strona gwna > wstp
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z

Olsztyn
BWA
"Jerzy Nowosielski – Po ladach..."
24.05.2018 - 29.07.2018
Patronat „Arteonu”

Wystawa bdzie prezentowaa w sposb przekrojowy twrczo Jerzego Nowosielskiego oraz artystw, ktrzy byli z nim blisko zwizani w krakowskim rodowisku artystycznym. Wystawa zaprezentuje te artystw modszych, jego uczniw i tych, ktrzy w szczeglny sposb, dogbnie - zrozumieli istot jego twrczoci i podaj jego ladami – przetwarzajc dowiadczenie twrcze artysty. Ekspozycja bdzie skada si z kilku czci, nawizujcych do sakralnej przestrzeni wityni. Oglna koncepcja wystawy polega na stworzeniu trzech przestrzeni - w nawizaniu do wityni:
1. Narteks, w ktrym wyeksponowane zostan - w formie wielkoformatowych wydrukw, dziea i realizacje Jerzego Nowosielskiego, ktrych z koniecznoci nie mona eksponowa w oryginale: polichromii, witray i ikon na stae zlokalizowanych w przestrzeniach kultowych, albo ju nie istniejcych - jak polichromie w Jerzmanowicach, Gorlicach czy w krakowskiej kaplicy na ul. Dugosza.
2. Nawa, czyli cz gwna - skadajca si z zewntrznego i wewntrznego krgu. W wewntrznym - punktowo owietlone bd znajdowa si oryginalne dziea Nowosielskiego. W zewntrznym krgu - dziea jego uczniw i "duchowych spadkobiercw".
3. Do przestrzeni ostatniej przechodzi si bdzie pod wielkim caunem - specjalnie na t wystaw wykonan kompozycj Grety Leko nawizujc do paszczenic Jerzego Nowosielskiego. W przestrzeni tej bdzie prezentowany w trybie cigym film (rwnie specjalnie wykonany dla tej wystawy) o najlepszej realizacji Nowosielskiego, wystroju - polichromii cerkwi w Growie Iawieckim. Wystawie towarzyszy bdzie katalog.

MICHA BOGUCKI - kurator wystawy. Artysta malarz. Absolwent ASP w Warszawie. Dyplom w 1973 r. Dyrektor Muzeum Ikon w Warszawie od 2009 r. Kurator wystaw Jerzego Nowosielskiego w Moskwie - 2000; Walencji, Sarantiago de Compostella, Saragossie, Barcelonie - 2004; Warszawie (Krlikarnia) - 2005; Wabrzych (BWA, Zamek Ksi) - 2007; Bukareszcie - 2008. Kurator wystaw malarstwa, fotografii, architektury, witrau polskiego w Galerii Karvasla w Tbilisi 2009 - 2017. Wsporganizator midzynarodowych Festiwali; Kina Autorskiego BIAFF w Batumi 2007 - 2017 i Animacji w Nikozii/Gruzja 2011 - 2017.
dr MAGORZATA BOJARSKA-WASZCZUK - koordynatorka. Urodzona w 1971 roku w Olsztynie. Dyplom w Akademii Sztuk Piknych w Poznaniu w 1996 roku na Wydziale Edukacji Artystycznej. W 2012 roku uzyskaa stopie doktora w zakresie sztuk piknych na Wydziale Malarstwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Od 1994 roku zwizana z Biurem Wystaw Artystycznych w Olsztynie, pracowaa na stanowisku specjalisty ds plastyki w dziale Upowszechnieniowo-Programowym w latach 1994-2013. W latach 2013-2014 prowadzia galeri Stara Kotownia przy Wydziale Sztuki Uniwersytetu Warmisko-Mazurskiego w Olsztynie, na stanowisku kierownika galerii. Od 2015 roku jest dyrektorem BWA Galerii Sztuki w Olsztynie. Autorka i kuratorka wystaw m.in: sme drzwi pustki, 2016, BWA Olsztyn, Beata Ewa Biaecka - Efekt aureoli, 2017, BWA Olsztyn, Janusz Poom - Pejza w zagroeniu, 2016, BWA Olsztyn.

[zwi]

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Trudno milcze
Karolina Staszak

S takie zjawiska w kulturze (cho sowo „kultura” wydaje si by nieadekwatne wobec tego, o czym zamierzam pisa...), ktre sprawiaj, e mona poczu si bezradnym. Po pierwsze, wszechobecna drwina – najskuteczniejsze narzdzie do zwalczania ideaw, ktrych przecie potrzebujemy do ycia, by mie poczucie sensu lub choby jego zudzenie. Wydaje si, e z szyderstwem nie sposb wygra – jest destrukcyjne i infekujce. W spotkaniu z nim istnieje pokusa uderzenia w te same szydercze tony, oczywicie, o ile moemy sobie jeszcze na to pozwoli, tj. o ile drwicy z nas nie wystpuje z pozycji wadzy.
Tomasz Bika w tekcie otwierajcym seri „Duchowo w sztuce”, zastanawiajc si nad miejscem sztuki chrzecijaskiej we wspczesnej kulturze, przywouje scen spotkania Heroda Antypasa z pojmanym Chrystusem. Tetrarcha, ktry oczekiwa od Chrystusa rozrywki, kiedy jej nie otrzyma, kaza przybra milczcego winia w lnicy paszcz i zacz z niego szydzi. Scena ta trafnie opisuje nie tylko reakcje wielu wspczesnych artystw na treci, ktrych nie rozumiej, ale take stanowi dla nas podpowied, jak strategi warto byoby przyj wobec szydercw – by moe naleaoby rzeczywicie zamilkn. Sprawa do rozwaenia...
Jednak stykajc si z niektrymi skandalicznie niemdrymi projektami, bardzo trudno jest zachowa milczenie, a nawet – przyznajmy – trudno powstrzyma si od drobnych zoliwoci, zwaszcza kiedy ograniczona liczba znakw nie pozwala na obszern analiz, lecz wymusza stosowanie mylowych skrtw. Niestety, jako trzeba – przyznaj, e niedoskonale – reagowa na zdominowanie obszaru sztuki niebezpieczn ideologi. W czerwcowym numerze „Arteonu” komentujemy dwa wydarzenia – „Warsztaty z rewolucji”, organizowane m.in. przez poznaski Arsena, oraz wystaw „Ojczyzna w sztuce”, odbywajc si w krakowskim MOCAK-u. W pierwszym przypadku, o ktrym pisze Marcel Skierski, mamy do czynienia z ahistoryczn interpretacj przeomowych wydarze. „Warsztaty...” miay na celu przekonanie – na szczcie do wskiej – grupy uczestnikw warsztatw do tego, e inspirowana Marksem, wskrzeszana rewolucja motywowana jest trosk o ich szczcie. Niewiarygodne, e kto jeszcze moe da si na to nabra! I tutaj pojawia si drugie zjawisko, wobec ktrego obezwadnia poczucie bezradnoci – bezczelno politykw kulturalnych, ktrzy eruj na ignorancji odbiorcw. Wanie dlatego warto byo choby zasygnalizowa w krtkim komentarzu, e sprawy nie do koca maj si tak, jak przedstawiaj je organizatorzy. W nastpnym numerze obszerniej przedstawimy natomiast dziaalno anarchistycznej grupy Gyne Punk, ktra prezentowaa w Arsenale narzdzia przydatne do przeprowadzenia aborcji w domowych warunkach, czyli „poza dyskursem medycznym”. Trudno milcze wobec dziaa przestpczych.
Wracajc jednak do szyderstw – Joanna Winnicka-Gburek recenzujc wystaw „Ojczyzna w sztuce”, zwraca uwag, e pokaz ten zwyczajnie omiesza ide ojczyzny. Zapewne kuratorzy powiedzieliby, e zaoferowali odbiorcom „krytyczny namys nad zagadnieniem” –wszak systematycznie zacierana jest granica midzy krytyk a szyderstwem. Warto wic przypomnie, e pierwsza oparta jest o argumenty, drugie nakrcaj wycznie negatywne emocje i uprzedzenia. Daleka jestem od tego, by wymaga od artystw merytorycznej krytyki rozmaitych problemw wspczesnego wiata, bo nie szukam w obszarze sztuki wypowiedzi publicystycznych. Niemniej jednak, jeli artyci maj ochot sformuowa wypowied na ktry z gorcych tematw, wymagaabym od nich, jak od wszystkich, uczciwoci. Mio byoby take, by taka wypowied rzeczywicie nosia znamiona wypowiedzi artystycznej. W czerwcowym numerze piszemy o twrczoci dwch artystw, ktrzy potrafili komentowa rzeczywisto, angaujc do tego rodki plastyczne i wasny talent. O Tadeuszu Brzozowskim z okazji jego monograficznej wystawy pisze Agnieszka Salamon-Radecka, natomiast rzeby Jana Kucza w rubryce „Dossier” prezentuje Andrzej Szarek. Pojawiaj si w nich groteska i dowcip – tak rne od kpiny i szyderstwa.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie