strona gwna  > figuranci
wybierz miasto:
B C G K N O P S T W Z

Bytom
Muzeum Grnolskie
"W rytmie buntu. Awangarda polska dwudziestolecia midzywojennego"
22.11.2017 - 22.04.2018
Patronat „Arteonu”

W sztuce polskiej rok 1917 jest uznawany za dat przeomow w kontekcie powstajcych nurtw awangardowych. Warty podkrelenia jest fakt, i w zryw stanowi kontynuacj podjtych na pocztku drugiego dziesiciolecia  XX wieku prb zrewolucjonizowania bdcych w stagnacji obszarw rodzimych rodowisk twrczych. Realizowane wwczas w Krakowie Wystawy Niezalenych (inspirowane francuskimi Salonami Odrzuconych) byy pierwsz zapowiedzi majcych wkrtce nastpi zmian. W rytmie buntu powstaway kolejne ugrupowania. W rytmie buntu wobec zastanych w kraju, tamszcych modych artystw norm, ale rwnie wobec cakowitego naladownictwa sztuki zachodnioeuropejskiej. Ekspresjonici, formici, Bunt, Rytm, Zwornik, Jednorg, Komitet Paryski, Szczep Szukalczykw herbu Rogate Serce…, a wrd nich przemieszczajcy si twrcy, goszcy potrzeb natychmiastowej artystycznej rewolucji. Przygotowywana w Muzeum Grnolskim ekspozycja stawia sobie za cel ukazanie rnorodnoci zjawisk tego okresu. Przyblia nowatorsk problematyk, miae formy wyrazu, a take niepoddajce si fali krytyki zdecydowane dziaania majce da w przyszoci grunt dla rodzcych si przez kolejne dziesiciolecia kontynuacji midzywojennych zryww awangardowych. Na ekspozycji w przewaajcej liczbie obecne s prace graficzne i rysunkowe, dla wielu twrcw stanowice najdoskonalsze medium obranych przez nich postaw. S rwnie prace rzebiarskie Xawerego Dunikowskiego (z okresu Wystaw Niezalenych), a take jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci polskiej sztuki – Stanisawa Szukalskiego (obok pracy rzebiarskiej, paskorzeba oraz prace na podou papierowym). Wyjtek malarski stanowi zesp wybranych prac przedstawicieli Komitetu Paryskiego. W Bytomiu mona oglda prace autorstwa m.in.: Zbigniewa Pronaszki, Leopolda Lewickiego, Tytusa Czyewskiego, Bolesawa Stawiskiego, Zygmunta Waliszewskiego, Leona Chwistka, Zofii Stryjeskiej, Witkacego, Rafaa Malczewskiego, Brunona Schulza, Stefana Mroziskiego, Stanisawa Szukalskiego i artystw Szczepu herbu Rogate Serce, Jzefa Czapskiego, Ewy unkiewicz-Rogoyskiej, Wiktorii Goryskiej, Jana Hrynkowskiego, Janusza Marii Brzeskiego czy Karola Hillera.

Witkacy, „Bajka”, 1932, tusz, akwarela, MGBSz 3281, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu

[zwi]

   »

W grudniowym „Arteonie” film „Loving Vincent” recenzuje Aleksandra Kargul. Karolina Staszak z kolei przyglda si polskiemu malarstwu wspczesnemu w kontekcie konkursw: 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesie 2017 i 27. Oglnopolskiego Przegldu Malarstwa Modych Promocje 2017, a Anna Bartosiewicz omawia torusk wystaw Davida Lyncha. Aleksandra Sikorska recenzuje wystaw „Biedermeier” w warszawskim Muzeum Narodowym. Wojciech Delikta natomiast pisze o nowo otwartym Urban Nation – berliskim muzeum street artu. Wystaw w Victoria & Albert Museum w Londynie, zorganizowan w stulecie domu mody Balenciaga, omawia Angelika Warlikowska.
W najnowszym „Arteonie” take: o Stefanie Krygierze i rodowisku dzkiej awangardy pisze Stefan Szydowski. Piotr Bernatowicz przyblia histori „Wystawy sztuki meksykaskiej”, przypomnianej w ramach poznaskiego pokazu twrczoci Fridy Kahlo i Diega Rivery. Z kolei fotografie Pawa Jaszczuka rekomenduje Weronika Kobyliska-Bunsch. Dorota aglewska kontynuujc rubryk o rynku sztuki, pisze o trudnociach wyceny dzie.
W grudniowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: kadr z filmu „Twj Vincent” („Loving Vincent”), re. Dorota Kobiela, Hugh Welchman, materiay prasowe Next Film

Kolekcja Arteonu

Artyci, ktrych prace tworz Kolekcj ARTeonu, weszli na scen artystyczn w minionej dekadzie lat dziewidziesitych, a wic w czasie, gdy najwiksze triumfy wicia tzw. sztuka krytyczna, wykorzystujca wspczesne media i instalacj. Ich gest podjcia tradycji malarstwa sztalugowego – cho wielu z nich uprawia take performance czy sztuk instalacji - by obarczony w tym kontekcie ryzykiem anachronizmu, zagroeniem odejcia od centralnych problemw ycia artystycznego. Zaowocowa jednak nieoczekiwanym malarskim boomem, ktrego obecnie jestemy wiadkami. Obcujc dzi z ich obrazami przekonujemy si, e malarstwo jest w stanie unie i wyrazi nie tylko tsknot z przeszoci, ale take problemy wspczesnoci, a tradycyjne, trwae medium obrazu sztalugowego nosi w sobie spory potencja krytycyzmu wobec szybko zmieniajcej si popkulturowej rzeczywistoci.

Boom malarstwa u progu nowego wieku ma w Polsce take inne, spoeczno-ekonomiczne korzenie. Powrt do gospodarki rynkowej stworzy warunki dla powolnego, acz wyranego rozwoju rynku sztuki, ktrego sztalugowy obraz jest podstawowym elementem. Jednak malarze Kolekcji ARTeonu wykraczaj ponad przecitno rzemielniczej perfekcji, ktr rynek ten preferuje i nagradza. Ich indywidualna twrczo stanowi jakby grny puap – estetyczny drogowskaz dla wielu innych modych malarzy.

Taka wanie idea przywiecaa kuratorom kolekcji: wyoni grup liderw pord dziesitek modych malarzy, by przez to podnie wysoko artystyczn poprzeczk i zapobiec obrceniu malarskiego boomu w rzemielnicz produkcj. Poprzeczka ta nie jest poziomem estetycznej poprawnoci, ale pocztkiem obszaru odwanych, indywidualnych poszukiwa, ktre ju s udziaem kadego spord wyrnionych malarzy. 

Piotr Bernatowicz


Marcin Maciejowski

Absolwent Wydziau Malarstwa krakowskiego ASP (dyplom 2001). Mieszka i pracuje w Rzeszowie. Konsekwentnie maluje figuratywne obrazy o atwo rozpoznawalnym stylu i charakterystycznej kolorystyce. Obrazy opatruje anegdotycznymi opisami, niekiedy kopiuje wrcz fotosy z brukowych i „kobiecych” magazynw. Artyst interesuje powszednia rzeczywisto wasnych ssiadw, ich wyobraenia o wiecie i wspomnienia z wojska. Z pozoru banalne i atwe obrazy s dokumentem wspczesnych artycie rzeczywistoci, tej medialnej i tej z ssiedniej ulicy. Jego obrazy zakupio m.in. Muzeum Narodowe w Krakowie.


Agnieszka Kalinowska

(ur.1971) Absolwentka  Wydziau Malarstwa w Poznaniu (dyplom 1998). Obecnie mieszkanka Warszawy. Maluje obrazy, tworzy nadmuchiwane obiekty z tworzyw sztucznych, filmy wideo, instalacje i rzeby z nietypowych materiaw, np. gumek recepturek. Wykorzystuje konwencj pop, czerpie z wizualnoci kultury masowej, reklamy, chtnie odwouje si do estetyki zabawek. Bohaterem wikszoci pcien artystki jest wiat przedmiotw martwych i techniki.


Grzegorz Sztwiertnia

(ur. 1968) Absolwent Wydziau Malarstwa ASP w Krakowie (dyplom 1992). Mieszka w Krakowie. Malarz, autor manifestw, performer i rysownik drcy tajemnice ycia i poszukujcy jego istoty. W swoim malarstwie portretuje twarze ludzi zwyrodniaych chorobami duszy i ciaa lub z fotograficzn dokadnoci odtwarza wizerunek sali operacyjnej. Silnie osadzona w filozoficzno-teoretycznym sosie twrczo poprzez analiz niedoskonaoci dy do ostatecznych odpowiedzi.


Agnieszka Balewska

(ur. 1967) Absolwentka Wydziau Malarstwa i Rysunku ASP w Poznaniu (dyplom 1993). Zajmuje si malarstwem, rysunkiem, performancem i krytyk artystyczn. Mieszka w Poznaniu. Malarstwo artystki jest oczyszczone ze zbdnych faktur, form i kolorw. Gboka czer ta kontrastuje z czerwieni lub srebrem, a powierzchnia obrazu pokryta szkem buduje wewntrzna i zewntrzn przestrze. Formy i ksztaty obecne w tych kompozycjach oscyluj pomidzy zimn geometri a organiczn pynnoci, zawsze jednak ich realny pierwowzr czai si w tle.


Marek Firek

(ur.    ) Pracownik naukowy Politechniki w Krakowie. Malarz, ceramik, autor i uczestnik i organizator happeningw i dziaa akcyjnych. Maluje uywajc znakw-ikon realiw rynkowego wiata. Twierdzi, e wszystko jest komercj i ma ustalon cen. Charakterystyczne rebusy i krzywki wykraczaj poza utarty kanon malarstwa pop, a obrazy „newsy” komentuj i powielaj telewizyjn rzeczywisto. Gra w malarstwo, flirtujc z supermarketami. Mieszkaniec Krakowa.


Sawomir Toman

(ur. 1966) Jest zdeklarowanym malarzem wiadomym konceptualnej przeszoci. Bliskie fotorealizmowi prace przedstawiaj powszednie przedmioty w przejaskrawionej, intensywnej kolorystyce. Dla Tomana najwaniejszy jest sam proces malowania, przejcie od pomysu do perfekcyjnego ptna. Obiekt-model jest tylko pretekstem, wartoci sam w sobie jest warsztat i tradycyjny malarski arsena, za pomoc ktrego kopiuje si materialne skrawki ycia.


Rafa Kowalski

(ur.1973) Absolwent i asystent warszawskiej ASP (dyplom 1999). Uprawia czyste malarstwo, w warstwie ikonograficznej czsto nawizujc do historii malarstwa. Sigajc zarwno do mistrzw baroku, jak i artystw XX-wiecznych, swobodnie operuje ich konwencjami, nadajc swym obrazom pen artystyczn autonomi. Znakiem rozpoznawczym artysty jest metafizyczny, magiczny nastrj jego prac. Mieszka w Warszawie.


Ireneusz Stelmach

(ur. 1967) Studiowa na Wydziale Malarstwa ASP w Gdasku i Krakowie (dyplom 1991). Mieszka i pracuje w Krakowie. Malarz poszukujcy - tworzy kompozycje oparte na zestawieniach form geometrycznych uzupenianych figuratywnymi dopowiedzeniami. Tworzy na ptnie i na blasze, czsto wykorzystujc specyfik malarskiego podoa. Prace zawieszone pomidzy intelektualn abstrakcj a dosownoci przedmiotu tworz oryginaln cao artystycznej wizji podgldania i analizy wiata.


Mariusz Woszczyski

(ur. 1965) Absolwent Wydziau Malarstwa (dyplom 1990) i asystent w pracowni rysunku na Wydziale Rzeby ASP w Warszawie. Malarz i grafik tworzcy najchtniej na papierze, wysoko cenicy rysunek. Naiwna, dziecinna nieporadno nadaje jego miejskim krajobrazom i pejzaom bardzo ekspresyjny, drapieny niemal rys. Jako obserwator portretuje z rwnym zaangaowaniem szar warszawska ulic i nasycone barwami soneczne poudnie Francji. Mieszkaniec Warszawy.


Marcin Kdzierski

Studiowa  na Wydziale Grafiki w Akademii Sztuk Piknych w Warszawie, rysunek w pracowni prof. Juliana Raczko oraz malarstwo w pracowni prof. Grzegorza Pabla i prof. Leona Tarasewicza. Mieszka i pracuje w Warszawie. Bra m. in. udzia w wystawie „Supermarket sztuki” (2001).


Mariusz Dbrowski

Studiowa w Akademii Sztuk Piknych w Warszawie malarstwo, film animowany, grafik komputerow. Uzyska dyplom z wyrnieniem w 1995 r. Bra udzia w wystawach indywidualnych i zbiorowych (m. in. „Supermarket sztuki”).