strona główna  > Apollonia

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Redakcja „ARTeonu” została zaproszona do współpracy ze Stowarzyszeniem Apollonia, które realizuje program „Europejskie wymiany artystyczne z krajami Europy Centralnej i Wschodniej”, i działa przy Radzie Europy w Strasburgu jako platforma dla wymiany artystycznej, spotkań i konfrontacji (o Stowarzyszeniu Apollonia pisaliśmy we wrześniowym numerze „ARTeonu”).

W grudniu 2001 r. Dom Wydawniczy „Kruszona” wydał numer specjalny „ARTeonu” z materiałami przygotowanymi przez Stowarzyszenie Apollonia, którego statutowym celem jest integracja europejskich artystów. Na stronach Apollonii znajdą się m.in. dyskusja na temat organizacji i sensu istnienia takiego przedsięwzięcia artystycznego, jakim jest biennale, toczona przez artystów, kuratorów, koordynatorów artystycznych, komisarzy narodowych pawilonów na biennale w różnych miastach (Istambule, Cetinje i Tiranie), a także wywiad z Davidem Mardellem, dyrektorem działu kultury przy Radzie Europy w Strasburgu, o finansowaniu sztuki przez Radę Europy, rozmowa z Jaroslavą Boubnową, kuratorką przyszłorocznej wystawy Manifesta 4. „ARTeon” na swych stronach pokazał polską sztukę współczesną, wykorzystał tę wspaniałą okazję do promocji naszych artystów i dorobku kulturalnego naszego kraju. Pokazaliśmy najważniejsze polskie instytucje artystyczne, np. Zachętę (rozmowa z Agnieszką Morawińską, o planach i sytuacji tej galerii) czy Muzeum Sztuki w Łodzi. Pokazaliśmy bogactwo postaw artystycznych - od klasyki polskiej awangardy po najmłodszych artystów, a także różnorodność form wypowiedzi - od klasycznego malarstwa i rzeźby, poprzez instalacje i performance, po media elektroniczne. Połowa nakładu tego specjalnego wydania magazynu o sztuce „ARTeon” była bezpłatnie rozprowadzana w głównych instytucjach kulturalnych w 25 krajach Europy, partnerujących Stowarzyszeniu Apollonia, w ambasadach, centrach sztuki współczesnej, muzeach, uniwersytetach, galeriach m.in. takich państw, jak Austria, Francja, Wielka Brytania, Norwegia, Niemcy, Włochy, ale także Grecja, Turcja, Cypr, Chorwacja, Węgry, Macedonia, Słowenia, Ukraina czy Rosja. Ten numer „ARTeonu” trafił również do krytyków i historyków sztuki, kuratorów imprez artystycznych oraz artystów.