strona g³ówna > reklama
wybierz miasto:
B G K £ N P R S T W Z KONKURSY

Zakopane
Miejska Galeria Sztuki im. W³. hr. Zamoyskiego
Salon Marcowy 2018
23.03.2018 - 06.05.2018

Kiejstut Bere¼nicki, Maciej Bieniasz, Tadeusz Brzozowski, Krzysztof Bucki, Tadeusz Dominik, Wojciech Fleck, Barbara Gawdzik-Brzozowska, Stefan Gierowski, W³adys³aw Hasior, Rudolf Krzy¿ak, Jan Lebenstein, Zygmunt Lis, Lucjan Mianowski, Jerzy Nowosielski, Jerzy Panek, Teresa P±gowska, Zenon Pokrywczyñski, Anna Rokossowska, Jerzy Stajuda, Jonasz Stern, Jan Szancenbach, Jerzy Tchórzewski, Arkadiusz Waloch, Jacek Walto¶, Mieczys³aw Wejman, Rajmund Ziemski.
Kiedy ponad 60 lat temu nieliczne grono artystów zakopiañskiej bohemy toczy³o „na przedwio¶niu” gor±ce dysputy o prymat trendów wspó³czesnej sztuki, rozdartej pomiêdzy figuracj± a abstraktem, nikt z obecnych nie przypuszcza³, ¿e po 60-ciu latach idee I Salonu Marcowego bêd± nadal tak ¿ywe, no¶ne intelektualnie i inspiruj±ce twórczo.
(…) Zakopiañski Salon Marcowy AD 2018 – jest prób± spojrzenia z perspektywy lat na pewne cykliczne procesy zachodz±ce w sztuce, na genezê pewnych idei i kierunków estetycznych, na analizê biografii twórczych, ale równie¿ pewn± refleksj± o charakterze socjologicznym i kulturotwórczym, daj±c± wgl±d w proces ewolucji spo³eczeñstwa.
Grono zakopiañskich artystów, skupionych wokó³ Tadeusza Brzozowskiego i Kazimierza Królikowskiego, postawi³o przed sob± zadanie arcytrudne. W ¶rodowisku prowincjonalnym, pozbawionym w³asnych autentycznych mediów, w³asnej wyrobionej krytyki artystycznej, zdominowanym przez silne tendencje regionalne i niestety zdziesi±tkowanym intelektualnie przez wojnê i programowe, ideologiczne sterowanie kultur± – stworzyæ wydarzenie artystyczne, wolne, „pó³oficjalne – pó³towarzyskie” (jak pisa³a prasa), bêd±ce kontynuacj± salonu niezale¿nych, interdyscyplinarne i wielo¶rodowiskowe. Bardzo istotnym czynnikiem by³a równie¿ têsknota za twórczym o¿ywieniem ¶rodowiska zakopiañskiego, które nostalgicznie rozpamiêtywa³o czasy swojego rozkwitu w dobie formizmu, marz±c o zakopiañskim Montparnasse.
Kiedy dzisiaj z uznaniem i podziwem spogl±damy na listê uczestników I Salonu, to ka¿de z nazwisk jawi siê nam jako znacz±ca czê¶æ historii sztuki polskiej XX w. Przypomnijmy ich: Roman Artymowski, Marian Bogusz, Tadeusz Brzozowski, Tadeusz Dominik, Wojciech Otton Fleck, Barbara Gawdzik-Brzozowska, Stefan Gierowski, Antoni Haska, Maria Jarema, Kazimierz Królikowski, Rudolf Krzy¿ak, Jan Lebenstein, Marian Malina, Adam Marczyñski, Alfons Mazurkiewicz, Kazimierz Mikulski, Roman Modzelewski, Jerzy Nowosielski, Jerzy Panek, Teresa P±gowska, Rajmund Pietkiewicz, Zenon Pokrywczyñski, Anna Rokossowska, Teresa Rudowicz, Stanis³aw Rzepa, Teresa Stankiewicz, Jonasz Stern, Andrzej Strumi³³o, Jan Szancenbach, Wac³aw Taranczewski, Jerzy Tchórzewski, Bohdan Urbanowicz, Mieczys³aw Wejman, Franciszek Wójcik, Stanis³aw Wójtowicz, Rajmund Ziemski.
(…) Jest rok 1958, dopiero za 10 lat na ulice Pary¿a, Londynu, Brukseli, Amsterdamu, wylegnie kolorowa m³odzie¿ niesiona fal± buntu, poleje siê krew na ulicach Pragi, „zdjête z afisza” zostan± „Dziady” w inscenizacji Dejmka, uczelnie ogarnie fala strajków a komunistyczna reakcja antysemicka dotknie tysiêcy zmuszonych do emigracji. Dopiero wówczas zrozumiemy odwagê postulatów o „¶mia³± i radykaln± prezentacjê eksperymentu, który nie przeszed³ jeszcze próby czasu”, ostrze¿enia przed „muzealizacj±” przedsiêwziêcia, entuzjazm recenzji Piotra Skrzyneckiego i Andrzeja Osêki czy Ewy Bieñkowskiej pisz±cej o „Pary¿u pod Giewontem”.
Dzisiaj stajemy przed konieczno¶ci± dokonania bilansu postulatów, oczekiwañ i rezultatów I Salonu Marcowego i oddzielenia elementów w³a¶ciwych czasowi i epoce od tego, co uniwersalne i ci±gle aktualne w sztuce. Stajemy w przestrzeni, w której wci±¿ toczy siê ów nieskoñczony dyskurs pomiêdzy emocj± i ekspresj±, pomiêdzy figur± i abstraktem. Stajemy wobec niezmiennego pytania, sk±d przychodzimy, kim jeste¶my, dok±d zmierzamy, antycypuj±c niejako obraz sztuki i kultury za kolejne 60 lat.
Prace prezentowane na wystawie pochodz± ze zbiorów:Zachêty – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Muzeum Tatrzañskiego im. dra T. Cha³ubiñskiego w Zakopanem, Muzeum Akademii Sztuk Piêknych w Warszawie z kolekcji Krzysztofa Musia³a, Wydzia³u Grafiki Akademii Sztuk Piêknych w Krakowie, kolekcji Miejskiej Galerii Sztuki im. W³. hr. Zamoyskiego w Zakopanem,Galerii Starmach w Krakowie, ze zbiorów artystów oraz Galerii Pegaz w Zakopanem.

Teresa P±gowska, "Góry i woda III", z kolekcji Krzysztofa Musia³a, Akademia Sztuk Piêknych w Warszawie, mat. pras. MGS Zakopane


[zwiñ]

W kwietniowym „Arteonie”: nad kondycj± wspó³czesnej rze¼by zastanawia siê Karolina Staszak. O sztuce w przestrzeni publicznej, m.in. o monumencie Jeffa Koonsa, który – wed³ug artysty – upamiêtnia ofiary zamachów terrorystycznych w Pary¿u oraz o kontrowersjach wokó³ tej pracy pisze Wojciech Delikta. Projekt upamiêtniaj±cy ofiary katastrofy smoleñskiej, przygotowany przez Jerzego Kalinê, omawia Piotr Bernatowicz. W najnowszym „Arteonie tak¿e: wystawê „Paderewski” w Muzeum Narodowym w Warszawie recenzuje Zofia Jab³onowska-Ratajska, a prezentacjê Ediego Hili w warszawskim MSN omawia Andrzej Biernacki. W kwietniowym „Arteonie” równie¿: Zbigniew Mañkowski recenzuje wystawê „Bestiarium”, odbywaj±c± siê w Gdañskiej Galerii Güntera Grassa, Dorota ¯aglewska kontynuuje cykl artyku³ów o rynku sztuki, Tomasz Bi³ka rekomenduje twórczo¶æ Stanis³awa Wójcickiego, a Marcin Krajewski przygl±da siê twórczo¶ci Tomasza Dañca. Z kolei Aleksandra Sikorska pisze o rocznicowej wystawie w Muzeum Kolumby w Kolonii. W najnowszym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, aktualia i inne sta³e rubryki.

Ok³adka: Grzegorz Gwiazda, „Stoj±cy inaczej”, ¿ywica akrylowa, 150 cm, , dziêki uprzejmo¶ci artysty

Czytelnicy ARTeonu
to z regu³y osoby m³ode, mieszkaj±ce w miastach powy¿ej 100 tysiêcy mieszkañców, legitymuj±ce siê wykszta³ceniem wy¿szym lub jeszcze studiuj±ce, o dochodach zbli¿onych do ¶redniej krajowej. W ogólnej liczbie czytelników magazynu dominuj±c± grup± s± panie

Wydawcy ARTeonu
i jego zespo³owi redakcyjnemu bardzo zale¿y na szeroko rozumianej promocji sztuki wspó³czesnej, która w Polsce jest nadal ma³o znana, i o której mówi siê zbyt rzadko. Podejmuj±c to trudne wyzwanie liczymy na wspó³pracê z instytucjami, które buduj± swój presti¿ tak¿e poprzez sponsorowanie przedsiêwziêæ promuj±cych sztukê. Nasze zaproszenie do skorzystania ze stron reklamowych w "ARTeonie" kierujemy równie¿ do w³a¶cicieli i kierowników galerii, muzeów, salonów sztuki, domów aukcyjnych, a tak¿e do producentów i dystrybutorów materia³ów s³u¿±cych artystom do realizacji ich pomys³ów.

Wysoka jako¶æ merytoryczna
i edytorska miesiêcznika, odpowiednia sieæ dystrybucji, stale rosn±ca liczba prenumeratorów, niezmienne terminy wydawnicze to - obok faktu, i¿ "ARTeon" jest jednym z nielicznych pism o sztuce na rynku polskim - gwarancja skuteczno¶ci publikowanych na ³amach magazynu o sztuce "ARTeon" reklam.

Jakub Biernacki jakub.b@kruszona.pl

Biuro reklamy:
tel. 061 869 91 77
e-mail: reklama@arteon.pl
ul. Grunwaldzka 104, 60-307 Poznañ

dyrektor ds. marketingu i reklamy
Gabriela Turkowska
marketing@kruszona.pl