strona gwna > reklama
wybierz miasto:
B C G J K L N O P S T U W KONKURSY

Wabrzych - Ksi
Oddzia Wabrzyskiej Galerii Sztuki BWA w Zamku Ksi
Maria Malczewska-Bernhardt, "Zasona iluzji"

MARIA MALCZEWSKA-BERNHARDT
Ukoczya Pastwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Opolu. W latach 1970-1977 studia w Akademii Sztuk Piknych w Krakowie na wydziale malarstwa w pracowni prof. Wodzimierza Buczka i prof. Zbyluta Grzywacza. Dyplom w 1977 roku. W latach 1980-1982 podyplomowe studia na wydziale scenografii teatralnej i filmowej w Akademii Sztuk Piknych w Krakowie. Od ukoczenia studiw prowadzi nieprzerwanie dziaalno artystyczn. Prace artystki znajduj si w zbiorach muzealnych, miejskich i prywatnych m.in. w Austrii, Belgii, Francji, Holandii, Niemczech, Polsce, Sowacji, Szwajcarii oraz w USA.

Wystawy indywidualne i zbiorowe (wybr): 1977 - Galeria MPiK, Krakw (PL); 1978 - „Absolwenci”, BWA, Chorzw (PL); 1979 - „Pokolenia -Tendencje”, BWA, Krakw (PL); „Absolwenci PLSP”, Muzeum lska Opolskiego, Opole (PL); 1980 -Wystawa Poplenerowa, Muzeum, Rawicz (PL); 1981 -„Absolwenci II”, Galeria Pryzmat, Krakw (PL); 1983 - „Artyci z Krakowa”, BWA, Nrnberg (D); 1984 - Galeria „A” P.P. Desa, Krakw (PL); 1986 - Foyer des Staatstheaters, Darmstadt (D); 1987 - Galeria Wiethoff, Dsseldorf (D); Galeria Groer Bachem, Kln (D); Wschodnioeuropejskie Centrum Kultury, Kln (D); 1988 - Foyer des Staatstheaters, Darmstadt (D); Midzynarodowa wystawa poplenerowa, Gavorano (Toskania) (I); Mathildenhhe, Darmstadt (D); Ausstellungsforum des BBK (Zwizek Artystw Plastykw), Dsseldorf (D); "Pantomima Fad" Galeria Bel Etage, Dsseldorf (D); 1989 -„5 im Zollhof 3”, Zollhof, Dsseldorf (D); Midzynarodowa wystawa poplenerowa, Mirabel (Ardeche); Chteau Communal, Hauterives (F); Mathildenhhe, Darmstadt (D); 1990 - „Kunst im TVG”, Dsseldorf (D); „Kunstspektrum”, Kunstpalast, Dsseldorf (D); Kunstausstellung Stadthalle, Neuss (D); 1991 - Ausstellungsforum des BBK (Zwizek Artystw Plastykw), Dsseldorf (D); Galeria Ulrich Gering, Frankfurt – am - Main (D); „Art Cologne”, Galeria Ulrich Gering, Kln (D); 1992 - „Treffpunkt Dsseldorf”, Landesmuseum Volk u. Wirtschaft, Dsseldorf (D); „Art Basel”, Galeria Ulrich Gering, Basel (CH); „Art Cologne”, Galeria Ulrich Gering, Kln (D); 1993 - „Europa Unlimited”, Schlo Neersen, Neersen (D); „Art Cologne”, Galeria Gering, Kln (D); 1994 - „Polscy Artyci w Niemczech Dzisiaj”, WDR Telewizja, Kln(D); 1997 - „Kunstpunkte”, Otwarte Pracownie, Dsseldorf (D); 1998 -  „Za Fasad”, Galeria Ulrich Gering, Frankfur t- am  -Main (D); 1999 - „Kunstpunkte”, Otwarte Pracownie, Dsseldorf (D); 2000 - „Kunstpunkte”, Otwarte Pracownie, Dsseldorf (D); 2002 - 20 Lat Midzynarodowych Plenerw Artystycznych w Mirabel - Francja 1981-2001”, Paac Sztuki, Krakw (PL); „Midzynarodowe Biennale Pasteli”, BWA, Nowy Scz (PL); Miejska Galeria Sztuki, Zakopane (PL); 2003 - „Midzynarodowe Biennale Pasteli”, Paac Sztuki, Krakw; Wabrzyska Galeria Sztuki BWA „Zamek Ksi”, Wabrzych; Zamek Ksit Pomorskich, Szczecin; Biuro Wystaw Artystycznych, Olsztyn; Galeria Sztuki Wspczesnej PROFIL Centrum Kultury „Zamek”, Pozna; BWA, Ostrowiec witokrzyski; Galeria Sztuki Wspczesnej, Koobrzeg; BWA, Bydgoszcz (PL); 2004 - „Midzynarodowe Biennale Pasteli”, Samorzdowe Centrum Kultury, Mielec (PL); BWA, Bielsko Biaa (PL); Muzeum Okrgowe, Sandomierz (PL); BWA, Sieradz (PL); Galeria Domu Artysty Plastyka, Warszawa (PL); Galeria Kralingen, Rotterdam (NL); „Kunstpunkte”, Otwarte Pracownie, Dsseldorf (D); 2005 - „Beziehungsweise”, Elisabethenstift, Darmstadt (D); „Zeit und Ewigkeit”, Groen Kunstgalerie, Essen (D); 2008 - XIII Midzynarodowe Sympozjum Malarskie, Dziedzictwa Cyryla i Metodego, Mojmirowce (SL); 2009 - Nowohucki Salon Sztuki, NCK, Krakw (PL); 2011 - „Midzynarodowe Biennale Pasteli”, BWA, Nowy Scz (PL); Paac Sztuki, Krakw (PL); „Alles auf Papier”, Galeria Ulrich Gering, Frankfurt-am-Main (D); „Winterausstellung”, InterArt Galeria Reich, Kln (D); 2012 - „2500 cm2 -Malen im Quadrat”, Galeria Ulrich Gering, Frankfurt-am-Main (D); „Teatr ycia” Malarstwo, Muzeum lska Opolskiego, Opole (PL); 24 Festiwal Polskiego Malarstwa Wspczesnego, Zamek Ksit Pomorskich w Szczecinie (PL); 2013 - „Malarstwo i Rysunek”, Galeria Centrum -NCK, Krakw (PL); „Nowe Prace”, Galeria Ulrich Gering, Frankfurt – am - Main (D); VI Midzynarodowe Biennale Pasteli, BWA, Nowy Scz (PL); Paac Sztuki, Krakw (PL); 2014 - VI Midzynarodowe Biennale Pasteli, Lwowska Narodowa Galeria Sztuki im. Borysa Woznyckiego, Lww (UK); „Teatr ycia” Malarstwo, Muzeum Narodowe Zamek Nowy Winicz (PL); „Teatr ycia” Malarstwo i Rysunek, Muzeum Dwory Karwacjanw i Gadyszw w Gorlicach, Kasztel w Szymbarku (PL); „Teatr ycia” Malarstwo, BWA Galeria Sanocka, Sanok (PL); 2015 - „Spogldajc wstecz do raju”, 23 lata Plenerw Mirabell, Knstlerhause Zigelhtte, Darmstadt, (D); „Kunstpunkte”, Otwarte Pracownie, Dsseldorf (D); „Teatr ycia”, Galeria Sztuki Wspczesnej BWA, Sandomierz (PL); 2016 - 25 Festiwal Polskiego Malarstwa Wspczesnego, Zamek Ksit Pomorskich w Szczecinie (PL); 2017 - „Malarstwo”, Galeria Sztuki BWA w Wabrzychu, Zamek Ksi (PL).
Nagrody: I Nagroda Galerii Bel Etage z wystaw Galerii Bel Etage z roku 1988, Dsseldorf (D); I Nagroda Zwizku Artystw Plastykw (BBK), Dsseldorf (D); II Nagroda Wojewody Zachodniopomorskiego na 24 Festiwalu Polskiego Malarstwa Wspczesnego, Szczecin (PL).

Maria Malczewska-Bernhardt, "Meeting I",1988, pastel, 100 x 140 cm, dyptyk, fot. mat.pras.

 

[zwi]


Warszawa
Muzeum Narodowe
"W warsztacie niderlandzkiego mistrza. Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowe
18.05.2017 - 20.08.2017

Wystawa „W warsztacie niderlandzkiego mistrza” to zaproszenie do spotkania z holenderskimi i flamandzkimi artystami w najbardziej intymnym momencie ich pracy twrczej. Dziki prezentowanym na ekspozycji rysunkom i podrysowaniom, zobaczymy „od kuchni” praktyk warsztatow mistrzw tworzcych od XVI do XVIII wieku. Co wane, ze wzgldu na wraliwo podoy i technik prace te wymagaj szczeglnej ochrony – bardzo rzadko eksponowane, na co dzie przechowywane s w Gabinecie Rycin i Rysunkw MNW. Ponadto, specjalnie na potrzeby wystawy, sfotografowano w podczerwieni XVI-wieczne obrazy niderlandzkie. Uzyskane zdjcia wprowadz widza w arkana procesu powstawania dzie i pozwol przeledzi niewidoczne goym okiem zmiany np. w kompozycji.
Na wystawie bdzie mona zobaczy prace ze zbiorw Muzeum Narodowego w Warszawie powstae na przestrzeni trzystu lat – najstarsza pochodzi z przeomu XV i XVI wieku, najmodsza – z pocztku wieku XIX. Wrd wystawianych dzie znajd si m.in. szkice Pietera (I) Coecke van Aelsta, Maertena de Vosa, Lodewijka Toeputa, Jacquesa (II) de Gheyna, Pietera (II) Stevensa, Petera Paula Rubensa, Theodoora van Thuldena, Jana van Noordta czy Ferdinanda Bola. Ekspozycja pozwoli pozna rol, jak rysunki peniy w praktyce warsztatowej od XVI do XVIII wieku. Przy wyborze pokazywanych rysunkw kuratorzy kierowali si chci ukazania wieloci ich funkcji. Co ciekawe, w wikszoci przypadkw byy one najbardziej intymn form wypowiedzi artystycznej, przeznaczon wycznie dla twrcy oraz wskiego krgu jego wsppracownikw i uczniw. Wrd wystawianych prac znajd si zarwno studia postaci, zwierzt i pejzay wykonane z natury, ale te z wyobrani; projekty witray, tapiserii, obrazw, rycin, a nawet przedmiotw zotniczych. Niektre z nich to kopie – tego typu prace wykonywali zarwno ksztaccy si uczniowie, jak i uznani artyci szukajcy inspiracji w twrczoci starszych mistrzw. Cz ekspozycji zostanie powicona podrysowaniom – rysunkom przygotowawczym wykonanym przez artystw bezporednio na zagruntowanej desce lub ptnie obrazu, ktre w procesie malowania znikay pod kolejnymi warstwami farb. Dziki metodzie fotografii w podczerwieni zostay przebadane XVI-wieczne obrazy niderlandzkie ze zbiorw MNW. Rezultaty tych bada bd obszernie przedstawione na przykadzie trzech wybranych dzie (Joos van Cleve z warsztatem, Otarz witego Rajnolda; Jean Bellegambe, Tryptyk Opakiwania i Caritas nieznanego malarza niderlandzkiego). Analiza podrysowa pozwolia przeledzi, jak wyglda pierwotny zamys twrcw, ile osb byo zaangaowanych w wykonanie danego obrazu, czy wreszcie – jak zmienia si wygld kompozycji poprzez ingerencje dokonywane na yczenie kolejnych wacicieli. Widzowie bd mieli okazj porwna kompozycje obrazw z fotografiami podrysowa w podczerwieni reprodukowanymi w rzeczywistej skali.

Rys. Peter Paul Rubens (przypisywany), Klczca Joanna d’Arc, ok. 1622 (fragment), mat. pras. MNW

[zwi]

   »

W sierpniowym „Arteonie” wystaw „Co z t abstrakcj?” w Fundacji Stefana Gierowskiego recenzuje Karolina Staszak, a ekspozycji „Midzy Montmartre’em, a Montparnasse’em” w katowickim Muzeum lskim przyglda si Aleksandra Sikorska. Z kolei now rubryk dotyczc rynku sztuki inauguruje Dorota aglewska, Andrzej Biernacki przypomina twrczo Barbary Jonscher, a Wojciech Delikta – Marisy Merz, pierwszej damy arte povery..
W sierpniowym „Arteonie” take: Dorota aglewska w „Czytaniu sztuki” przyglda si odwrociu jednego z obrazw Wadysawa lewiskiego, wspczesny interior design lokali gastronomicznych omawia Aleksandra Kargul, a twrczo Jan Ankiersztajna rekomenduje Aleksandra Sikorska. Wystaw „Dama w lustrze. Strategie artystyczne kobiet w latach 70. XX w.” w poznaskiej Galerii Piekary komentuje Krystyna Raska-Gorgolewska.
W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tamara Berdowska, „Wir”, 2017, olej, ptno, 150 x 130 cm, materiay prasowe Fundacji Stefana Gierowskiego

Czytelnicy ARTeonu
to z reguy osoby mode, mieszkajce w miastach powyej 100 tysicy mieszkacw, legitymujce si wyksztaceniem wyszym lub jeszcze studiujce, o dochodach zblionych do redniej krajowej. W oglnej liczbie czytelnikw magazynu dominujc grup s panie

Wydawcy ARTeonu
i jego zespoowi redakcyjnemu bardzo zaley na szeroko rozumianej promocji sztuki wspczesnej, ktra w Polsce jest nadal mao znana, i o ktrej mwi si zbyt rzadko. Podejmujc to trudne wyzwanie liczymy na wspprac z instytucjami, ktre buduj swj presti take poprzez sponsorowanie przedsiwzi promujcych sztuk. Nasze zaproszenie do skorzystania ze stron reklamowych w "ARTeonie" kierujemy rwnie do wacicieli i kierownikw galerii, muzew, salonw sztuki, domw aukcyjnych, a take do producentw i dystrybutorw materiaw sucych artystom do realizacji ich pomysw.

Wysoka jako merytoryczna
i edytorska miesicznika, odpowiednia sie dystrybucji, stale rosnca liczba prenumeratorw, niezmienne terminy wydawnicze to - obok faktu, i "ARTeon" jest jednym z nielicznych pism o sztuce na rynku polskim - gwarancja skutecznoci publikowanych na amach magazynu o sztuce "ARTeon" reklam.

Jakub Biernacki jakub.b@kruszona.pl

Piotr Czajka piotr.c@kruszona.pl

Biuro reklamy:
tel. 061 869 91 77
e-mail: reklama@arteon.pl
ul. Grunwaldzka 104, 60-307 Pozna

dyrektor ds. marketingu i reklamy
Gabriela Turkowska
marketing@kruszona.pl