strona gwna > reklama
wybierz miasto:
B C G K N O P S T W Z KONKURSY

Pozna
Muzeum Narodowe
"Hans Arp a sztuka polska"
23.04.2017 - 09.07.2017
Patronat „Arteonu”

W latach 30. XX wieku Hans Arp mia liczne kontakty z polskimi artystami. Wielu z nich przebywao wwczas w Paryu, gdzie poruszali si w tych samych krgach co Arp (np. Abstraction Cration). W 1930 roku Arp i jego ona Sophie Tauber-Arp wraz z innymi czonkami Abstraction Cration oraz grup a.r. wystawiali swoje dziea w Muzeum w odzi. dzkie muzeum byo jedn z pierwszych publicznych kolekcji sztuki, ktre pozyskay realizacje pary. Oywiony kontakt z Arpem utrzymywali gwnie Strzemiski i Kobro oraz Jan Brzkowski. Do tomiku jego poezji Arp przygotowa trzy szkice, ukazujce organiczne formy. Ponadto Brzkowski pisa liczne teksty o twrczoci Arpa, przyczyniajc si w duym stopniu do recepcji jego dorobku na polskiej scenie artystycznej. Strzemiski i Staewski w latach 30. pozostawali pod wpywem Arpowskiej formy organicznej. Nawet Kobro stworzya wwczas jedn organiczn rzeb – tak nietypow dla jej dotychczasowej twrczoci.
W ramach wystawy zostan pokazane dziea Hansa Arpa ze wszystkich okresw jego twrczoci (rzeby, reliefy, rysunki, kolae, grafiki, obrazy) w dialogu z dzieami wybranych artystw polskich, inspirujcych si form organiczn. Wrd artystw polskich znajd si prace zarwno wspczesnych Arpowi, jak i twrcw pniejszych, ktrych realizacje wykazuj pokrewiestwo zarwno z jzykiem formalnym Arpa, jak i z jego teori sztuki. Kontekst z dzieami Arpa bdzie mona odszuka w pracach Wadysawa Strzemiskiego, Henryka Staewskiego, Katarzyny Kobro, Aliny Szapocznikow, Andrzeja Pawowskiego, Marii Jaremy, Marii Nicz-Borowiakowej i innych.

Hans Arp, „Star”, 1956, brz, odlew (1976), 41,5 x 33 x 6,5 cm, w. Stiftung Arp e.V., Berlin/Rolandswerth, ©Verwertungsgesellschaft Bild-Kunst in Bonn, fot. mat. pras. MNP

[zwi]

   »

W kwietniowym „Arteonie” Aleksandra Kargul recenzuje wystaw „Nature morte. Wspczeni artyci oywiaj martw natur” w Muzeum Narodowym we Wrocawiu, pokaz „Ze kobiety” w poznaskim Centrum Kultury Zamek ocenia Karolina Staszak, natomiast kunszt Jacka Sienickiego, ktrego malarstwo mona oglda w Muzeum Narodowym w Kielcach, przypomina Andrzej Biernacki. Micha Haake z kolei przyglda si wystawie Cy Twobly’ego w Centre Pompidou w Paryu, a Wojciech Delikta komentuje prezentacj twrczoci Anicki Yi, laureatki Hugo Boss Prize 2016.
W najnowszym „Arteonie” ponadto:
Zofia Jabonowska-Ratajska omawia retrospektyw Jerzego Jarnuszkiewicza w Zachcie, o arcydzieach z Kolekcji Lejdejskiej pisze Wodzimierz Wrzesiski. W ramach cyklu tekstw o polskich uczelniach artystycznych tym razem specyfik Akademii Sztuk Piknych w odzi przyblia Dominika Paweczyk, w „Czytaniu sztuki” Paulina Adamczyk analizuje obraz „Chrystus wrd doktorw” Cimy da Conegliano, a ksik „Rzeczywiste obecnoci” George’a Steinera przypomina Paula Milczarczyk. W „Notatniku” krtko o ciekawej instalacji w nowojorskim Guggenheim Museum pisze Wojciech Delikta, a o oburzajcej akcji „oczyszczania” poznaskiego Arsenau pisze Paula Milczarczyk. W kwietniowym „Arteonie” rwnie inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.
Okadka: Cindy Wright, „Nature morte 2”, 2010, Collection of Johan Willemen, dziki uprzejmoci artystki, © Cindy Wright, materiay prasowe Muzeum Narodowego we Wrocawiu

Czytelnicy ARTeonu
to z reguy osoby mode, mieszkajce w miastach powyej 100 tysicy mieszkacw, legitymujce si wyksztaceniem wyszym lub jeszcze studiujce, o dochodach zblionych do redniej krajowej. W oglnej liczbie czytelnikw magazynu dominujc grup s panie

Wydawcy ARTeonu
i jego zespoowi redakcyjnemu bardzo zaley na szeroko rozumianej promocji sztuki wspczesnej, ktra w Polsce jest nadal mao znana, i o ktrej mwi si zbyt rzadko. Podejmujc to trudne wyzwanie liczymy na wspprac z instytucjami, ktre buduj swj presti take poprzez sponsorowanie przedsiwzi promujcych sztuk. Nasze zaproszenie do skorzystania ze stron reklamowych w "ARTeonie" kierujemy rwnie do wacicieli i kierownikw galerii, muzew, salonw sztuki, domw aukcyjnych, a take do producentw i dystrybutorw materiaw sucych artystom do realizacji ich pomysw.

Wysoka jako merytoryczna
i edytorska miesicznika, odpowiednia sie dystrybucji, stale rosnca liczba prenumeratorw, niezmienne terminy wydawnicze to - obok faktu, i "ARTeon" jest jednym z nielicznych pism o sztuce na rynku polskim - gwarancja skutecznoci publikowanych na amach magazynu o sztuce "ARTeon" reklam.

Jakub Biernacki jakub.b@kruszona.pl

Piotr Czajka piotr.c@kruszona.pl

Biuro reklamy:
tel. 061 869 91 77
e-mail: reklama@arteon.pl
ul. Grunwaldzka 104, 60-307 Pozna

dyrektor ds. marketingu i reklamy
Gabriela Turkowska
marketing@kruszona.pl