strona gwna > reklama
wybierz miasto:
B C G K N O P S T W Z KONKURSY

Katowice
Muzeum lskie
Piotr Szymon, "Czowiek w centrum uwagi"
21.01.2017 - 25.06.2017

 W swojej twrczoci Piotr Szymon wielokrotnie powraca do tych samych wtkw. Pielgrzymw z Kalwarii Zebrzydowskiej fotografowa przez kilkanacie lat, utrwali na zdjciach rwnie Kalwari Pacawsk i Grabark. Systematyczne powroty do tych samych tematw odsaniaj refleksyjny charakter jego fotografii. Nie chodzio jedynie o relacj z wydarze, ale o wrcz socjologiczne ujcie fenomenu misterium oraz zakorzenionej w naturze czowieka potrzeby sacrum. Pielgrzymi zostali pokazani jako wiadkowie wiary, wieccy wici. Dugoletnie uczestnictwo w misteriach wpyno take na stworzenie indywidualnego stylu portretowego Szymona, ktry mona nazwa fotografi humanistyczn. Z jego obrazw wyania si uniwersalna opowie o czowieku i zoonoci jego natury. Otwarta postawa oraz ywe zainteresowanie pozbawione stereotypw i uprzedze wzbudzay zaufanie bohaterw jego fotografii, ktrzy pozwalali na uchwycenie ich w rnych, czsto intymnych sytuacjach, religijnych (pielgrzymi) lub rodzinnych, jak w przypadku Romw. U Piotra Szymona fotografowanie sploto si z dziaalnoci pedagogiczn. Wyksztaci liczne grono fotografw zarwno w katowickiej Akademii Sztuk Piknych, jak i w Prywatnej Szkole Policealnej w Bielsku-Biaej. Przygotowa wielu z nich do studiw w Instytucie Fotografii Twrczej w Opawie, stajc si symbolicznym „ojcem” lskich fotografw. Piotr Szymon urodzi si w 1957 r. w Zabrzu. By czonkiem ZPAF Okrgu lskiego. Zgin tragicznie w 2005 r., w szczytowym momencie swojej twrczoci. Jego ostatnie projekty, takie jak „Ex Oriente lux”, zawiadczaj o tym, e konsekwentnie poszukiwa nowych sposobw wyrazu.

[zwi]

   »

W kwietniowym „Arteonie” Aleksandra Kargul recenzuje wystaw „Nature morte. Wspczeni artyci oywiaj martw natur” w Muzeum Narodowym we Wrocawiu, pokaz „Ze kobiety” w poznaskim Centrum Kultury Zamek ocenia Karolina Staszak, natomiast kunszt Jacka Sienickiego, ktrego malarstwo mona oglda w Muzeum Narodowym w Kielcach, przypomina Andrzej Biernacki. Micha Haake z kolei przyglda si wystawie Cy Twobly’ego w Centre Pompidou w Paryu, a Wojciech Delikta komentuje prezentacj twrczoci Anicki Yi, laureatki Hugo Boss Prize 2016.
W najnowszym „Arteonie” ponadto:
Zofia Jabonowska-Ratajska omawia retrospektyw Jerzego Jarnuszkiewicza w Zachcie, o arcydzieach z Kolekcji Lejdejskiej pisze Wodzimierz Wrzesiski. W ramach cyklu tekstw o polskich uczelniach artystycznych tym razem specyfik Akademii Sztuk Piknych w odzi przyblia Dominika Paweczyk, w „Czytaniu sztuki” Paulina Adamczyk analizuje obraz „Chrystus wrd doktorw” Cimy da Conegliano, a ksik „Rzeczywiste obecnoci” George’a Steinera przypomina Paula Milczarczyk. W „Notatniku” krtko o ciekawej instalacji w nowojorskim Guggenheim Museum pisze Wojciech Delikta, a o oburzajcej akcji „oczyszczania” poznaskiego Arsenau pisze Paula Milczarczyk. W kwietniowym „Arteonie” rwnie inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.
Okadka: Cindy Wright, „Nature morte 2”, 2010, Collection of Johan Willemen, dziki uprzejmoci artystki, © Cindy Wright, materiay prasowe Muzeum Narodowego we Wrocawiu

Czytelnicy ARTeonu
to z reguy osoby mode, mieszkajce w miastach powyej 100 tysicy mieszkacw, legitymujce si wyksztaceniem wyszym lub jeszcze studiujce, o dochodach zblionych do redniej krajowej. W oglnej liczbie czytelnikw magazynu dominujc grup s panie

Wydawcy ARTeonu
i jego zespoowi redakcyjnemu bardzo zaley na szeroko rozumianej promocji sztuki wspczesnej, ktra w Polsce jest nadal mao znana, i o ktrej mwi si zbyt rzadko. Podejmujc to trudne wyzwanie liczymy na wspprac z instytucjami, ktre buduj swj presti take poprzez sponsorowanie przedsiwzi promujcych sztuk. Nasze zaproszenie do skorzystania ze stron reklamowych w "ARTeonie" kierujemy rwnie do wacicieli i kierownikw galerii, muzew, salonw sztuki, domw aukcyjnych, a take do producentw i dystrybutorw materiaw sucych artystom do realizacji ich pomysw.

Wysoka jako merytoryczna
i edytorska miesicznika, odpowiednia sie dystrybucji, stale rosnca liczba prenumeratorw, niezmienne terminy wydawnicze to - obok faktu, i "ARTeon" jest jednym z nielicznych pism o sztuce na rynku polskim - gwarancja skutecznoci publikowanych na amach magazynu o sztuce "ARTeon" reklam.

Jakub Biernacki jakub.b@kruszona.pl

Piotr Czajka piotr.c@kruszona.pl

Biuro reklamy:
tel. 061 869 91 77
e-mail: reklama@arteon.pl
ul. Grunwaldzka 104, 60-307 Pozna

dyrektor ds. marketingu i reklamy
Gabriela Turkowska
marketing@kruszona.pl