strona gwna > reklama
wybierz miasto:
B C G J K L N O P S T W Z

Jelenia Gra
BWA
"Abraham ostrzega"
10.11.2017 - 01.12.2017

Wystawa przygotowana w oparciu o twrczo ydowskiego rzebiarza i animatora kultury dziaajcego w przedwojennej Warszawie – Abrahama Ostrzegi. By to artysta znany przede wszystkim jako autor rzeby sepulkralnej – nagrobkw, z ktrych kilkadziesit przetrwao na Cmentarzu ydowskim na Woli. By czonkiem m.in. przedwojennego Towarzystwa Zachty Sztuk Piknych (debiutowa na wystawie w Zachcie w 1910 roku) oraz inicjatorem ydowskiego Towarzystwa Krzewienia Sztuki, wraz z Wadysawem Waintraubem prowadzi te Atelier Zdobnictwa Artystycznego. W trakcie wojny, w getcie, by jednym z zaoycieli spdzielni artystycznej. Jak wielu innych artystw ydowskich zgin w obozie w Treblince. Ostrzega jest  twrc nagrobkw, ktry sta si jedn z tysicy ofiar bez grobu. Cho na wystawie nie ma rzeb Abrahama Ostrzegi, jego posta jest obecna — poprzez dziea wspczesnych artystw  rnych generacji i posugujcych si rozmaitymi mediami, ktrzy w autorski sposb zmierzyli si z jego dzieem i histori, twrczo interpretujc interesujce ich wtki. Jeleniogrska wystawa  zostaa rozszerzona o kontekst ewangelicki. lady wielowiekowej obecnoci protestantw na Dolnym lsku i w samej Jeleniej Grze widoczne s wszdzie. Koci aski i przylegajcy do niego dawny cmentarz ewangelicki z zespoem barokowych kaplic grobowych to najwiksze pomniki lskiej sztuki. To one ssiadoway z materialnymi dowodami kultury katolickiej i ydowskiej. Jest te w naszym regionie wiele obiektw o mniejszym moe znaczeniu dla sztuki i czsto zapomnianych, ale wanych dla lokalnej tosamoci. S to karczmy, kocioy i cmentarze. Ich nostalgiczne pikno pokazuje Tomasz Mielech. Aneks do wystawy stanowi multimedialny pokaz archiwaliw ze zbiorw Archiwum Pastwowego we Wrocawiu, oddzia w Jeleniej Grze, dotyczcy obecnoci spoecznoci ydowskiej w naszym miecie. W wystawie udzia bior: Hubert Czerepok, Tomasz Mielech, Magorzata Niedzielko, Katarzyna Rotkiewicz-Szumska, Krzysztof Wojciechowski.

[zwi]

W listopadowym „Arteonie”: z okazji wystawy „Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst” w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu Krystyna Raska-Gorgolewska przyblia twrczo Meksykanw oraz historyczne i polityczne okolicznoci, w jakich powstawaa. W rubryce „Filmowo” Aleksandra Sikorska z kolei konfrontuje film Julie Taymor o Fridzie z biografi artystki. Sylwetk Adama Chmielowskiego, czyli witego Brata Alberta, z okazji koczcego si Roku Brata Alberta przedstawia Aleksandra Sikorska, a Karolina Staszak komentuje konferencj „Nie/moliwa autonomia sztuki”, ktra odbya si w Galerii EL w Elblgu, oraz towarzyszcy jej wieczr performace. O cyganerii z East Village na marginesie wystawy „Club 57: Film, Performance, and Art in the East Village, 1978-1983” pisze Wojciech Delikta. Z kolei seri „Polska awangarda” artykuem o grupie Jung Jidysz kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka. W najnowszym „Arteonie” take: wystaw „Pablo Picasso. Between Cubism and Neoclassicism: 1915-1925” w rzymskim Quirinal Stables recenzuje Piotr Bernatowicz, a malarstwo Nickity Tsoya rekomenduje Marcin Krajewski. Dorota aglewska kontynuuje cykl o rynku sztuki tekstem na temat relacji krgw atrybucyjnych do ceny obrazu na przykadzie kolekcji rodziny Porczyskich. W listopadowym „Arteonie” ponadto: inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Frida Kahlo, „Autoportret z mapami”, 1943, olej na ptnie, 81,5 63 cm, The Jacques and Natasha Gelman Collection of Mexican Art, the Vergel Foundation and the Tarpon Trust, © 2017 Banco de Mxico Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York, mat. pras. CK Zamek w Poznaniu

Czytelnicy ARTeonu
to z reguy osoby mode, mieszkajce w miastach powyej 100 tysicy mieszkacw, legitymujce si wyksztaceniem wyszym lub jeszcze studiujce, o dochodach zblionych do redniej krajowej. W oglnej liczbie czytelnikw magazynu dominujc grup s panie

Wydawcy ARTeonu
i jego zespoowi redakcyjnemu bardzo zaley na szeroko rozumianej promocji sztuki wspczesnej, ktra w Polsce jest nadal mao znana, i o ktrej mwi si zbyt rzadko. Podejmujc to trudne wyzwanie liczymy na wspprac z instytucjami, ktre buduj swj presti take poprzez sponsorowanie przedsiwzi promujcych sztuk. Nasze zaproszenie do skorzystania ze stron reklamowych w "ARTeonie" kierujemy rwnie do wacicieli i kierownikw galerii, muzew, salonw sztuki, domw aukcyjnych, a take do producentw i dystrybutorw materiaw sucych artystom do realizacji ich pomysw.

Wysoka jako merytoryczna
i edytorska miesicznika, odpowiednia sie dystrybucji, stale rosnca liczba prenumeratorw, niezmienne terminy wydawnicze to - obok faktu, i "ARTeon" jest jednym z nielicznych pism o sztuce na rynku polskim - gwarancja skutecznoci publikowanych na amach magazynu o sztuce "ARTeon" reklam.

Jakub Biernacki jakub.b@kruszona.pl

Piotr Czajka piotr.c@kruszona.pl

Biuro reklamy:
tel. 061 869 91 77
e-mail: reklama@arteon.pl
ul. Grunwaldzka 104, 60-307 Pozna

dyrektor ds. marketingu i reklamy
Gabriela Turkowska
marketing@kruszona.pl