strona gwna > reklama
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Gliwice
Muzeum w Gliwicach – Willa Caro
"Kresy w sztuce. Wystawa ze zbiorw Muzeum Narodowego w Krakowie"
16.02.2019 - 23.06.2019
Patronat „Arteonu”

Na wystawie znajd si obrazy wybitnych polskich artystw, pochodzce ze zbiorw Muzeum Narodowego w Krakowie, m.in. Jzefa Chemoskiego, Adama Chmielowskiego, Leona Wyczkowskiego, Teodora Axentowicza, Juliana Faata, Ferdynanda Ruszczyca, Kazimierza Sichulskiego czy najsilniej zwizanego z Kresami Jana Stanisawskiego. Ich malarska twrczo stanowi zapis niezwykego kolorytu ycia na kresowych rubieach, bdc jednoczenie wiadectwem fascynacji bezkresem tamtejszego pejzau.
Romantyczne fascynacje Kresami rozpoczy si pod koniec XVIII wieku wraz z mod na rysunkowe serie samodzielnych krajobrazw, utrzymanych w sentymentalno-nastrojowej aurze i bdcych najczciej rodzajem dziennika z patriotyczno-inwentaryzacyjnej podry. Z przesanek marze o wolnoci i niepodlegoci zrodzia si rwnie twrczo malarzy historycznych zwizanych ze rodowiskiem monachijskim. Ponowny renesans tematw kresowych nastpi w sztuce okresu Modej Polski. Dokona si wwczas zwrot ku symbolizmowi, przy rwnoczesnych powrotach do romantycznej idei posannictwa narodowego. Kresy w dalszym cigu niosy ze sob symboliczno-nostalgiczne fascynacje, ale przed kolejnym pokoleniem artystw odkryy rwnie nowe moliwoci formalne – niepowtarzalne wiato i kolor. Moda Polska odkrya rwnie Huculszczyzn – ywioowo tamtejszego folkloru, egzotyk strojw i obyczajw. Ostatnim przejawem malarskich fascynacji polskimi Kresami, byy lata 30. XX wieku, kiedy do rangi „Aten woyskich” urs Krzemieniec. 

Jan Stanisawski, „Bodiak”, 1885, ze zbiorw MNK, mat. pras. Muzeum w Gliwicach

[zwi]

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

Czytelnicy ARTeonu
to z reguy osoby mode, mieszkajce w miastach powyej 100 tysicy mieszkacw, legitymujce si wyksztaceniem wyszym lub jeszcze studiujce, o dochodach zblionych do redniej krajowej. W oglnej liczbie czytelnikw magazynu dominujc grup s panie

Wydawcy ARTeonu
i jego zespoowi redakcyjnemu bardzo zaley na szeroko rozumianej promocji sztuki wspczesnej, ktra w Polsce jest nadal mao znana, i o ktrej mwi si zbyt rzadko. Podejmujc to trudne wyzwanie liczymy na wspprac z instytucjami, ktre buduj swj presti take poprzez sponsorowanie przedsiwzi promujcych sztuk. Nasze zaproszenie do skorzystania ze stron reklamowych w "ARTeonie" kierujemy rwnie do wacicieli i kierownikw galerii, muzew, salonw sztuki, domw aukcyjnych, a take do producentw i dystrybutorw materiaw sucych artystom do realizacji ich pomysw.

Wysoka jako merytoryczna
i edytorska miesicznika, odpowiednia sie dystrybucji, stale rosnca liczba prenumeratorw, niezmienne terminy wydawnicze to - obok faktu, i "ARTeon" jest jednym z nielicznych pism o sztuce na rynku polskim - gwarancja skutecznoci publikowanych na amach magazynu o sztuce "ARTeon" reklam.

Jakub Biernacki jakub.b@kruszona.pl

Biuro reklamy:
tel. 061 869 91 77
e-mail: reklama@arteon.pl
ul. Grunwaldzka 104, 60-307 Pozna

dyrektor ds. marketingu i reklamy
Gabriela Turkowska
marketing@kruszona.pl