strona główna > reklama
wybierz miasto:
A B C D H I K L M N O P S KONKURSY

Berlin
Hamburger Bahnhof
"Local Histories – Friedrich Christian Flick Collection"
15.12.2018 - 29.09.2019

Jaką sztuką inspirował się Donald Judd? Co łączy Konrada Luega, Sigmara Polke i Gergarda Richtera? Które galerie wspierały Bruce’a Naumana i Jenny Holzer na początku ich kariery? To na te pytania między innymi stara się odpowiedzieć nowa ekspozycja berlińskiego Hamburger Bahnhof Museum für Gegenwart. Wystawa „Local Histories” stanowi przegląd dzieł pochodzących ze zbiorów Friedricha Christiana Flicka. Niemiecko-szwajcarski kolekcjoner zaczął nabywać sztukę w 1975 roku. Kiedy 26 lat później plany wzniesienia prywatnego muzeum (według projektu Rema Koolhaasa) spaliły na panewce – wskutek licznych kontrowersji wokół pomysłodawcy i historii jego rodziny – Flick postanowił podzielić swoje zbiory i przekazać je do berlińskich muzeów na prawach długoterminowego depozytu. U progu nowego tysiąclecia Hamburger Bahnhof zyskało więc ponad 1600 prac europejskich i amerykańskich twórców, z kolei bez mała 400 artystycznych realizacji trafiło do Neue Nationalgalerie, stając się najhojniejszym darem, jaki otrzymała ta instytucja od momentu powstania w 1861 roku. Zainteresowania kolekcjonerskie Flicka skupiają się przede wszystkim na sztuce nowoczesnej i współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem praktyki amerykańskiej. W jego zasobach znajdują się dzieła m.in. Johna Cage’a, Isy Genzken, Martina Kippenbergera, Bruce’a Naumana, Raymonda Pettibona, Wolfganga Tillmansa, Dana Grahama, Kathariny Fritsch, Cindy Sherman i Stana Douglasa. Flick zasilił zatem Hamburger Bahnhof tak, jak uczynili to wcześniej Edigio Marzona oraz Erich Marx, których zbiory eksponowane są stale, w różnych aranżacyjnych permutacjach, tematycznych kontekstach i lokalizacjach. Pokaz „Local Histories” to dość konwencjonalna prezentacja kolekcjonerskich wyborów. Tym, co ma ją wyróżniać, jest nakreślona przez kuratorkę, Matildę Felix, narracja, wiodąca przez sieci zależności i powiązań XX- oraz XXI-wiecznego świata sztuki. Układ i dobór wystawionych prac prowadzi zwiedzających od Nowego Jorku i Düsseldorfu lat 60. i 70., przez Kolonię z lat 80., do Berlina i Los Angeles w latach 90. Wystawa stanowi zatem nie tylko okazję do pochwalenia się kolekcją, lecz swego rodzaju zrekonstruowania historii sztuki – krzyżujących się losów artystów, międzynarodowych połączeń między galerzystami, muzealnikami i kolekcjonerami, a w końcu – między istotnymi koncepcjami artystycznymi. Jako motto kuratorka przyjęła słowa Donalda Judda, skreślone w jednym z artykułów w 1964 roku: „Historia sztuki i kondycja sztuki, bez względu na czas, są zawsze pogmatwane”. Berlińska wystawa ma na celu wprowadzić widza w tę gmatwaninę lokalnych historii. (Wojciech Delikta)

George Segal, „Man Installing Pepsi-Sign”, detail, 1973, © Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie, The George and Helen Segal Foundation, VG Bild-Kunst, Bonn 2018, mat. pras. Hamburger Bahnhof

[zwiń]

   »

W sierpniowym „Arteonie” o Helene Schjerfbeck, malarce uchodzącej za ikonę fińskiego symbolizmu, w kontekście wystawy w Royal Academy of Arts w Londynie pisze Karolina Greś. Wojciech Delikta przybliża tekstylną i zarazem kobiecą mikrohistorię Bauhausu z okazji pokazów w Textiel Museum w Tilburgu oraz Art Institute w Chicago. Wojciech Skibicki z kolei przygląda się V Piotrkowskiemu Biennale Sztuk, a Karolina Staszak w rubryce „Czytanie sztuki” omawia prezentowaną w Muzeum Śląskim w Katowicach instalację „Jestem” Teresy Murak. W najnowszym „Arteonie” także Kajetan Giziński komentuje Triennale Rysunku Wrocław 2019, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje prezentację sztuki Heleny Berlewi w Galerii Sztuki w Legnicy. Z Joanną M. Sosnowską, autorką książki „Polacy na Biennale Sztuki w Wenecji 1895-1999”, rozmawia Marek Maksymczak. Aleksandra Kargul rekomenduje sztukę Magdy Hueckel, w rubryce „Sztuka młodych” dyplom Antoniny Kieliszewskiej przedstawia Maria Roszyk, a w dziale „Filmowo” o bohaterce filmu Jacka Borcucha, artystce Marii Linde, pisze Zbigniew J. Mańkowski. Alicja Wilczak kontynuuje w rubryce „Zapojektowane” opowieść o współczesnej polskiej biżuterii artystycznej – tym razem omawia projekt „Moim zdaniem”. W najnowszym „Arteonie” także inne aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Helene Schjerfbeck, „Self-portrait, Black Background”, 1915, oil on canvas, 45.5 x 36 cm, Herman and Elisabeth Hallonblad Collection, Finnish National Gallery / Ateneum Art Museum; fot. Yehia Eweis

Czytelnicy ARTeonu
to z reguły osoby młode, mieszkające w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców, legitymujące się wykształceniem wyższym lub jeszcze studiujące, o dochodach zbliżonych do średniej krajowej. W ogólnej liczbie czytelników magazynu dominującą grupą są panie

Wydawcy ARTeonu
i jego zespołowi redakcyjnemu bardzo zależy na szeroko rozumianej promocji sztuki współczesnej, która w Polsce jest nadal mało znana, i o której mówi się zbyt rzadko. Podejmując to trudne wyzwanie liczymy na współpracę z instytucjami, które budują swój prestiż także poprzez sponsorowanie przedsięwzięć promujących sztukę. Nasze zaproszenie do skorzystania ze stron reklamowych w "ARTeonie" kierujemy również do właścicieli i kierowników galerii, muzeów, salonów sztuki, domów aukcyjnych, a także do producentów i dystrybutorów materiałów służących artystom do realizacji ich pomysłów.

Wysoka jakość merytoryczna
i edytorska miesięcznika, odpowiednia sieć dystrybucji, stale rosnąca liczba prenumeratorów, niezmienne terminy wydawnicze to - obok faktu, iż "ARTeon" jest jednym z nielicznych pism o sztuce na rynku polskim - gwarancja skuteczności publikowanych na łamach magazynu o sztuce "ARTeon" reklam.

Jakub Biernacki jakub.b@kruszona.pl

Biuro reklamy:
tel. 061 869 91 77
e-mail: reklama@arteon.pl
ul. Grunwaldzka 104, 60-307 Poznań

dyrektor ds. marketingu i reklamy
Gabriela Turkowska
marketing@kruszona.pl