strona gwna > reklama
wybierz miasto:
B C D G H I K L M N P S W KONKURSY

Groningen
Groninger Museum
"LaChapelle: Good News for Modern Man"
21.04.2018 - 28.10.2018

David LaChapelle naley do najbardziej rozpoznawalnych, rozchwytywanych, a take najbardziej kontrowersyjnych wspczesnych fotografw. Lawirujc midzy wiatem sztuki i mody, stworzy wasny dystynktywny styl. Jego przerafinowana estetyka zawla kampowy blichtr, hollywoodzki glamour oraz surrealistyczne fantazje. Archetypiczne sceny biblijne przeplataj si tu z rozerotyzowanymi kadrami z urnali, a portrety zmieniaj si w baniowe ilustracje. Popartowa poetyka – kiczowata, ale i wysublimowana – zyskaa dodatkowy blask za spraw komputerowej obrbki. Amerykaski fotograf trzyma si z dala od zwykoci dnia codziennego. Jak sam stwierdza: „Jeli szukasz realizmu, zrb sobie przejadk autobusem miejskim”. Ponad 70 zdj LaChapelle’a mona oglda w Groninger Museum, gdzie trwa jego retrospektywa. Szkoli si u najlepszych. Jednak nie bya to nauka fotograficznego warsztatu (do dzi wielu fotografw uwaa LaChapelle’a za dyletanta), a studia z popkulturowej wizualnoci. Jako zbuntowany 15-latek uciek z opresyjnej wobec gejw Karoliny Pnocnej do Nowego Jorku, gdzie kelnerowa w Studiu 54. Wkrtce Andy Warhol zatrudni modego, ambitnego i kreatywnego fotografia w magazynie „Interview”. Tam LaChapelle pozna Keitha Haringa i Basquiata. Muzealne lekcje z historii sztuki uzupenia kursami mody (czytajc „Vogue’a”) i celebryckiego wiata muzyki z MTV. Nie trzeba byo dugo czeka, by jego wielobarwne wizje trafiy tam, skd bray swj pocztek. Fotografie Amerykanina zaczy pojawia si na rozkadwkach „Vanity Fair”, „Rolling Stone”, „GQ” i „Vogue’a”, a muzycy zwracali si do niego z prob o wyreyserowanie ich wideoklipw (m. in. Kelis, Britney Spears, Whitney Houston, Elton John). Zdjcia LaChapelle’a tryskaj kolorem. To ekstremalne horror vacui XX/XXI wieku. W trawestacji obrazu Boticellego „Wenus i Mars” rol bogini odrywa Naomi Campbell, jednak zdjcie odwouje si do eksploatacji afrykaskiego ldu przez Zachd. Na fotografii reklamowej dla marki Louis Vuitton ciao czarnoskrej raperki Lil’ Kim pokrywa logo domu mody, czynic z niej produkt. LaChapelle zna doskonale mechanizmy marketingu; wie, jak przyku uwag klienta/widza, ale jednoczenie nie kryje si ze swoim ambiwalentnym stosunkiem do komercji. Tak jak Warhol, jego mentor, jest w rwnej mierze beneficjentem oraz krytykiem spoeczestwa konsumpcyjnego. Zdjcia Davida LaChapelle’a to przede wszystkim uczta dla oka, ktrej przepych bywa trudny do strawienia, ale prowokuje pytania, wykraczajce poza sfer estetyki. Pawe Bownik, polski fotograf, pisa o Amerykaninie tak: „Mina ju epoka fotografw z atelier, fotografujcych si aparatem. David przesun t granic, by kreatorem i reyserem obrazu, to sprytne przeredefiniowanie zwalniao go z bycia zawodowym fotografem, a uwalniao moliwoci artystyczne”.  (Wojciech Delikta)

 

David LaChapelle, „Behold”, 2016, hand painted negative, © David LaChapelle, mat. pras. Groninger Museum

 

[zwi]

   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Czytelnicy ARTeonu
to z reguy osoby mode, mieszkajce w miastach powyej 100 tysicy mieszkacw, legitymujce si wyksztaceniem wyszym lub jeszcze studiujce, o dochodach zblionych do redniej krajowej. W oglnej liczbie czytelnikw magazynu dominujc grup s panie

Wydawcy ARTeonu
i jego zespoowi redakcyjnemu bardzo zaley na szeroko rozumianej promocji sztuki wspczesnej, ktra w Polsce jest nadal mao znana, i o ktrej mwi si zbyt rzadko. Podejmujc to trudne wyzwanie liczymy na wspprac z instytucjami, ktre buduj swj presti take poprzez sponsorowanie przedsiwzi promujcych sztuk. Nasze zaproszenie do skorzystania ze stron reklamowych w "ARTeonie" kierujemy rwnie do wacicieli i kierownikw galerii, muzew, salonw sztuki, domw aukcyjnych, a take do producentw i dystrybutorw materiaw sucych artystom do realizacji ich pomysw.

Wysoka jako merytoryczna
i edytorska miesicznika, odpowiednia sie dystrybucji, stale rosnca liczba prenumeratorw, niezmienne terminy wydawnicze to - obok faktu, i "ARTeon" jest jednym z nielicznych pism o sztuce na rynku polskim - gwarancja skutecznoci publikowanych na amach magazynu o sztuce "ARTeon" reklam.

Jakub Biernacki jakub.b@kruszona.pl

Biuro reklamy:
tel. 061 869 91 77
e-mail: reklama@arteon.pl
ul. Grunwaldzka 104, 60-307 Pozna

dyrektor ds. marketingu i reklamy
Gabriela Turkowska
marketing@kruszona.pl