strona g³ówna > reklama
wybierz miasto:
A B C E F G H I K L M N P R S T W KONKURSY

Aarhus
AroS Aarhus Art Museum
"Julian Schnabel: Aktion Paintings 1985-2017"
13.10.2018 - 03.03.2019

Pa¼dziernik up³ynie pod znakiem sztuki Juliana Schnabla. Musée d’Orsay zaprosi³o amerykañskiego malarza oraz autora filmów do twórczej reinterpretacji zbiorów tej paryskiej instytucji. W dwóch historycznych salach zostan± pokazane wyselekcjonowane przez artystê dzie³a, maj±ce wchodziæ ze sob± w dialog. Oprócz prac van Gogha i Gauguina (bohaterów jego filmu „At Eternity’s Gate”), pojawi± siê obrazy Courbeta, Maneta, Carolusa-Durana czy Théodule-Armanda Ribota. Wtórowaæ im bêd± realizacje Amerykanina, skupione na medium malarstwa. Druga wystawa ma miejsce w AroS Kunstmuseum w Aarhus. Duñska ekspozycja jest de facto retrospektyw±, obejmuj±c± dzia³alno¶æ Schnabla od roku 1985 do 2017. Nadany pokazowi tytu³ stanowi jawne odwo³anie do abstrakcyjnego ekspresjonizmu, którego tradycja mia³a niebagatelny wp³yw nie tylko na twórczo¶æ Amerykanina, ale i na odrodzenie siê malarstwa w latach 80. Po d³ugim okresie dominacji minimal artu i praktyk konceptualnych oko³o roku 1978 (z pewn± nie¶mia³o¶ci±) organizowano w Nowym Jorku wystawy malarstwa, od¿egnuj±cego siê od ascetyzmu oraz bezwyrazowo¶ci. Figuracja i narracja ponownie zago¶ci³y na p³ótnach, choæ ich powrót przyjêto z rezerw±, je¶li nie z zupe³n± dezaprobat±. Funkcjonuj±ce wówczas okre¶lenie „bad painting” punktowa³o eklektyzm i chaos, od którego odzwyczaili siê krytycy. Miano to przylgnê³o do sztuki Roberta Longo, Davida Salle i Juliana Schnabla. Ten ostatni, balansuj±c na granicy kiczu, tworzy³ wielkoformatowe obrazy, cechuj±ce siê ekspresyjnym dynamizmem. Kompozycje prze³adowane znakami, wyobra¿eniami rozmaitych przedmiotów i kompulsywnymi poci±gniêciami pêdzla sta³y siê synonimami neoekspresjonizmu lat 80., którego Schnabel sta³ siê jednym z g³ównych reprezentantów (obok Jean-Michela Basquiata czy Erica Fischla). Na prezentacji w Aarhus zobaczymy wiêc prace z pocz±tków formowania siê tego ruchu (który znalaz³ ekwiwalent w neofowizmie niemieckich Neue Wilde czy w³oskiej transawangardzie), jak równie¿ pó¼niejsze dzie³a Amerykanina, w których przez abstrakcyjne, taszystowskie kompozycje przezieraj± ludzkie sylwetki. Interesuj±cym punktem odniesienia dla monografii Schnabla w AroS Kunstmuseum jest kontekst lokalny – a mianowicie: dzia³alno¶æ duñskich M³odych Dzikich, zainaugurowana wystaw± „Kniven på hovdet” (dos³. „No¿em w g³owê”) w 1982 roku, w której uczestniczyli m. in.: Peter Bonde, Steen Krarup, Jens Nørregård czy Kristian Dahlgård Larsen – a których prace ogl±daæ mo¿na w sta³ej kolekcji muzeum w Aarhus. (Wojciech Delikta)

Julian Schnabel, „A Carrot is a Diamond for a Rabbit”, 1990, oil on tarpaulin, courtesy of the artist, fot. Tom Powel, mat. pras. AroS Aarhus Art Museum

 

[zwiñ]

   »

W lutowym „Arteonie” wystawê „Wielka Wojna”, odbywaj±c± siê w Muzeum Sztuki w £odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetkê i rze¼biarsk± twórczo¶æ Stanis³awa Kulona. Prezentacjê „Trzy pocz±tki – 1918, 1945, 1989” we wroc³awskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seriê przybli¿aj±c± szko³ê Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premierê filmu dokumentalnego „Walka: ¿ycie i zaginiona twórczo¶æ Stanis³awa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” ¶rodowisko wroc³awskich artystów sztuk u¿ytkowych omawia Julia B³aszczyñska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka m³odych” Marcin Krajewski przedstawia graficzkê Ewelinê Ko³akowsk±, a Aleksandra Kargul – Magdalenê Obsadn±. W lutowym „Arteonie” tak¿e inne recenzje i artyku³y oraz aktualia i sta³e rubryki.

Ok³adka: Stanis³aw Ignacy Witkiewicz, „Walka (R±banie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, p³ótno, Muzeum Sztuki w £odzi

 

Czytelnicy ARTeonu
to z regu³y osoby m³ode, mieszkaj±ce w miastach powy¿ej 100 tysiêcy mieszkañców, legitymuj±ce siê wykszta³ceniem wy¿szym lub jeszcze studiuj±ce, o dochodach zbli¿onych do ¶redniej krajowej. W ogólnej liczbie czytelników magazynu dominuj±c± grup± s± panie

Wydawcy ARTeonu
i jego zespo³owi redakcyjnemu bardzo zale¿y na szeroko rozumianej promocji sztuki wspó³czesnej, która w Polsce jest nadal ma³o znana, i o której mówi siê zbyt rzadko. Podejmuj±c to trudne wyzwanie liczymy na wspó³pracê z instytucjami, które buduj± swój presti¿ tak¿e poprzez sponsorowanie przedsiêwziêæ promuj±cych sztukê. Nasze zaproszenie do skorzystania ze stron reklamowych w "ARTeonie" kierujemy równie¿ do w³a¶cicieli i kierowników galerii, muzeów, salonów sztuki, domów aukcyjnych, a tak¿e do producentów i dystrybutorów materia³ów s³u¿±cych artystom do realizacji ich pomys³ów.

Wysoka jako¶æ merytoryczna
i edytorska miesiêcznika, odpowiednia sieæ dystrybucji, stale rosn±ca liczba prenumeratorów, niezmienne terminy wydawnicze to - obok faktu, i¿ "ARTeon" jest jednym z nielicznych pism o sztuce na rynku polskim - gwarancja skuteczno¶ci publikowanych na ³amach magazynu o sztuce "ARTeon" reklam.

Jakub Biernacki jakub.b@kruszona.pl

Biuro reklamy:
tel. 061 869 91 77
e-mail: reklama@arteon.pl
ul. Grunwaldzka 104, 60-307 Poznañ

dyrektor ds. marketingu i reklamy
Gabriela Turkowska
marketing@kruszona.pl