strona gwna > redakcja
wybierz miasto:
B C G K L N O P R S T U W Z

Zielona Gra
Galeria BWA
Roman Bromboszcz, "Rozgrywka / Computainment"
09.02.2018 - 04.03.2018

Wystawa, w ktrej dominujc rol odgrywa pojcie "gra" oraz zjawiska z nim zwizane. To kolejna odsona sztuki, ktra zorientowana jest na partycypacj i zabaw, nie wyczajc przy tym innych emocji, pewnego elementu refleksji a nawet niepokoju. „Rozgrywka" jako sowo zawiera w sobie inne sowa. Zjawisko to nazywam moc nazwy. W tym konkretnym przypadku chodzi w szczeglnoci o sowo „rozrywka".
Mona przypuszcza, e w sztuce wspczesnej nie ma wiele miejsca na rozrywk. Wprost do zabawy odnosz si niektre grupy artystyczne, ale wiele z nich jest obojtna na pytania typu: ciepe czy zimne? na smutno czy na wesoo? W polskiej sztuce wspczesnej naleaoby odnotowa Pomaraczow Alternatyw, Luxus oraz d Kalisk. Bliej XXI mona wskaza przemiewcz grup Azorro, niemniej wci byyby to wyjtki na morzu nastroju patetycznego, powanego lub intelektualnego.
W prezentowanej wystawie nie chodzi o ikonograficzne lub materiaowe nawizania do twrczoci wspomnianych grup. Samoczynnie aktywizuj si zjawiska pokrewne dla poezji cybernetycznej. Patrzc na zaprezentowan na wystawie twrczo znajdujemy grafik komputerow, sztuk komputerow, stanowiska z myszami komputerowymi, murale, odtwarzacze i suchawki na kubikach, litery i banery w przestrzeni. Do tego wyposaenia wizualnego doda naley dwiki skomponowane w ptle.
Po stronie interaktora ley ta sia, ktra uruchamia du cz z wirtualnych pocze. Interaktor moe przeksztaca prac komputerow, uruchamia strumienie audio i zmienia grafiki na ekranach. Na wystawie udostpnione zostan albumy z muzyk elektroniczn odnoszce si do kultury cybernetycznej a take dwiki stanowice integraln cz prac. Cao ekspozycyjna tworzy nadrzdne dzieo sztuki przenikajce si dwikowo, barwnie i tekstualnie. Kompozycja w ten sposb stworzona jest rodowiskiem, czciowo responsywnym, a czciowo kontemplacyjnym ale rwnoczenie aktywnym. 

Roman Bromboszcz

Roman Bromboszcz - zajmuje si dziaalnoci na pograniczu sztuk wizualnych, muzyki elektronicznej, literatury, programowania, nauk na styku rnych problemw. Tworzy obiekty, w ktrych wykorzystuje znaki, tekst, elementy typograficzne, kolory, dwiki, grafik i fotografi. Umoliwia odbiorcy dziaanie wewntrz swoich realizacji, zarwno na poziomie dotykowym jak i wirtualnym. Wykorzystuje jzyki programowania jako rdo inspiracji i narzdzie pracy porwnywalne z glin lub farb w tubce. W 2005 roku wprowadzi do obiegu termin „poezja cybernetyczna". Stan na czele grupy Perfokarta wraz z innymi osobami podejmujcymi dziaalno na styku literatury i sztuk wizualnych. W latach 2003-2014 by liderem grupy KAL(e)KA wykonujcej muzyk elektroniczn i wydajcej pismo undergroundowe. Tworzy cykle graficzne, cz z nich trafia rwnolegle zarwno do ksiek jak i w formie wydrukw w ramy. Produkuje ptle dwikowe suce do udwikowiania plikw cyfrowych z zawartoci dynamiczn. Pliki te publikowane s pod postaci stron internetowych, na ekranach lub na powierzchni wydrukw. W twrczoci podejmuje tematy z zakresu automatyzacji, cybernetyzacji, przemian spoecznych w XXI wieku pod wpywem rozrastania si sieci informacyjnych.

[zwi]

W lutowym „Arteonie”: Micha Haake recenzuje wystaw „Wyspiaski”, trwajc w Muzeum Narodowym w Krakowie, Marta Marsicka przedstawia twrczo Anny Ostoi z okazji prezentacji prac artystki w Zachcie, a pokazowi „Organizatorzy ycia. De Stijl, polska awangarda i design”, zorganizowanemu w dzkim Muzeum Sztuki, przyglda si Agnieszka Salamon-Radecka. Wojciech Delikta w tekcie „Ksi ciemnoci” przyblia sylwetk Ricka Owensa, ekscentrycznego projektanta mody z Kalifornii. Sawomir Marzec komentuje artyku ukasza Musielaka „Zmierzch instytucji”. W najnowszym „Arteonie” take Zofia Jabonowska-Ratajska omawia wystaw „Mikrokosmos rzeczy...” w Muzeum Warszawy, w rubryce „Sztuka modych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Moniki Marchewki, a Karolina Staszak – Ewy Kozery. W cyklu „Rynek sztuki” Dorota aglewska pisze o tym, jak powinien wyglda wzorcowy dokument autentycznoci dziea i dlaczego bardzo trudno osign ten idea. Andrzej Biernacko z kolei komentuje spotkanie z Adamem Szymczykiem w warszawskiej ASP na Wydziale Zarzdzania Kultur Wizualn. W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Wyspiaski, „Helenka z wazonem”, 1902, pastel, papier; 47,5 x 62,8 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie
Redakcja
Kontakt
Adres redakcji
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Pozna
e-mail: arteon@kruszona.pl
tel. 061 8699177

redaktor naczelna

Karolina Staszak
arteon@kruszona.pl

dyrektor artystyczny

Zofia Komorowska
zosia.k@kruszona.pl

sekretarz wydawnictwa

Anna Cebulska
anna.c@kruszona.pl

Redakcja

Wojciech Delikta

Aleksandra Kargul

Paula Milczarczyk

Justyna arczyska

Wsppraca

Andrzej Biernacki

Sabina Czajkowska (Londyn)

Adam Dbrowski (Londyn)

Georgi Gruew

Micha Haake

Zofia Jabonowska-Ratajska

Aleksandra Kargul

Piotr Kosiewski

Sawomir Marzec

Krystyna Raska-Gorgolewska

Wydawca

Dom Wydawniczy "Kruszona" Sp. z o.o.,
ul. Grunwaldzka 104,
60-307 Pozna
poczta@kruszona.pl
www.kruszona.pl