strona gwna > redakcja
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Pozna
Muzeum Narodowe
"Narracje. Bohdan Cielak"
17.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Tworzenie scenografii jest procesem rozwijajcym si od koncepcji rodzcej si w gowie twrcy, szkicu, rysunku, makiety oraz czsto take wspkreacji z reyserem, choreografem, po efekt caociowy, przedstawiony widzowi w teatrze jako spjne dzieo oywione przez aktora. Wystawa w Muzeum Narodowym w Poznaniu ukazuje scenografie Bohdana Cielaka przez pryzmat jego procesu twrczego. Wielo szkicw i rysunkw ukazuje artyst jako scenografa otwartego na eksperymenty z przestrzeni, tworzcego oryginalne i nietypowe rozwizania sceniczne. Swoich projektw twrca nie postrzega jako ostatecznych, lecz traktuje je jako inspirujce, przeksztacajce si formy. Kreuje scenografie o nowatorskich i zaskakujcych perspektywach. Rysunki wychodzce spod owka artysty staj si niejednokrotnie bytami samodzielnymi, zrodzonymi z inspiracji tematem.
Artysta swoje prace realizowa na deskach najlepszych polskich scen, m.in. Teatru Polskiego w Poznaniu, Teatru Wspczesnego w Szczecinie, Teatru Studio w Warszawie, Orodka Jerzego Grotowskiego we Wrocawiu, Polskiego Teatru Taca w Poznaniu, Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy i Polskiego Teatru Taca w Poznaniu. W cigu blisko pitnastoletniej wsppracy z Ew Wycichowsk powstay scenografie do spektakli „Walk@ karnawau z postem”, „Przypadki Pana von K”, „Carpe diem”, „Wiosna – Effatha”, „Pulcinella” czy „Lament. Pamici Tadeusza Rewicza”. Z Lechem Raczakiem wsprealizowa spektakle „Orbis Tertius”, „Edmond” Davida Mameta, „Zona” wedug scenariusza Andrieja Tarkowskiego, „Plac Wolnoci” wedug Antonia Tabucchiego, „Gra na zwok” wedug powieci Janusza Andermana, „Dziady” Adama Mickiewicza, „Czas terroru” wedug „Ry” Stefana eromskiego, „ycie jest snem” Pedra Calderona de la Barki, „Makbet” Williama Szekspira. 

Bohdan Cielak, „Symetria – Asymetria”, 2013, mat. pras. MNP

[zwi]

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

Redakcja
Kontakt
Adres redakcji
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Pozna
e-mail: arteon@kruszona.pl
tel. 061 8699177

redaktor naczelna

Karolina Staszak
arteon@kruszona.pl

dyrektor artystyczny

Zofia Komorowska
zosia.k@kruszona.pl

sekretarz wydawnictwa

Anna Cebulska
anna.c@kruszona.pl

Redakcja

Wojciech Delikta

Aleksandra Kargul

Paula Milczarczyk

Justyna arczyska

Wsppraca

Andrzej Biernacki

Sabina Czajkowska (Londyn)

Adam Dbrowski (Londyn)

Georgi Gruew

Micha Haake

Zofia Jabonowska-Ratajska

Aleksandra Kargul

Piotr Kosiewski

Sawomir Marzec

Krystyna Raska-Gorgolewska

Wydawca

Dom Wydawniczy "Kruszona" Sp. z o.o.,
ul. Grunwaldzka 104,
60-307 Pozna
poczta@kruszona.pl
www.kruszona.pl