strona gwna > redakcja
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Lublin
Galeria Gardzienice
Rafa Eret, "Nokturnum III"
04.04.2019 - 30.04.2019

W nocy wszystko wydaje nam si bardziej realne, moe dlatego, e w nocy wyostrzamy pozostae zmysy. Gdy wzrok zdaje si nie nada za ruchem naszego ciaa, szukamy sposobu na peniejsze okrelenie docelowego miejsca, do ktrego zmierzamy. Czasem czujc pod domi chropowato rolin, zbierajc pod stopami wilgo trawy i poddajc si dziaaniu napywajcego wiatru stajemy si bezbronni. Najmniejszy szelest, opr materii, nieskoordynowany ruch stawia nas bliej niebezpiecznej granicy, przy ktrej zaczynamy traci rozum. Na caej jego objtoci. Czujemy ciarki, nerwowo obracamy gow w nadziei dostrzeenia potencjalnego zagroenia, obliczamy wielo kamieni pod podeszw buta, a otoczenie osacza nas coraz wikszym chodem. Nie jest to pozr, ani widzimisi. Nawet ten, kto nigdy nie szed lasem w nocy spogldajc na obrazy artysty na pewno zrozumie, e noc jest czym zdecydowanie innym ni dzie. Oklepany i do przewidzenia, miarowy, „od” i „do”. Noc jest gboka i jedyne co zdaje si by w niej pewnikiem to fakt, e ciemno zdarza si by przedarta blaskiem wiata ksiycowego. Noc obrosa w mity i legendy, garn si do niej upiory wszelkiej maci i kady, cho najmniej magiczny artefakt. To podczas jej trwania odnajdujemy Kwiat Paproci i to pod jej oson, nierzadko w sposb mao wysublimowany, przeobraay si bestie w ludzkie istoty i na odwrt. Skrywa si pod un z tajemnic i mrocznych niedopowiedze. Osnuta jest siatk naszych uprzedze, a przecie moe by pikna. Barok ukocha luministw, a oni uczynili z nocy co na ksztat nowej sfery, bogato eksplorowanej przez wczesnych dla tej epoki twrcw. Dali jej wiele oblicz, od malarstwa penego tajemnic jak w dzieach Carravagia po intensywn ekspresj wyrazu w obrazach Giovanni Battista Caracciolo. Za Georg de la Tour pchn j w objcia dramatyzmu i teatralnoci. Zbiene zdaj si by wizerunki „Stray” Rembrandta ze „Stra nocn” Ereta. To co przykuwa nasze spojrzenia to obszar dzielcy te dwa obrazy, na ktrym nieprzeamana klasyka ulega uaktualnieniu i mierzy si ze wspczesnoci. Dookrela si charakter przedstawie i wszystko co zdawa by si mogo, e bdzie dzieli – czy. Noc jest arkuszem, na ktrym artysta zapisuje co mogo by by, co miao by szanse zaistnie. Jest epicka i niesie ze sob poetycki blichtr. Rafa Eret decydujc si na tak trudny w malowaniu temat udowodni jak doskonay warsztat posiada, w niczym nie ustpujc wielkim mistrzom malarstwa z ubiegych wiekw. Nowatorski charakter dzie stawia go na piedestale odkrywcy, mistrza ukrytych laserunkw i wielbiciela detalu. Finezja z jak traktuje ukryte pod wod ryby, pena niemal jubilerskich detali nocna rolinno czy choby fragmentaryczna architektura sprawia, e odbir jego prac jest niemal literacki. Obrazy niczym porywajca lektura nie pozwalaj nam beztrosko odej, zaprzgajc nasz wyobrani do intensywnej pracy nad odbiorem dzie. Intryguje przelizgujce si delikatnie wiato odbite od powiaty ksiyca, ktre niesie niespotykan biel neonow. Zaobserwowa to zjawisko moemy w „Nocnych Kwiatach” a take w „Pulling and pushing”. Z kolei ultra-delikatne zdaj si przedstawienia grup osb w wodzie jak ”Pocaunki” czy zwierzt w obrazie „Dziwne wiato”. Moglibymy nawet odnie wraenie, e obrazy artysty s nietypowym studium faz ksiyca, dziki ktrym pozornie zawieszone w czasie oniryczne sytuacje mog mie swj moment na zaistnienie. Przytumione wiato i pozornie wska gama, wprowadzaj w prace senn rzeczywisto. Balansujemy na granicy zwidw i sfery egzystujcej na obrzeach realnoci. Niewtpliwie prace osadzone s w mocno w sferze realizmu magicznego, a umiejtne operowanie wiatem, kolorem i tematem nadaje im charakter wyjtkowy. Czy po obejrzeniu wystawy przestajemy si ba nocy? Czy zyskujemy poszerzon wiadomo, czujemy si oswojeni z tematem nastajcej etapami ciemnoci? Czy ta cz doby, suca snom i wzgldnemu odpoczywaniu przestaje by dla nas cho troch mniej mroczna? A moe ta tytuowa „mroczno” jest przez nas na tyle oswojona, e bezpieczne ogldanie obrazw w przestrzeni galerii, z odpowiednim odejciem, jest przyjemn poywk dla naszych oczu i nieskrpowanej wyobrani. Z pewnoci. NOKTURNUM III Rafaa Ereta jest malarsk i pikn, ujmujc opowieci o tej czci naszego ycia, o ktrej nierzadko zdaje nam si zapomnie. tekst kuratorski: Zuzanna Zubek - Gaska

[zwi]

W kwietniowym „Arteonie” z Laur Makabresku, laureatk Nagrody „Arteonu” za rok 2018, rozmawia Karolina Staszak, ktra komentuje rwnie kontrowersyjn wystaw „Strachy” Daniela Rycharskiego w warszawskim MSN. Z kolei otwarcie wystawy Mariny Abramovi „Do czysta / The Cleaner” w Centrum Sztuki Wspczesnej w Toruniu relacjonuje Wojciech Delikta.

W najnowszym „Arteonie” take: wystaw „Femina” w BWA Sok w Nowym Sczu recenzuje Zofia Jabonowska-Ratajska, prezentacj „Pomnik. Europa rodkowo-Wschodnia 1918-2018” w warszawskiej Krlikarni przyblia Kajetan Giziski, a sylwetk Jerzego Hoppena przy okazji wystawy jego prac w Muzeum Okrgowym w Toruniu przedstawia Agnieszka Salamon-Radecka. W ramach „Czytania sztuki” Micha Haake omawia obraz Girolamo Siciolante da Sermoneta „Opakiwanie Chrystusa”, natomiast Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Kacpra Boka. W rubryce „Zaprojektowane” polsk szko tkaniny przedstawia Julia Baszczyska. W kwietniowym „Arteonie” take recenzje ksikowe, aktualia i inne stae rubryki.

 

Dofinansowano ze rodkw Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzcych z Funduszu Promocji Kultury

Redakcja
Kontakt
Adres redakcji
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Pozna
e-mail: arteon@kruszona.pl
tel. 061 8699177

redaktor naczelna

Karolina Staszak
arteon@kruszona.pl

dyrektor artystyczny

Zofia Komorowska
zosia.k@kruszona.pl

sekretarz wydawnictwa

Anna Cebulska
anna.c@kruszona.pl

Redakcja

Wojciech Delikta

Aleksandra Kargul

Paula Milczarczyk

Justyna arczyska

Wsppraca

Andrzej Biernacki

Sabina Czajkowska (Londyn)

Adam Dbrowski (Londyn)

Georgi Gruew

Micha Haake

Zofia Jabonowska-Ratajska

Aleksandra Kargul

Piotr Kosiewski

Sawomir Marzec

Krystyna Raska-Gorgolewska

Wydawca

Dom Wydawniczy "Kruszona" Sp. z o.o.,
ul. Grunwaldzka 104,
60-307 Pozna
poczta@kruszona.pl
www.kruszona.pl