strona gwna > redakcja
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY

Krakw
Galeria Zderzak
Janusz Tarabua, "Architektura nocy"
26.07.2017 - 26.09.2017

Lata 50-te… Jake dalekie i jak bliskie. Lata stalinowskiej dyktatury i komunistycznej „odwily”, lata socrealizmu i nowoczesnoci, lata „zimnej wojny” i nadziei na „nowy humanizm” i pokj na Ziemi. Janusz Tarabua, syn inyniera hutnictwa, mistrz lska juniorw w pywaniu, zdolny matematyk i astronom-amator, by niejako predestynowany by zosta artyst nowoczesnym. Od dziecistwa czy zainteresowanie technik i filozofi przyrody z silnym odczuciem metafizycznoci istnienia. W drugiej poowie lat 50. znalaz wasn drog w sztuce, ktra pozwolia mu wypowiedzie prawd czasu. „Ten nowy ld – dla nas – to byo malarstwo materii”. Na wystawie w Zderzaku pokaemy wczesne prace starego mistrza medytacyjnego malarstwa z krgu II Grupy Krakowskiej. Prace nigdy dotd nie pokazywane, dopiero teraz udokumentowane. Te z pierwszej poowy lat 50. - nadrealistyczne eksperymenty, liryczne abstrakcje - malowane byy „do szuflady”. Te z koca lat 50. to ju klasyczne malarstwo materii, ktre spotkao si z uznaniem odwilowej krytyki. Razem - 60 obrazw na papierach. Jednak tym, co moe sta si prawdziwym odkryciem dla mionikw sztuki, nie s ani tytuy tych prac, ani ich styl i poetyka, lecz harmonie barwne – oparte na niewielkich rnicach tonalnych, operujce gradientami, od ciemnych bey, oliwkowych zieleni i szaroci gwaszy z 1951 roku do popieli, czerni i rudoci strukturalnych kolay z 1958. Skupienie i rwnowaga widoczne w pracach z czasw modoci bd staymi cechami malarstwa Tarabuy na przestrzeni przeszo pidziesiciu lat. Jest ono zwyczajnie „dobre dla duszy”.  Wystawie towarzyszy katalog z przedmow Wojciecha Bonowicza „Metafizyka dla uwanych”, pen dokumentacj prac i „Uytecznymi wskazwkami”, wydany w 40 egz. numerowanych i sygnowanych przez Artyst.

[zwi]

   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Redakcja
Kontakt
Adres redakcji
ul. Grunwaldzka 104
60-307 Pozna
e-mail: arteon@kruszona.pl
tel. 061 8699177

redaktor naczelna

Karolina Staszak
arteon@kruszona.pl

dyrektor artystyczny

Zofia Komorowska
zosia.k@kruszona.pl

sekretarz wydawnictwa

Anna Cebulska
anna.c@kruszona.pl

Redakcja

Wojciech Delikta

Aleksandra Kargul

Paula Milczarczyk

Justyna arczyska

Wsppraca

Andrzej Biernacki

Sabina Czajkowska (Londyn)

Adam Dbrowski (Londyn)

Georgi Gruew

Micha Haake

Zofia Jabonowska-Ratajska

Aleksandra Kargul

Piotr Kosiewski

Sawomir Marzec

Krystyna Raska-Gorgolewska

Wydawca

Dom Wydawniczy "Kruszona" Sp. z o.o.,
ul. Grunwaldzka 104,
60-307 Pozna
poczta@kruszona.pl
www.kruszona.pl