strona gwna > prenumerata
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY

Wabrzych - Ksi
Oddzia Wabrzyskiej Galerii Sztuki BWA w Zamku Ksi
Maria Malczewska-Bernhardt, "Zasona iluzji"

MARIA MALCZEWSKA-BERNHARDT
Ukoczya Pastwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Opolu. W latach 1970-1977 studia w Akademii Sztuk Piknych w Krakowie na wydziale malarstwa w pracowni prof. Wodzimierza Buczka i prof. Zbyluta Grzywacza. Dyplom w 1977 roku. W latach 1980-1982 podyplomowe studia na wydziale scenografii teatralnej i filmowej w Akademii Sztuk Piknych w Krakowie. Od ukoczenia studiw prowadzi nieprzerwanie dziaalno artystyczn. Prace artystki znajduj si w zbiorach muzealnych, miejskich i prywatnych m.in. w Austrii, Belgii, Francji, Holandii, Niemczech, Polsce, Sowacji, Szwajcarii oraz w USA.

Wystawy indywidualne i zbiorowe (wybr): 1977 - Galeria MPiK, Krakw (PL); 1978 - „Absolwenci”, BWA, Chorzw (PL); 1979 - „Pokolenia -Tendencje”, BWA, Krakw (PL); „Absolwenci PLSP”, Muzeum lska Opolskiego, Opole (PL); 1980 -Wystawa Poplenerowa, Muzeum, Rawicz (PL); 1981 -„Absolwenci II”, Galeria Pryzmat, Krakw (PL); 1983 - „Artyci z Krakowa”, BWA, Nrnberg (D); 1984 - Galeria „A” P.P. Desa, Krakw (PL); 1986 - Foyer des Staatstheaters, Darmstadt (D); 1987 - Galeria Wiethoff, Dsseldorf (D); Galeria Groer Bachem, Kln (D); Wschodnioeuropejskie Centrum Kultury, Kln (D); 1988 - Foyer des Staatstheaters, Darmstadt (D); Midzynarodowa wystawa poplenerowa, Gavorano (Toskania) (I); Mathildenhhe, Darmstadt (D); Ausstellungsforum des BBK (Zwizek Artystw Plastykw), Dsseldorf (D); "Pantomima Fad" Galeria Bel Etage, Dsseldorf (D); 1989 -„5 im Zollhof 3”, Zollhof, Dsseldorf (D); Midzynarodowa wystawa poplenerowa, Mirabel (Ardeche); Chteau Communal, Hauterives (F); Mathildenhhe, Darmstadt (D); 1990 - „Kunst im TVG”, Dsseldorf (D); „Kunstspektrum”, Kunstpalast, Dsseldorf (D); Kunstausstellung Stadthalle, Neuss (D); 1991 - Ausstellungsforum des BBK (Zwizek Artystw Plastykw), Dsseldorf (D); Galeria Ulrich Gering, Frankfurt – am - Main (D); „Art Cologne”, Galeria Ulrich Gering, Kln (D); 1992 - „Treffpunkt Dsseldorf”, Landesmuseum Volk u. Wirtschaft, Dsseldorf (D); „Art Basel”, Galeria Ulrich Gering, Basel (CH); „Art Cologne”, Galeria Ulrich Gering, Kln (D); 1993 - „Europa Unlimited”, Schlo Neersen, Neersen (D); „Art Cologne”, Galeria Gering, Kln (D); 1994 - „Polscy Artyci w Niemczech Dzisiaj”, WDR Telewizja, Kln(D); 1997 - „Kunstpunkte”, Otwarte Pracownie, Dsseldorf (D); 1998 -  „Za Fasad”, Galeria Ulrich Gering, Frankfur t- am  -Main (D); 1999 - „Kunstpunkte”, Otwarte Pracownie, Dsseldorf (D); 2000 - „Kunstpunkte”, Otwarte Pracownie, Dsseldorf (D); 2002 - 20 Lat Midzynarodowych Plenerw Artystycznych w Mirabel - Francja 1981-2001”, Paac Sztuki, Krakw (PL); „Midzynarodowe Biennale Pasteli”, BWA, Nowy Scz (PL); Miejska Galeria Sztuki, Zakopane (PL); 2003 - „Midzynarodowe Biennale Pasteli”, Paac Sztuki, Krakw; Wabrzyska Galeria Sztuki BWA „Zamek Ksi”, Wabrzych; Zamek Ksit Pomorskich, Szczecin; Biuro Wystaw Artystycznych, Olsztyn; Galeria Sztuki Wspczesnej PROFIL Centrum Kultury „Zamek”, Pozna; BWA, Ostrowiec witokrzyski; Galeria Sztuki Wspczesnej, Koobrzeg; BWA, Bydgoszcz (PL); 2004 - „Midzynarodowe Biennale Pasteli”, Samorzdowe Centrum Kultury, Mielec (PL); BWA, Bielsko Biaa (PL); Muzeum Okrgowe, Sandomierz (PL); BWA, Sieradz (PL); Galeria Domu Artysty Plastyka, Warszawa (PL); Galeria Kralingen, Rotterdam (NL); „Kunstpunkte”, Otwarte Pracownie, Dsseldorf (D); 2005 - „Beziehungsweise”, Elisabethenstift, Darmstadt (D); „Zeit und Ewigkeit”, Groen Kunstgalerie, Essen (D); 2008 - XIII Midzynarodowe Sympozjum Malarskie, Dziedzictwa Cyryla i Metodego, Mojmirowce (SL); 2009 - Nowohucki Salon Sztuki, NCK, Krakw (PL); 2011 - „Midzynarodowe Biennale Pasteli”, BWA, Nowy Scz (PL); Paac Sztuki, Krakw (PL); „Alles auf Papier”, Galeria Ulrich Gering, Frankfurt-am-Main (D); „Winterausstellung”, InterArt Galeria Reich, Kln (D); 2012 - „2500 cm2 -Malen im Quadrat”, Galeria Ulrich Gering, Frankfurt-am-Main (D); „Teatr ycia” Malarstwo, Muzeum lska Opolskiego, Opole (PL); 24 Festiwal Polskiego Malarstwa Wspczesnego, Zamek Ksit Pomorskich w Szczecinie (PL); 2013 - „Malarstwo i Rysunek”, Galeria Centrum -NCK, Krakw (PL); „Nowe Prace”, Galeria Ulrich Gering, Frankfurt – am - Main (D); VI Midzynarodowe Biennale Pasteli, BWA, Nowy Scz (PL); Paac Sztuki, Krakw (PL); 2014 - VI Midzynarodowe Biennale Pasteli, Lwowska Narodowa Galeria Sztuki im. Borysa Woznyckiego, Lww (UK); „Teatr ycia” Malarstwo, Muzeum Narodowe Zamek Nowy Winicz (PL); „Teatr ycia” Malarstwo i Rysunek, Muzeum Dwory Karwacjanw i Gadyszw w Gorlicach, Kasztel w Szymbarku (PL); „Teatr ycia” Malarstwo, BWA Galeria Sanocka, Sanok (PL); 2015 - „Spogldajc wstecz do raju”, 23 lata Plenerw Mirabell, Knstlerhause Zigelhtte, Darmstadt, (D); „Kunstpunkte”, Otwarte Pracownie, Dsseldorf (D); „Teatr ycia”, Galeria Sztuki Wspczesnej BWA, Sandomierz (PL); 2016 - 25 Festiwal Polskiego Malarstwa Wspczesnego, Zamek Ksit Pomorskich w Szczecinie (PL); 2017 - „Malarstwo”, Galeria Sztuki BWA w Wabrzychu, Zamek Ksi (PL).
Nagrody: I Nagroda Galerii Bel Etage z wystaw Galerii Bel Etage z roku 1988, Dsseldorf (D); I Nagroda Zwizku Artystw Plastykw (BBK), Dsseldorf (D); II Nagroda Wojewody Zachodniopomorskiego na 24 Festiwalu Polskiego Malarstwa Wspczesnego, Szczecin (PL).

Maria Malczewska-Bernhardt, "Meeting I",1988, pastel, 100 x 140 cm, dyptyk, fot. mat.pras.

 

[zwi]


Warszawa
Centrum Sztuki Wspczesnej Zamek Ujazdowski
"Pna polsko. Formy narodowej tosamoci po 1989 roku"
31.03.2017 - 06.08.2017

Projekt Pna polsko powicony jest formom, jakie przybiera wspczesna polska tosamo. Gwn przestrzeni rozwaa jest  wystawa, na ktr skada si ponad setka prac i projektw kilkudziesiciu wspczesnych twrcw sztuk wizualnych, kina i teatru. Zarysowane w niej wtki rozwijane bd w ramach bogatego programu dyskusji, wykadw i projekcji.
- Do okrelenia  aktualnej kondycji narodowej tosamoci posuylimy si terminem artysty i eseisty Tomasza Kozaka „pna polsko” – mwi kuratorzy projektu, Ewa Gorzdek i Stach Szabowski. – To polsko poddana cinieniu pynnej, pnej nowoczesnoci, polsko, ktra od 1989 roku konfrontuje si z wielowymiarow rzeczywistoci globaln, polsko, ktra na wasnej skrze dowiadcza rne scenariusze modernizacji. To take polsko, ktra nie do koca mieci si w starych formach, wic przymierza nowe, niepewna jednak, czy bdzie w stanie rozpozna w nich sam siebie.  Jak pisze Kozak, to „polsko galopujca w zmierzchu ku wasnym granicom. Duch polski, z Heglowsk sow na ramieniu, cwauje na Gombrowiczowskim koniu,  dzierc szabl Kmicica. Ta emancypacyjna figura symbolizuje pd ku nowej formie samowiedzy”.
Kluczem do Pnej polskoci uytym w projekcie jest kategoria formy. Jakie ksztaty przybiera dzisiaj dowiadczenie polskoci? Jak reprezentacj znajduje? Za jakimi obrazami, symbolami, figurami i narracjami si kryje? Odpowiedzi na te pytania kuratorzy projektu szukali  w rnych dziedzinach sztuki, bo to artyci nadaj posta zbiorowej wyobrani, rwnie narodowej. Do udziau zostali zaproszeni twrcy rnych pokole. Znaleli si wrd nich klasycy wspczesnoci - jak Krzysztof Wodiczko czy Krzysztof Bednarski. S te artyci, ktrzy, jak Artur mijewski, Pawe Althamer, Oskar Dawicki czy Wilhelm Sasnal, po 1989 roku definiowali polsk scen sztuki. S te artyci, ktrzy debiutowali w ostatnich latach, by wymieni Honorat Martin, Daniela Rycharskiego, Bartosza Zaskrskiego czy Katarzyn Przezwask. Polskoci bdzie mona wic przyglda si z bardzo rnych, indywidualnych perspektyw; dziki temu zobaczymy zoono fenomenu narodowej tosamoci, rozwaanego jako kwestia polityczna, ale te egzystencjalna, osobista, mitologiczna, a nawet czysto estetyczna. Punktem wyjcia wystawy jest twrczo Stanisawa Szukalskiego (1893-1987), rzebiarza, malarza, rysownika, projektanta i teoretyka, przywdcy Szczepu Rogate Serce. By to twrca poszukujcy nowoczesnej formuy sztuki narodowej po odzyskaniu niepodlegoci w 1918 roku, a wic w sytuacji  do pewnego stopnia analogicznej do czasu po 1989 kiedy to  kategori polskoci trzeba byo redefiniowa, a nawet wynale na nowo. Twrczo Szukalskiego, ukazana we wspczesnej interpretacji artysty Maurycego Gomulickiego i badacza Jacka Staniszewskiego jest wprowadzeniem do narracji wystawy, w ktrej wspistniej odmienne, a nawet wykluczajce si nawzajem formy polskoci.
- Szukalimy kluczowych figur, postaci, zdarze i obrazw, ktre organizuj obecnie polsk wyobrani. Lech Wasa, Jan Pawe II, powstanie warszawskie, katastrofa smoleska, spr o mit Solidarnoci, spr o pami Holocaustu – to tylko kilka wzowych punktw, ktre rozpoznalimy jako te, wok ktrych krystalizuje si dyskurs narodowej tosamoci. ledzimy jak wspczesna polska sztuka przeywa krytycznie dziedzictwo nowoczesnoci i spucizn romantyzmu. Szczeglnie interesoway nas perspektywy, ktre nios ze sob obietnic nowego spojrzenia na polsko, przemylenia jej inaczej, ni jestemy do tego przyzwyczajeni – dodaj Ewa Gorzdek i Stach Szabowski. Kuratorzy przygldaj si procesowi przepracowywania  tak dugo wypieranych chopskich korzeni naszego spoeczestwa. Wanym dyskursem jest te teoria postkolonialna, umoliwiajca reinterpretacj podstawowych dla polskiej wiadomoci poj, takich jak zabory, demokracja, Kresy, a take wysiek adaptacji do lokalnych warunkw zachodniego, liberalnego wzorca kulturowego.
Integraln czci wystawy s dwa eseje wizualne. Pierwszy z nich, przygotowany przez filmoznawc, krytyka i publicyst Jakuba Majmurka, podejmuje problematyk pnej polskoci z perspektywy kina. Zrealizowana w formie kinematograficznej instalacji opowie podzielna jest na sze rozdziaw, skupionych wok hase: nowy realizm kapitalistyczny, globalizm, korzenie, wykluczenie, gender oraz przestrze. Narracja drugiego eseju, ktrego autorem jest teatrolog i kurator dr Tomasz Plata, zestawia prace artystw sztuk wizualnych z fragmentami przedstawie najwybitniejszych polskich reyserw aktywnych po 1989 roku, od Jerzego Jarockiego, Jerzego Grzegorzewskiego, Wojciecha Krukowskiego, przez Krystiana Lup, Krzysztofa Warlikowskiego, Monik Strzpk, Jana Klat, Michaa Zadar, po Mart Grnick i Wojtka Ziemilskiego. Wystawa wzbogacona bdzie o dyskusje, do ktrych zaproszono specjalistw reprezentujcych jak najszersze spektrum postaw badawczych i wiatopogldowych, w tym midzy innymi dr. Pawa Rojka, redaktora krakowskiego miesicznika „Pressje”, filmoznawc Jakuba Majmurka, dr. hab. Jana Sow, prof. Lechosawa Lameskiego, badaczk polityki pamici dr Mari Kobielsk czy zajmujcego si kultur wsi dr. Michaa uczewskiego, po krytyka sztuki Karola Sienkiewicza oraz ledzc procesy spoeczno-ekonomiczne w sztuce dr Magd Szczeniak.
Zrealizowanie projektu Pna polsko wymagao skonfrontowania przechowanych przez pokolenia wyobrae o istocie polskoci z takimi ideami, siami i procesami jak neoliberalny kapitalizm, przechodzenie z gospodarki przemysowej do ekonomii opartej na wiedzy, kondycja postkolonialna, emancypacyjne dyskursy mniejszoci, nowa dynamika przepywu informacji zwizana z rozwojem cyberprzestrzeni, wielokulturowo i globalna perspektywa. Kategoria pnej polskoci to poczucie przynalenoci narodowej przeywane w epoce okrelanej przez przedrostek post - postmodernizm, postindustrializm czy postkolonializm. Uczestnicy wystawy i zwizanych z ni dyskusji zmierz si wic z pytaniem, w jaki sposb polska forma ksztatowaa si po 1989 roku w tak okrelonych warunkach.
Udzia bior: Jacek Adamas, Pawe Althamer,  Yael Bartana, Anna Baumgart, Kuba Bkowski, Krzysztof Bednarski, Karolina Bregua, Robert Brylewski, Micha Budny, Hubert Czerepok, Oskar Dawicki, Monika Droyska, Peter Fuss, Maurycy Gomulicki,  Nicolas Grospierre, Ewa Havelke, Instytut Architektury, Micha Januszaniec, Mariusz Libel, Grupa Nowolipie, Grzegorz Klaman, Irena Kalicka, Kle Mens, Kaja Klimek, Tomasz Kozak, Kobas Laksa, Honorata Martin, Kuba Mikurda, Dorota Nieznalska, Igor Omulecki, Witek Orski, Joanna Ostrowska, Wodzimierz Pawlak, Katarzyna Przezwaska, Wojciech Pu, Karol Radziszewski, Pawe Rojek, Daniel Rycharski, Robert Rumas, Ewa Sadowska, Jadwiga Sawicka, Wilhelm Sasnal, Janek Simon, Jakub Skoczek,  Maciej  Stasiowski, ukasz Surowiec, Pawe Susid, Weronika Szczawiska, Aga Szreder, Stanisaw Szukalski, Stach Szumski, Micha Szlaga, Radek Szlaga, Joanna wierczyska, Monika Talarczyk-Gubaa, Piotr Uklaski, Zofia Walicka, Krzysztof Wodiczko, Jakub Woynarowski, Julita Wjcik, Bartosz Zaskrski, Artur mijewski, Rafa wirek, Natalia ychska. Dokumentacje spektakli i filmw: Akademii Ruchu, Chru Kobiet, Jerzego Grzegorzewskiego,  Jerzego Jarockiego, Jana Klaty, Komuny Warszawa, Tadeusza Konwickiego, Waldemara Krzystka, Krystiana Lupy, Romana Polaskiego, Moniki  Strzpki,  Krzysztofa Warlikowskiego, Michaa Zadary, Wojciecha Ziemilskiego.

Oskar Dawicki, "To nie jest flaga", 2014, fotografia dziki uprzejmoci galerii Raster, Warszawa. Autor: Oskar Dawicki
[zwi]


Warszawa
Muzeum Narodowe
"W warsztacie niderlandzkiego mistrza. Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowe
18.05.2017 - 20.08.2017

Wystawa „W warsztacie niderlandzkiego mistrza” to zaproszenie do spotkania z holenderskimi i flamandzkimi artystami w najbardziej intymnym momencie ich pracy twrczej. Dziki prezentowanym na ekspozycji rysunkom i podrysowaniom, zobaczymy „od kuchni” praktyk warsztatow mistrzw tworzcych od XVI do XVIII wieku. Co wane, ze wzgldu na wraliwo podoy i technik prace te wymagaj szczeglnej ochrony – bardzo rzadko eksponowane, na co dzie przechowywane s w Gabinecie Rycin i Rysunkw MNW. Ponadto, specjalnie na potrzeby wystawy, sfotografowano w podczerwieni XVI-wieczne obrazy niderlandzkie. Uzyskane zdjcia wprowadz widza w arkana procesu powstawania dzie i pozwol przeledzi niewidoczne goym okiem zmiany np. w kompozycji.
Na wystawie bdzie mona zobaczy prace ze zbiorw Muzeum Narodowego w Warszawie powstae na przestrzeni trzystu lat – najstarsza pochodzi z przeomu XV i XVI wieku, najmodsza – z pocztku wieku XIX. Wrd wystawianych dzie znajd si m.in. szkice Pietera (I) Coecke van Aelsta, Maertena de Vosa, Lodewijka Toeputa, Jacquesa (II) de Gheyna, Pietera (II) Stevensa, Petera Paula Rubensa, Theodoora van Thuldena, Jana van Noordta czy Ferdinanda Bola. Ekspozycja pozwoli pozna rol, jak rysunki peniy w praktyce warsztatowej od XVI do XVIII wieku. Przy wyborze pokazywanych rysunkw kuratorzy kierowali si chci ukazania wieloci ich funkcji. Co ciekawe, w wikszoci przypadkw byy one najbardziej intymn form wypowiedzi artystycznej, przeznaczon wycznie dla twrcy oraz wskiego krgu jego wsppracownikw i uczniw. Wrd wystawianych prac znajd si zarwno studia postaci, zwierzt i pejzay wykonane z natury, ale te z wyobrani; projekty witray, tapiserii, obrazw, rycin, a nawet przedmiotw zotniczych. Niektre z nich to kopie – tego typu prace wykonywali zarwno ksztaccy si uczniowie, jak i uznani artyci szukajcy inspiracji w twrczoci starszych mistrzw. Cz ekspozycji zostanie powicona podrysowaniom – rysunkom przygotowawczym wykonanym przez artystw bezporednio na zagruntowanej desce lub ptnie obrazu, ktre w procesie malowania znikay pod kolejnymi warstwami farb. Dziki metodzie fotografii w podczerwieni zostay przebadane XVI-wieczne obrazy niderlandzkie ze zbiorw MNW. Rezultaty tych bada bd obszernie przedstawione na przykadzie trzech wybranych dzie (Joos van Cleve z warsztatem, Otarz witego Rajnolda; Jean Bellegambe, Tryptyk Opakiwania i Caritas nieznanego malarza niderlandzkiego). Analiza podrysowa pozwolia przeledzi, jak wyglda pierwotny zamys twrcw, ile osb byo zaangaowanych w wykonanie danego obrazu, czy wreszcie – jak zmienia si wygld kompozycji poprzez ingerencje dokonywane na yczenie kolejnych wacicieli. Widzowie bd mieli okazj porwna kompozycje obrazw z fotografiami podrysowa w podczerwieni reprodukowanymi w rzeczywistej skali.

Rys. Peter Paul Rubens (przypisywany), Klczca Joanna d’Arc, ok. 1622 (fragment), mat. pras. MNW

[zwi]

   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Prenumerat mona zamwi mailowo (kolportaz@kruszona.pl) lub telefonicznie (61 869 91 77 wew. 26, pn.-pt. w godz. 8-16).

Prenumerat realizujemy po otrzymaniu wpaty na konto:

Dom Wydawniczy KRUSZONA Sp. z o. o.

ul. Grunwaldzka 104, 60-307 Pozna

Bank Pekao SA I/O w Poznaniu

69 1240 1747 1111 0000 1849 4934

Przyjmujemy rwnie przelewy elektroniczne.

W tytule wpaty prosimy poda dane adresowe do wysyki. Prenumerata bdzie realizowana od najbliszego wydania (np. jeli w momencie wpaty w sprzeday jest wydanie styczniowe, prenumerata bdzie realizowana od wydania lutowego).

 

PRENUMERATA

* krajowa

1. proczna - 48 z

2. roczna - 90 z

* zagraniczna

W sprawie zamwienia prenumeraty zagranicznej NIEZBDNY jest kontakt z dziaem kolportau.

NUMERY ARCHIWALNE

1. cena 6,5 z (przy zakupie powyej 10 egz. udzielamy rabatu)

2. do nabycia w siedzibie redakcji lub sprzeda wysykowa – koszt wysyki 1-4 egz. - 6 z, 5-9 egz. - 10 z, przy zamwieniach powyej 10 egz. - 14 z. Przy zamwieniu powyej 10 egz. prosimy o kontakt z dziaem kolportau.

3. wpat za wybrane egzemplarze mona dokonywa za pomoc przeleww elektronicznych lub we wszystkich bankach i urzdach pocztowych (na zamwieniu naley zaznaczy numery oraz rok wydania zamawianych egzemplarzy np. wydanie z lutego 2002 r. – „nr 2/2002”)

4. nakad wyczerpany: 1-12/2000; 2,7,12/2001; 1,3,6/2002; 2,10/2004; 1,11/2005; 6/2008; 6-10/2012; 2,5,6/2013

Kontakt:

Violetta Gawroska

Dzia Kolportau

e-mail: violetta.g@kruszona.pl

tel. 61 869 91 77 wew. 26 w godz. 8-16