strona gwna > prenumerata
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY

d
Miejska Galeria Sztuki w odzi, Galeria Re:Medium
"Wspobecno. Artyci awangardowi w krgu Wadysawa Strzemiskiego:Antoni Starczewski (1924-2000)
03.08.2017 - 26.08.2017
Patronat „Arteonu”

W prezentowanym od sierpnia do grudnia 2017 cyklu 4 ekspozycji indywidualnych staramy si budowa wiadomo, jak w twrczoci Antoniego Starczewskiego, Karola Hillera, Stefana Wegnera i Stefana Krygiera dokonania w zakresie tzw. „sztuki czystej” przenikay si i czyy z dziaalnoci w zakresie sztuki uytkowej. Dobrym przykadem takiej postawy jest Antoni Starczewski, ucze Wadysawa Strzemiskiego, ktry na gruncie teorii unizmu zbudowa swoj wasn koncepcj sztuki. Starczewski by artyst wszechstronnie utalentowanym, we wszystkich dyscyplinach, jakimi si fascynowa, osiga sukcesy artystyczne, zdobywajc nagrody na wystawach konkursowych ceramiki artystycznej, tkaniny artystycznej, rzeby, grafiki w Polsce i zagranic. Wykorzystywa rne formy przekazu, posugiwa si splotem tkackim, pismem, formami ceramicznymi, a take dwikiem. W 1963 roku zdecydowa si na operowanie elementami o ustalonym module, pocztkowo by to alfabet elementw rzebiarskich. W 1965 roku ide dokadania elementw przenis na inne dziedziny aktywnoci, rozwijajc swoje zainteresowania w poszukiwaniu wasnego alfabetu, moduu, w ktrym stosowa punkty, przecinki, litery, powtarzajcy si ksztat listka dbowego, motywy owocw i jarzyn.  Do jego najwaniejszych realizacji w przestrzeniach publicznych naley monumentalna paskorzeba Ukad na dwie rce, skadajca si ze 160 elementw fajansowych o wymiarze 320 x 240 cm, umieszczona w roku 1960 w holu Biblioteki Uniwersytetu dzkiego. Ponadto dwie ciany ceramiczne w foyer Teatru im. Stefana Jaracza z lat 1967-70, a take paskorzeba w holu kpieliska „Fala” w Parku na Zdrowiu z 1976 roku. Kada z tych kompozycji bya montowana z udziaem autora, ktry zabiega o jak najlepsze wydobycie jej formy i rytmu przez optymalne owietlenie. Wystawa Antoniego Starczewskiego w Galerii Re:Medium ma charakter kameralny i skada si z reliefu, trzech rysunkw i kompozycji graficznych z kolekcji Miejskiej Galerii Sztuki w odzi. Wszystkie obiekty s wiadectwem rozpoznawalnego stylu kompozycji Starczewskiego, gdzie powtarzalno moduu litery, znaku, licia w linearnych ukadach tworzy rysunek czy grafik, pulsujc rytmem i kontemplacyjnym ukadem elementw. (Elbieta Fuchs, fragmenty tekstu do katalogu wystawy Antoniego Starczewskiego)

[zwi]

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Prenumerat mona zamwi mailowo (kolportaz@kruszona.pl) lub telefonicznie (61 869 91 77 wew. 26, pn.-pt. w godz. 8-16).

Prenumerat realizujemy po otrzymaniu wpaty na konto:

Dom Wydawniczy KRUSZONA Sp. z o. o.

ul. Grunwaldzka 104, 60-307 Pozna

Bank Pekao SA I/O w Poznaniu

69 1240 1747 1111 0000 1849 4934

Przyjmujemy rwnie przelewy elektroniczne.

W tytule wpaty prosimy poda dane adresowe do wysyki. Prenumerata bdzie realizowana od najbliszego wydania (np. jeli w momencie wpaty w sprzeday jest wydanie styczniowe, prenumerata bdzie realizowana od wydania lutowego).

 

PRENUMERATA

* krajowa

1. proczna - 48 z

2. roczna - 90 z

* zagraniczna

W sprawie zamwienia prenumeraty zagranicznej NIEZBDNY jest kontakt z dziaem kolportau.

NUMERY ARCHIWALNE

1. cena 6,5 z (przy zakupie powyej 10 egz. udzielamy rabatu)

2. do nabycia w siedzibie redakcji lub sprzeda wysykowa – koszt wysyki 1-4 egz. - 6 z, 5-9 egz. - 10 z, przy zamwieniach powyej 10 egz. - 14 z. Przy zamwieniu powyej 10 egz. prosimy o kontakt z dziaem kolportau.

3. wpat za wybrane egzemplarze mona dokonywa za pomoc przeleww elektronicznych lub we wszystkich bankach i urzdach pocztowych (na zamwieniu naley zaznaczy numery oraz rok wydania zamawianych egzemplarzy np. wydanie z lutego 2002 r. – „nr 2/2002”)

4. nakad wyczerpany: 1-12/2000; 2,7,12/2001; 1,3,6/2002; 2,10/2004; 1,11/2005; 6/2008; 6-10/2012; 2,5,6/2013

Kontakt:

Violetta Gawroska

Dzia Kolportau

e-mail: violetta.g@kruszona.pl

tel. 61 869 91 77 wew. 26 w godz. 8-16