strona gwna > prenumerata
wybierz miasto:
A B C D F H K L M N P R S T W

Berlin
Sprth Magers
"Barbara Kruger: FOREVER"
16.09.2017 - 22.12.2017

„Nie mam powodw do narzekania. Z wyjtkiem wiata” – oznajmia niegdy Barbara Kruger. Tworzone przez ni konsekwentnie od ponad czterdziestu ju lat wielkoformatowe monochromatyczne grafiki, wzbogacone o lakoniczne acz dosadne teksty, potwierdzaj jedynie nieustann niezgod amerykaskiej artystki na otaczajc j rzeczywisto. „Twoje ycie jest cig bezsennoci” (1983), „Kup mnie, zmieni twoje ycie” (1984), „Pienidze dadz ci mio” (1985), „Kupuj, wic jestem” (1987), „Twoje ciao to pole walki” (1989) stanowi wiadectwo „twrczego narzekania” Kruger na wspczesn polityk, ekonomi czy kultur. W jej dzieach, bazujcych na subwersywnej retoryce (nie zawsze feministycznej), przedmiotem krytyki staj si nierwnoci spoeczne, hipokryzja, bigoteria, konsumpcjonizm, mizoginia, kult wadzy i siy czy ograniczanie wolnoci jednostki. Formy, jakie przyjmuje sztuka Amerykanki, nie bez powodu oscyluj wok estetyki malarskich murali i wielkich reklamowych billboardw; przykuwajcych uwag plakatw propagandowych oraz immersyjnych instalacji. Skupi wzrok widza, zanurzy go w przekazie, wstrzsn i zaktywizowa to gwne cele Kruger. Wydwik „Forever” – najnowszego projektu artystki, prezentowanego w berliskiej galerii Sprth Magers – wydaje si by nieco mniej agitatorski, agresywny i demagogiczny, a bardziej poetycki. Jednak liryzm sloganw ginie pod naporem graficznej formy, ktra otacza i „poera” ogldajcego.
„Forever” to realizacja site-specific, wypeniajca niemal ca przestrze galeryjn. W charakterystyczny dla siebie sposb Kruger pokrya ciany oraz posadzki zmultiplikowanymi i powikszonymi blokami tekstu. Wersy te pochodz z eseju „Wasny pokj” Virginii Woolf – utworu o kobietach w literaturze, a waciwie kobietach literatury. „Ty wiesz, e przez te wszystkie stulecia kobiety suyy za lustra, majce ten czar i rozkoszn moc odzwierciedlania figury mczyzny dwukrotnie wikszego ni jest w rzeczywistoci” – czytamy na jednej ze cian. Na pododze widniej natomiast sowa George’a Orwella z niezmiennie aktualnego „Roku 1984”: „Jeeli chcesz zobaczy przyszo, wyobra sobie but stpajcy po ludzkiej twarzy – bez przerwy”. Owo „bez przerwy”, „na zawsze” lub „wiecznie”, figurujce w tytule dziea i wystawy, zdaje si by mroczn, defetystyczn wizj jutra wedug Barbary Kruger – widmem braku zmian na lepsze i podsycanym wci na nowo homo homini lupus. Ani sowa autorytetw, ani gigantyczna wrcz skala artystycznego przedsiwzicia amerykaskiej konceptualistki nie posiadaj takiej siy perswazji, by odmieni oblicze rzeczywistoci. To poczucie beznadziei intensyfikuj dodatkowo inne nacienne slogany: „Ze jest dobre”, „Rado jest smutkiem”, „Prawda to fikcja”, „Wszystkie chwyty dozwolone”. Berliskiej pracy bliej do apokaliptycznych hase, obwieszczanych przez samozwaczych ulicznych prorokw ni do propagandowo-reklamowej praktyki artystycznej, do jakiej Kruger przyzwyczaia widzw. Pytaniem pozostajcym w mocy jest to, czy napisy zawarte w jej dzieach potrafi jeszcze nami wstrzsn i sprowokowa do reakcji? ( Wojciech Delikta)

Barbara Kruger, „Forever”, installation view, Sprth Magers, Berlin, 2017, mat. pras. Sprth Magers

 

[zwi]

   »

W listopadowym „Arteonie”: z okazji wystawy „Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst” w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu Krystyna Raska-Gorgolewska przyblia twrczo Meksykanw oraz historyczne i polityczne okolicznoci, w jakich powstawaa. W rubryce „Filmowo” Aleksandra Sikorska z kolei konfrontuje film Julie Taymor o Fridzie z biografi artystki. Sylwetk Adama Chmielowskiego, czyli witego Brata Alberta, z okazji koczcego si Roku Brata Alberta przedstawia Aleksandra Sikorska, a Karolina Staszak komentuje konferencj „Nie/moliwa autonomia sztuki”, ktra odbya si w Galerii EL w Elblgu, oraz towarzyszcy jej wieczr performace. O cyganerii z East Village na marginesie wystawy „Club 57: Film, Performance, and Art in the East Village, 1978-1983” pisze Wojciech Delikta. Z kolei seri „Polska awangarda” artykuem o grupie Jung Jidysz kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka. W najnowszym „Arteonie” take: wystaw „Pablo Picasso. Between Cubism and Neoclassicism: 1915-1925” w rzymskim Quirinal Stables recenzuje Piotr Bernatowicz, a malarstwo Nickity Tsoya rekomenduje Marcin Krajewski. Dorota aglewska kontynuuje cykl o rynku sztuki tekstem na temat relacji krgw atrybucyjnych do ceny obrazu na przykadzie kolekcji rodziny Porczyskich. W listopadowym „Arteonie” ponadto: inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Frida Kahlo, „Autoportret z mapami”, 1943, olej na ptnie, 81,5 63 cm, The Jacques and Natasha Gelman Collection of Mexican Art, the Vergel Foundation and the Tarpon Trust, © 2017 Banco de Mxico Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York, mat. pras. CK Zamek w Poznaniu

Prenumerat mona zamwi mailowo (kolportaz@kruszona.pl) lub telefonicznie (61 869 91 77 wew. 26, pn.-pt. w godz. 8-16).

Prenumerat realizujemy po otrzymaniu wpaty na konto:

Dom Wydawniczy KRUSZONA Sp. z o. o.

ul. Grunwaldzka 104, 60-307 Pozna

Bank Pekao SA I/O w Poznaniu

69 1240 1747 1111 0000 1849 4934

Przyjmujemy rwnie przelewy elektroniczne.

W tytule wpaty prosimy poda dane adresowe do wysyki. Prenumerata bdzie realizowana od najbliszego wydania (np. jeli w momencie wpaty w sprzeday jest wydanie styczniowe, prenumerata bdzie realizowana od wydania lutowego).

 

PRENUMERATA

* krajowa

1. proczna - 48 z

2. roczna - 90 z

* zagraniczna

W sprawie zamwienia prenumeraty zagranicznej NIEZBDNY jest kontakt z dziaem kolportau.

NUMERY ARCHIWALNE

1. cena 6,5 z (przy zakupie powyej 10 egz. udzielamy rabatu)

2. do nabycia w siedzibie redakcji lub sprzeda wysykowa – koszt wysyki 1-4 egz. - 6 z, 5-9 egz. - 10 z, przy zamwieniach powyej 10 egz. - 14 z. Przy zamwieniu powyej 10 egz. prosimy o kontakt z dziaem kolportau.

3. wpat za wybrane egzemplarze mona dokonywa za pomoc przeleww elektronicznych lub we wszystkich bankach i urzdach pocztowych (na zamwieniu naley zaznaczy numery oraz rok wydania zamawianych egzemplarzy np. wydanie z lutego 2002 r. – „nr 2/2002”)

4. nakad wyczerpany: 1-12/2000; 2,7,12/2001; 1,3,6/2002; 2,10/2004; 1,11/2005; 6/2008; 6-10/2012; 2,5,6/2013

Kontakt:

Violetta Gawroska

Dzia Kolportau

e-mail: violetta.g@kruszona.pl

tel. 61 869 91 77 wew. 26 w godz. 8-16