strona gwna > prenumerata
wybierz miasto:
A B C D F G H L M N O P S T V W Z KONKURSY

Bazylea
"Richard Serra: Films and Videotapes"
"Kunstmuseum Basel"
20.05.2017 - 15.10.2017

Rzeby Richarda Serry znajduj si w kolekcjach najbardziej prestiowych instytucji. Guggenheim Museum w Bilbao powicio jego monumentalnej pracy „The Matter of Time” osobn przestrze. O samym artycie pisali prominentni historycy i krytycy, tacy jak Rosalind Krauss, Hal Foster czy Kynaston McShine. Rola, jak odegra w ksztatowaniu si minimal artu, postminimalizmu czy sztuki site-specific, pozostaje nie do przecenienia. Mimo to nadal pewnym obszarom jego twrczoci nie powicono dostatecznie wiele uwagi – przynajmniej w wymiarze wystawienniczym. To, co zepchnito na ekspozycyjny margines, powoli wraca w pole zainteresowania. Dowodzi tego pokaz „Richard Serra: Early Work” w 2013 roku (David Zwirner Gallery), prezentujcy mao znane przedsiwzicia artysty z lat 1966-1971, kiedy eksperymentowa z lateksem, gum czy oowiem w duchu process artu. Dzisiaj natomiast Kunstmuseum w Bazylei koncentruje si wycznie na kinematograficznej dziaalnoci Serry, organizujc projekcj jego filmw i nagra wideo, powstaych midzy rokiem 1968 a 1979.
Jak zapewnia kurator, Søren Grammel, wystawa stanowi okazj, by zapozna si z niemal caym filmowym dorobkiem Amerykanina, a czas trwania zgromadzonego materiau przekracza pi godzin. Wrd pokazywanych dzie nie mogo wic zabrakn takich realizacji, jak „Hands Tied” (1968), „Steelmill/Stahwerk” (1979) czy „Hand Catching Lead” (1968). O ostatnim Krauss pisaa: „Dziaanie rki, zarazem napitej i bezwadnej, na obiekt, jest jednoczenie celowe – polega na chwytaniu oowiu – i bezcelowe, poniewa, jak si wydaje, chwytanie nie jest tu celem. Kadc nacisk na sam podstawow czynno, film daje obraz tego, co pod koniec lat szedziesitych zaczto nazywa „czystym procesem”. Ekranowe prace Serry – artysty, ktry od pocztku swojej kariery para si przede wszystkim rzeb – mona rozpatrywa zarwno jako osobne dziea sztuki przynalene do dziedziny filmu, jak rwnie jako cile powizane z teori i praktyk rzebiarsk amerykaskiego twrcy. Grammel zwraca uwag, e przy powstaniu niektrych nagra Serra wsppracowa z artystami wideo artu, m.in. Joan Jonas, Nancy Holt, Robertem Bellem czy Babette Mangolte. Owocem tych kolaboracji bya na przykad praca „Prisoner’s Dilemma” (1974), wkraczajca w obszar konceptualizmu i performensu.
Filmy Serry pojawiaj si sporadycznie na rnego rodzaju ekspozycjach lub specjalnie organizowanych jednostkowych projekcjach, ale moliwo zobaczenia tak wielu realizacji w jednym miejscu, skonfrontowania ze sob i przeledzenia ich rozwoju nadarza si jeszcze rzadziej. Warto wic z niej skorzysta.
Wojciech Delikta

Richard Serra, „Hads Tied”, 1968, © Richard Serra, Courtesy of Richard Serra, mat. pras. Kunstmuseum Basel

[zwi]

   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Prenumerat mona zamwi mailowo (kolportaz@kruszona.pl) lub telefonicznie (61 869 91 77 wew. 26, pn.-pt. w godz. 8-16).

Prenumerat realizujemy po otrzymaniu wpaty na konto:

Dom Wydawniczy KRUSZONA Sp. z o. o.

ul. Grunwaldzka 104, 60-307 Pozna

Bank Pekao SA I/O w Poznaniu

69 1240 1747 1111 0000 1849 4934

Przyjmujemy rwnie przelewy elektroniczne.

W tytule wpaty prosimy poda dane adresowe do wysyki. Prenumerata bdzie realizowana od najbliszego wydania (np. jeli w momencie wpaty w sprzeday jest wydanie styczniowe, prenumerata bdzie realizowana od wydania lutowego).

 

PRENUMERATA

* krajowa

1. proczna - 48 z

2. roczna - 90 z

* zagraniczna

W sprawie zamwienia prenumeraty zagranicznej NIEZBDNY jest kontakt z dziaem kolportau.

NUMERY ARCHIWALNE

1. cena 6,5 z (przy zakupie powyej 10 egz. udzielamy rabatu)

2. do nabycia w siedzibie redakcji lub sprzeda wysykowa – koszt wysyki 1-4 egz. - 6 z, 5-9 egz. - 10 z, przy zamwieniach powyej 10 egz. - 14 z. Przy zamwieniu powyej 10 egz. prosimy o kontakt z dziaem kolportau.

3. wpat za wybrane egzemplarze mona dokonywa za pomoc przeleww elektronicznych lub we wszystkich bankach i urzdach pocztowych (na zamwieniu naley zaznaczy numery oraz rok wydania zamawianych egzemplarzy np. wydanie z lutego 2002 r. – „nr 2/2002”)

4. nakad wyczerpany: 1-12/2000; 2,7,12/2001; 1,3,6/2002; 2,10/2004; 1,11/2005; 6/2008; 6-10/2012; 2,5,6/2013

Kontakt:

Violetta Gawroska

Dzia Kolportau

e-mail: violetta.g@kruszona.pl

tel. 61 869 91 77 wew. 26 w godz. 8-16