strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K N O P S T W Z

Toru
CSW Znaki Czasu
David Lynch, "Silence and Dynamism" i Gregory Crewdson, "Cathedral of the Pines"
12.11.2017 - 18.02.2018

David Lynch, „Silence and Dynamism”; Gregory Crewdson, „Cathedral of the Pines”
CSW Znaki Czasu w Toruniu, 12.11.2017-18.02.2018, 12.11.2017-7.01.2018

Wystawy towarzysz jubileuszowej, 25. edycji Midzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorw Zdj Filmowych CAMERIMAGE (Bydgoszcz, 11-18.11.2017). Prezentacja dorobku artystycznego Davida Lyncha, reysera czterokrotnie nominowanego do Oscara, jest wydarzeniem na skal europejsk. David Lynch, ktry studiowa sztuki pikne w Pennsylvania Academy of Fine Arts, to take wietny malarz, rysownik, grafik i fotografik, kompozytor muzyki i jej wykonawca. W Toruniu bdzie mona zobaczy okoo 400 prac Lyncha: od najwczeniejszych poszukiwa rysunkowych z lat 50. XX wieku, przez malarsko-filmowe z lat 60., do prac najnowszych z 2017 roku. Gregory Crewdson z kolei realizuje od ponad 20 lat tajemnicze fotograficzne wizje w domach i na ulicach maych amerykaskich miasteczek. Podczas pracy korzysta z pomocy ekipy i planuje sesje ze skrupulatnoci godn reysera filmowego. Artysta czerpie penymi garciami z malarskiej i filmowej estetyki. Cykl „Cathedral of the Pines” (2013–2014) powsta podczas trzech sesji realizacyjnych w miejscowoci Becket w Massachusetts oraz w jej okolicy. Na fotografiach, ktre nawizuj stylistycznie do XIX-wiecznego malarstwa, Crewdson przedstawi postaci ludzkie pord lenej gstwiny, w tym rwnie na szlaku, od ktrego seria wzia swoj nazw. Zdjcia zrealizowane we wntrzach ukazuj niejasne sytuacje i stanowi studium napi pomidzy sztuk a yciem, wizi a separacj, bliskoci a izolacj. Cykl skada si z 31 cyfrowych odbitek pigmentowych o wymiarach 114 146 cm. W „Cathedral of the Pines” motywy psychologiczne, charakterystyczne dla twrczoci artysty, przemieniaj si w intymne alegorie.

David Lynch, „When he went home the house was different”, 2013, © David Lynch, fot. mat. pras. Camerimage

 

[zwi]

W grudniowym „Arteonie” film „Loving Vincent” recenzuje Aleksandra Kargul. Karolina Staszak z kolei przyglda si polskiemu malarstwu wspczesnemu w kontekcie konkursw: 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesie 2017 i 27. Oglnopolskiego Przegldu Malarstwa Modych Promocje 2017, a Anna Bartosiewicz omawia torusk wystaw Davida Lyncha. Aleksandra Sikorska recenzuje wystaw „Biedermeier” w warszawskim Muzeum Narodowym. Wojciech Delikta natomiast pisze o nowo otwartym Urban Nation – berliskim muzeum street artu. Wystaw w Victoria & Albert Museum w Londynie, zorganizowan w stulecie domu mody Balenciaga, omawia Angelika Warlikowska.
W najnowszym „Arteonie” take: o Stefanie Krygierze i rodowisku dzkiej awangardy pisze Stefan Szydowski. Piotr Bernatowicz przyblia histori „Wystawy sztuki meksykaskiej”, przypomnianej w ramach poznaskiego pokazu twrczoci Fridy Kahlo i Diega Rivery. Z kolei fotografie Pawa Jaszczuka rekomenduje Weronika Kobyliska-Bunsch. Dorota aglewska kontynuujc rubryk o rynku sztuki, pisze o trudnociach wyceny dzie.
W grudniowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: kadr z filmu „Twj Vincent” („Loving Vincent”), re. Dorota Kobiela, Hugh Welchman, materiay prasowe Next Film