strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L O P R S T W Z KONKURSY

Pozna
Muzeum Narodowe
"Narracje. Bohdan Cielak"
17.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Tworzenie scenografii jest procesem rozwijajcym si od koncepcji rodzcej si w gowie twrcy, szkicu, rysunku, makiety oraz czsto take wspkreacji z reyserem, choreografem, po efekt caociowy, przedstawiony widzowi w teatrze jako spjne dzieo oywione przez aktora. Wystawa w Muzeum Narodowym w Poznaniu ukazuje scenografie Bohdana Cielaka przez pryzmat jego procesu twrczego. Wielo szkicw i rysunkw ukazuje artyst jako scenografa otwartego na eksperymenty z przestrzeni, tworzcego oryginalne i nietypowe rozwizania sceniczne. Swoich projektw twrca nie postrzega jako ostatecznych, lecz traktuje je jako inspirujce, przeksztacajce si formy. Kreuje scenografie o nowatorskich i zaskakujcych perspektywach. Rysunki wychodzce spod owka artysty staj si niejednokrotnie bytami samodzielnymi, zrodzonymi z inspiracji tematem.
Artysta swoje prace realizowa na deskach najlepszych polskich scen, m.in. Teatru Polskiego w Poznaniu, Teatru Wspczesnego w Szczecinie, Teatru Studio w Warszawie, Orodka Jerzego Grotowskiego we Wrocawiu, Polskiego Teatru Taca w Poznaniu, Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy i Polskiego Teatru Taca w Poznaniu. W cigu blisko pitnastoletniej wsppracy z Ew Wycichowsk powstay scenografie do spektakli „Walk@ karnawau z postem”, „Przypadki Pana von K”, „Carpe diem”, „Wiosna – Effatha”, „Pulcinella” czy „Lament. Pamici Tadeusza Rewicza”. Z Lechem Raczakiem wsprealizowa spektakle „Orbis Tertius”, „Edmond” Davida Mameta, „Zona” wedug scenariusza Andrieja Tarkowskiego, „Plac Wolnoci” wedug Antonia Tabucchiego, „Gra na zwok” wedug powieci Janusza Andermana, „Dziady” Adama Mickiewicza, „Czas terroru” wedug „Ry” Stefana eromskiego, „ycie jest snem” Pedra Calderona de la Barki, „Makbet” Williama Szekspira. 

Bohdan Cielak, „Symetria – Asymetria”, 2013, mat. pras. MNP

[zwi]

W marcowym „Arteonie” o twrczoci Mariny Abramovi z okazji wystawy w CSW Znaki Czasu w Toruniu pisze Zbigniew Jan Makowski. Posta i dokonania Kolomana Mosera, jednego z wielkich wizjonerw wiedeskiej moderny, ktrego prezentacja w stulecie mierci odbywa si w Muzeum Sztuki Stosowanej w Wiedniu, przyblia Grayna Krzechowicz. Z kolei wystaw „Grupa Krakowska 1932-1937” w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Wojciech Delikta przyblia zaoenia pokazu „Spilling Over: Painting Color in the 1960s” w Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku. Z kolei prezentacj „Problemy pierwszego wiata: ycie przed mierci”, przygotowan przez Fundacj Stefana Gierowskiego w Warszawie, omawia Zofia Jabonowska-Ratajska.
W najnowszym „Arteonie” ponadto Tomasz Bika rekomenduje twrczo Agaty Bogusawskiej, a Kajetan Giziski przyblia nowatorsk technik graficzn Remigiusza Dobrowolskiego. W rubryce „Zaprojektowane” polsk ceramik powojenn prezentuje Julia Baszczynska. Diana Stelowska natomiast zastanawia si, jak marketing ksztatuje artystyczne gusta, na przykadzie dwch wystaw: Franka Stelli w Muzeum POLIN i Marka Rothki w warszawskim Muzeum Narodowym.
W marcowym „Arteonie” take inne artykuy, recenzje ksikowe, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Marina Abramovi, „The Artist is Present”, 2010, performans, 3 miesice, Museum of Modern Art, Nowy Jork, fot. Marco Anelli, dziki uprzejmoci Archiwum Mariny Abramovi, mat. pras. CSW Znaki Czasu w Toruniu