strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z KONKURSY

Olsztyn
BWA
"Jerzy Nowosielski – Po ladach..."
24.05.2018 - 29.07.2018
Patronat „Arteonu”

Wystawa bdzie prezentowaa w sposb przekrojowy twrczo Jerzego Nowosielskiego oraz artystw, ktrzy byli z nim blisko zwizani w krakowskim rodowisku artystycznym. Wystawa zaprezentuje te artystw modszych, jego uczniw i tych, ktrzy w szczeglny sposb, dogbnie - zrozumieli istot jego twrczoci i podaj jego ladami – przetwarzajc dowiadczenie twrcze artysty. Ekspozycja bdzie skada si z kilku czci, nawizujcych do sakralnej przestrzeni wityni. Oglna koncepcja wystawy polega na stworzeniu trzech przestrzeni - w nawizaniu do wityni:
1. Narteks, w ktrym wyeksponowane zostan - w formie wielkoformatowych wydrukw, dziea i realizacje Jerzego Nowosielskiego, ktrych z koniecznoci nie mona eksponowa w oryginale: polichromii, witray i ikon na stae zlokalizowanych w przestrzeniach kultowych, albo ju nie istniejcych - jak polichromie w Jerzmanowicach, Gorlicach czy w krakowskiej kaplicy na ul. Dugosza.
2. Nawa, czyli cz gwna - skadajca si z zewntrznego i wewntrznego krgu. W wewntrznym - punktowo owietlone bd znajdowa si oryginalne dziea Nowosielskiego. W zewntrznym krgu - dziea jego uczniw i "duchowych spadkobiercw".
3. Do przestrzeni ostatniej przechodzi si bdzie pod wielkim caunem - specjalnie na t wystaw wykonan kompozycj Grety Leko nawizujc do paszczenic Jerzego Nowosielskiego. W przestrzeni tej bdzie prezentowany w trybie cigym film (rwnie specjalnie wykonany dla tej wystawy) o najlepszej realizacji Nowosielskiego, wystroju - polichromii cerkwi w Growie Iawieckim. Wystawie towarzyszy bdzie katalog.

MICHA BOGUCKI - kurator wystawy. Artysta malarz. Absolwent ASP w Warszawie. Dyplom w 1973 r. Dyrektor Muzeum Ikon w Warszawie od 2009 r. Kurator wystaw Jerzego Nowosielskiego w Moskwie - 2000; Walencji, Sarantiago de Compostella, Saragossie, Barcelonie - 2004; Warszawie (Krlikarnia) - 2005; Wabrzych (BWA, Zamek Ksi) - 2007; Bukareszcie - 2008. Kurator wystaw malarstwa, fotografii, architektury, witrau polskiego w Galerii Karvasla w Tbilisi 2009 - 2017. Wsporganizator midzynarodowych Festiwali; Kina Autorskiego BIAFF w Batumi 2007 - 2017 i Animacji w Nikozii/Gruzja 2011 - 2017.
dr MAGORZATA BOJARSKA-WASZCZUK - koordynatorka. Urodzona w 1971 roku w Olsztynie. Dyplom w Akademii Sztuk Piknych w Poznaniu w 1996 roku na Wydziale Edukacji Artystycznej. W 2012 roku uzyskaa stopie doktora w zakresie sztuk piknych na Wydziale Malarstwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Od 1994 roku zwizana z Biurem Wystaw Artystycznych w Olsztynie, pracowaa na stanowisku specjalisty ds plastyki w dziale Upowszechnieniowo-Programowym w latach 1994-2013. W latach 2013-2014 prowadzia galeri Stara Kotownia przy Wydziale Sztuki Uniwersytetu Warmisko-Mazurskiego w Olsztynie, na stanowisku kierownika galerii. Od 2015 roku jest dyrektorem BWA Galerii Sztuki w Olsztynie. Autorka i kuratorka wystaw m.in: sme drzwi pustki, 2016, BWA Olsztyn, Beata Ewa Biaecka - Efekt aureoli, 2017, BWA Olsztyn, Janusz Poom - Pejza w zagroeniu, 2016, BWA Olsztyn.

[zwi]

W majowym „Arteonie”:

Marcel Skierski pisze o projekcie „Atak na Paac Zimowy”, pokazywanym w dzkim Muzeum Sztuki, z kolei twrczo Beaty Ewy Biaeckiej z okazji wystawy „Ave Kobieta” w Muzeum Narodowym w Gdasku przyblia Karolina Staszak. Andrzej Biernacki omawia wystaw rzeby „Rezonanse sztuki VIII. Kto ma oczy niech sucha”, odbywajc si w Narodowym Forum Muzyki we Wrocawiu. W najnowszym „Arteonie” take Wojciech Delikta przedstawia zagadnienie mody i ikonografii chrzecijaskiej na marginesie wystawy „Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” w nowojorskim Metropolitan Museum of Art, a o muzealnych prezentacjach polskiego dizajnu, m.in. o Galerii Polskiego Wzornictwa, otwartej w Muzeum Narodowym w Warszawie, pisze Aleksandra Kargul. Dorota aglewska kontynuuje natomiast rubryk „Rynek sztuki” tekstem przybliajcym ciemn stron rynku, czyli problem fikcyjnych licytacji, braku transparentnoci, falsyfikatw. Twrczo Kazimierza Borkowskiego rekomenduje w „Arteonie” Tomasz Bika, a Andrzej Biernacki w rubryce "Dossier" przyblia sylwetk Jana Dzidziory. W majowym „Arteonie” take Zbigniew Jan Makowski komentuje publikacj „Midzy estetyk a etyk. Rozwaania nad problemem estetyzacji”, a serie dotyczc poznaskiej awangardy rozpoczyna tekstem o Jerzym Hulewiczu Agnieszka Salamon-Radecka.

Okadka: Beata Ewa Biaecka, „Macierzystwo”, 2011, olej na ptnie, haft, 80 x 100 cm, mat. pras. Muzeum Narodowego w Gdasku