strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Has. Nieosigalne”, Galeria Awangarda BWA, Wrocaw, 23.07-29.08.2010

Wizualna poezja Hasa
Filip Lipiski

W kinematografii polskiej prawdopodobnie nie ma reysera bardziej fascynujcego dla historykw sztuki i badaczy kultury wizualnej ni Wojciech JerzyHas. Dokadnie przemylana i misternie zaaranowana warstwa wizualna jego filmw angauje spojrzenie sw niewtpliw unikalnoci, a jednoczenie ekscytujco zagszcza filmowy tekst, kierujc uwag widzw ku rozmaitym dzieom sztuki, estetykom i nurtom artystycznym. Ponadto, w przeciwiestwie do kina stricte narracyjnego, dowartociowanie obrazu w filmach Hasa zmusza do patrzenia i owo patrzenie uwiadamia. Powysze waciwoci oraz szczeglna umiejtno wspdziaania z adaptowanym tekstem, czyli wizualizowania swoich generowanych przez stanowice osnow filmw utwory literackie wyobrae, sprawiy, e twrczo Hasa, a zwaszcza najbardziej znany „Rkopis znaleziony w Saragossie” (1964) zyskay wiatow saw.

„Rkopis znaleziony w Saragossie”, 1964, reyseria: Wojciech Jerzy Has, materiay prasowe 10. Midzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym