strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Has. Nieosigalne”, Galeria Awangarda BWA, Wrocaw, 23.07-29.08.2010

Wizualna poezja Hasa
Filip Lipiski

W kinematografii polskiej prawdopodobnie nie ma reysera bardziej fascynujcego dla historykw sztuki i badaczy kultury wizualnej ni Wojciech JerzyHas. Dokadnie przemylana i misternie zaaranowana warstwa wizualna jego filmw angauje spojrzenie sw niewtpliw unikalnoci, a jednoczenie ekscytujco zagszcza filmowy tekst, kierujc uwag widzw ku rozmaitym dzieom sztuki, estetykom i nurtom artystycznym. Ponadto, w przeciwiestwie do kina stricte narracyjnego, dowartociowanie obrazu w filmach Hasa zmusza do patrzenia i owo patrzenie uwiadamia. Powysze waciwoci oraz szczeglna umiejtno wspdziaania z adaptowanym tekstem, czyli wizualizowania swoich generowanych przez stanowice osnow filmw utwory literackie wyobrae, sprawiy, e twrczo Hasa, a zwaszcza najbardziej znany „Rkopis znaleziony w Saragossie” (1964) zyskay wiatow saw.

„Rkopis znaleziony w Saragossie”, 1964, reyseria: Wojciech Jerzy Has, materiay prasowe 10. Midzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym