strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„Has. Nieosigalne”, Galeria Awangarda BWA, Wrocaw, 23.07-29.08.2010

Wizualna poezja Hasa
Filip Lipiski

W kinematografii polskiej prawdopodobnie nie ma reysera bardziej fascynujcego dla historykw sztuki i badaczy kultury wizualnej ni Wojciech JerzyHas. Dokadnie przemylana i misternie zaaranowana warstwa wizualna jego filmw angauje spojrzenie sw niewtpliw unikalnoci, a jednoczenie ekscytujco zagszcza filmowy tekst, kierujc uwag widzw ku rozmaitym dzieom sztuki, estetykom i nurtom artystycznym. Ponadto, w przeciwiestwie do kina stricte narracyjnego, dowartociowanie obrazu w filmach Hasa zmusza do patrzenia i owo patrzenie uwiadamia. Powysze waciwoci oraz szczeglna umiejtno wspdziaania z adaptowanym tekstem, czyli wizualizowania swoich generowanych przez stanowice osnow filmw utwory literackie wyobrae, sprawiy, e twrczo Hasa, a zwaszcza najbardziej znany „Rkopis znaleziony w Saragossie” (1964) zyskay wiatow saw.

„Rkopis znaleziony w Saragossie”, 1964, reyseria: Wojciech Jerzy Has, materiay prasowe 10. Midzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym