strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

„Has. Nieosigalne”, Galeria Awangarda BWA, Wrocaw, 23.07-29.08.2010

Wizualna poezja Hasa
Filip Lipiski

W kinematografii polskiej prawdopodobnie nie ma reysera bardziej fascynujcego dla historykw sztuki i badaczy kultury wizualnej ni Wojciech JerzyHas. Dokadnie przemylana i misternie zaaranowana warstwa wizualna jego filmw angauje spojrzenie sw niewtpliw unikalnoci, a jednoczenie ekscytujco zagszcza filmowy tekst, kierujc uwag widzw ku rozmaitym dzieom sztuki, estetykom i nurtom artystycznym. Ponadto, w przeciwiestwie do kina stricte narracyjnego, dowartociowanie obrazu w filmach Hasa zmusza do patrzenia i owo patrzenie uwiadamia. Powysze waciwoci oraz szczeglna umiejtno wspdziaania z adaptowanym tekstem, czyli wizualizowania swoich generowanych przez stanowice osnow filmw utwory literackie wyobrae, sprawiy, e twrczo Hasa, a zwaszcza najbardziej znany „Rkopis znaleziony w Saragossie” (1964) zyskay wiatow saw.

„Rkopis znaleziony w Saragossie”, 1964, reyseria: Wojciech Jerzy Has, materiay prasowe 10. Midzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym