strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

\"Przeklestwa wyobrani:, Bunkier Sztuki, Krakw, 17.06-22.08.2010

Sabina Czajkowska
Ile wyobrani w wyobrani?
Kategori nadrzdn w wypadku prezentacji „Przeklestwa wyobrani” w Bunkrze Sztuki jest wyobrania – dla surrealistw niewtpliwie najwaniejsze narzdzie dziaania, dla Baudelaire’a „krlowa zdolnoci”, ktra jest artycie niezbdna, bo wpywa na wszystkie inne, „pobudza je, le do walki”. Surrealici jednak chcieli wstrzsa wiatem, wytrca widza ze schematw mylenia i postrzegania, pobudza go i drani, obraa i zbawia jednoczenie. Artyci, ktrych prace zgromadzono na krakowskiej wystawie, zdaj si w znakomitej wikszoci nie kierowa swej uwagi w stron tego wiata i publiki. Wprawdzie czerpic z wyobrani, a nawet podwiadomoci, niby odwouj si do rozpoznawalnych symboli, ale historie, jakie opowiadaj, s podr do wiata ich wasnych snw, lkw i obsesji, czsto osobistych, hermetycznych i nie zawsze atwych do rozszyfrowania.

Kasia Fudakowski, „Knackered is for horses”, 2009, wasno artystki, fot. materiay prasowe Bunkra Sztuki

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym