strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

\"Przeklestwa wyobrani:, Bunkier Sztuki, Krakw, 17.06-22.08.2010

Sabina Czajkowska
Ile wyobrani w wyobrani?
Kategori nadrzdn w wypadku prezentacji „Przeklestwa wyobrani” w Bunkrze Sztuki jest wyobrania – dla surrealistw niewtpliwie najwaniejsze narzdzie dziaania, dla Baudelaire’a „krlowa zdolnoci”, ktra jest artycie niezbdna, bo wpywa na wszystkie inne, „pobudza je, le do walki”. Surrealici jednak chcieli wstrzsa wiatem, wytrca widza ze schematw mylenia i postrzegania, pobudza go i drani, obraa i zbawia jednoczenie. Artyci, ktrych prace zgromadzono na krakowskiej wystawie, zdaj si w znakomitej wikszoci nie kierowa swej uwagi w stron tego wiata i publiki. Wprawdzie czerpic z wyobrani, a nawet podwiadomoci, niby odwouj si do rozpoznawalnych symboli, ale historie, jakie opowiadaj, s podr do wiata ich wasnych snw, lkw i obsesji, czsto osobistych, hermetycznych i nie zawsze atwych do rozszyfrowania.

Kasia Fudakowski, „Knackered is for horses”, 2009, wasno artystki, fot. materiay prasowe Bunkra Sztuki

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym