strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

\"Przeklestwa wyobrani:, Bunkier Sztuki, Krakw, 17.06-22.08.2010

Sabina Czajkowska
Ile wyobrani w wyobrani?
Kategori nadrzdn w wypadku prezentacji „Przeklestwa wyobrani” w Bunkrze Sztuki jest wyobrania – dla surrealistw niewtpliwie najwaniejsze narzdzie dziaania, dla Baudelaire’a „krlowa zdolnoci”, ktra jest artycie niezbdna, bo wpywa na wszystkie inne, „pobudza je, le do walki”. Surrealici jednak chcieli wstrzsa wiatem, wytrca widza ze schematw mylenia i postrzegania, pobudza go i drani, obraa i zbawia jednoczenie. Artyci, ktrych prace zgromadzono na krakowskiej wystawie, zdaj si w znakomitej wikszoci nie kierowa swej uwagi w stron tego wiata i publiki. Wprawdzie czerpic z wyobrani, a nawet podwiadomoci, niby odwouj si do rozpoznawalnych symboli, ale historie, jakie opowiadaj, s podr do wiata ich wasnych snw, lkw i obsesji, czsto osobistych, hermetycznych i nie zawsze atwych do rozszyfrowania.

Kasia Fudakowski, „Knackered is for horses”, 2009, wasno artystki, fot. materiay prasowe Bunkra Sztuki

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym