strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

\"Przeklestwa wyobrani:, Bunkier Sztuki, Krakw, 17.06-22.08.2010

Sabina Czajkowska
Ile wyobrani w wyobrani?
Kategori nadrzdn w wypadku prezentacji „Przeklestwa wyobrani” w Bunkrze Sztuki jest wyobrania – dla surrealistw niewtpliwie najwaniejsze narzdzie dziaania, dla Baudelaire’a „krlowa zdolnoci”, ktra jest artycie niezbdna, bo wpywa na wszystkie inne, „pobudza je, le do walki”. Surrealici jednak chcieli wstrzsa wiatem, wytrca widza ze schematw mylenia i postrzegania, pobudza go i drani, obraa i zbawia jednoczenie. Artyci, ktrych prace zgromadzono na krakowskiej wystawie, zdaj si w znakomitej wikszoci nie kierowa swej uwagi w stron tego wiata i publiki. Wprawdzie czerpic z wyobrani, a nawet podwiadomoci, niby odwouj si do rozpoznawalnych symboli, ale historie, jakie opowiadaj, s podr do wiata ich wasnych snw, lkw i obsesji, czsto osobistych, hermetycznych i nie zawsze atwych do rozszyfrowania.

Kasia Fudakowski, „Knackered is for horses”, 2009, wasno artystki, fot. materiay prasowe Bunkra Sztuki

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym