strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

\"Architektura pamici\", Muzeum Sztuki w odzi, 16.03-23.05.2010

Dyktat niemonoci
Piotr Bernatowicz
Gwnym zagroeniem dla sztuki prbujcej si zmierzy z tematem Holokaustu – jak wynika z tekstw badaczy zajmujcych si tym problemem (Ernst van Alphen, James E. Young) – jest spowodowana konwencjonalizacj rodkw przekazu nuda. Traumatyczne i unikalne dowiadczenie Holokaustu wymyka si bowiem wszelkim sposobom artystycznej wypowiedzi, wpisania w jakkolwiek form narracji, ktra uprzystpni groz, ktra wymyka si rozumieniu. Wydaje si zatem, e jedyn drog, jak moe pj wspczesny artysta mierzcy si z t tematyk, jest prowokacja naruszajca ramy dotychczasowych sposobw wypowiedzi. Awangardowe prowokacje maj jednak to do siebie, e do szybko ulegaj oswojeniu, stajc si now konwencj. I wanie dlatego wystawa „Architektura pamici”, ktra odbya si w Muzeum Sztuki w odzi, a ktrej gwnym wtkiem byo wanie przyjrzenie si sposobom utrwalania pamici o Holokaucie, powinna si odby przynajmniej dziesi lat temu.

Deimantas Narkevicius, „W nieznane”, 2009, kadr z filmu, fot. Piotr Tomczyk, materiay prasowe MS w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym