strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

\"Architektura pamici\", Muzeum Sztuki w odzi, 16.03-23.05.2010

Dyktat niemonoci
Piotr Bernatowicz
Gwnym zagroeniem dla sztuki prbujcej si zmierzy z tematem Holokaustu – jak wynika z tekstw badaczy zajmujcych si tym problemem (Ernst van Alphen, James E. Young) – jest spowodowana konwencjonalizacj rodkw przekazu nuda. Traumatyczne i unikalne dowiadczenie Holokaustu wymyka si bowiem wszelkim sposobom artystycznej wypowiedzi, wpisania w jakkolwiek form narracji, ktra uprzystpni groz, ktra wymyka si rozumieniu. Wydaje si zatem, e jedyn drog, jak moe pj wspczesny artysta mierzcy si z t tematyk, jest prowokacja naruszajca ramy dotychczasowych sposobw wypowiedzi. Awangardowe prowokacje maj jednak to do siebie, e do szybko ulegaj oswojeniu, stajc si now konwencj. I wanie dlatego wystawa „Architektura pamici”, ktra odbya si w Muzeum Sztuki w odzi, a ktrej gwnym wtkiem byo wanie przyjrzenie si sposobom utrwalania pamici o Holokaucie, powinna si odby przynajmniej dziesi lat temu.

Deimantas Narkevicius, „W nieznane”, 2009, kadr z filmu, fot. Piotr Tomczyk, materiay prasowe MS w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym