strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

\"Architektura pamici\", Muzeum Sztuki w odzi, 16.03-23.05.2010

Dyktat niemonoci
Piotr Bernatowicz
Gwnym zagroeniem dla sztuki prbujcej si zmierzy z tematem Holokaustu – jak wynika z tekstw badaczy zajmujcych si tym problemem (Ernst van Alphen, James E. Young) – jest spowodowana konwencjonalizacj rodkw przekazu nuda. Traumatyczne i unikalne dowiadczenie Holokaustu wymyka si bowiem wszelkim sposobom artystycznej wypowiedzi, wpisania w jakkolwiek form narracji, ktra uprzystpni groz, ktra wymyka si rozumieniu. Wydaje si zatem, e jedyn drog, jak moe pj wspczesny artysta mierzcy si z t tematyk, jest prowokacja naruszajca ramy dotychczasowych sposobw wypowiedzi. Awangardowe prowokacje maj jednak to do siebie, e do szybko ulegaj oswojeniu, stajc si now konwencj. I wanie dlatego wystawa „Architektura pamici”, ktra odbya si w Muzeum Sztuki w odzi, a ktrej gwnym wtkiem byo wanie przyjrzenie si sposobom utrwalania pamici o Holokaucie, powinna si odby przynajmniej dziesi lat temu.

Deimantas Narkevicius, „W nieznane”, 2009, kadr z filmu, fot. Piotr Tomczyk, materiay prasowe MS w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym