strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

\"Architektura pamici\", Muzeum Sztuki w odzi, 16.03-23.05.2010

Dyktat niemonoci
Piotr Bernatowicz
Gwnym zagroeniem dla sztuki prbujcej si zmierzy z tematem Holokaustu – jak wynika z tekstw badaczy zajmujcych si tym problemem (Ernst van Alphen, James E. Young) – jest spowodowana konwencjonalizacj rodkw przekazu nuda. Traumatyczne i unikalne dowiadczenie Holokaustu wymyka si bowiem wszelkim sposobom artystycznej wypowiedzi, wpisania w jakkolwiek form narracji, ktra uprzystpni groz, ktra wymyka si rozumieniu. Wydaje si zatem, e jedyn drog, jak moe pj wspczesny artysta mierzcy si z t tematyk, jest prowokacja naruszajca ramy dotychczasowych sposobw wypowiedzi. Awangardowe prowokacje maj jednak to do siebie, e do szybko ulegaj oswojeniu, stajc si now konwencj. I wanie dlatego wystawa „Architektura pamici”, ktra odbya si w Muzeum Sztuki w odzi, a ktrej gwnym wtkiem byo wanie przyjrzenie si sposobom utrwalania pamici o Holokaucie, powinna si odby przynajmniej dziesi lat temu.

Deimantas Narkevicius, „W nieznane”, 2009, kadr z filmu, fot. Piotr Tomczyk, materiay prasowe MS w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym