strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

\"Architektura pamici\", Muzeum Sztuki w odzi, 16.03-23.05.2010

Dyktat niemonoci
Piotr Bernatowicz
Gwnym zagroeniem dla sztuki prbujcej si zmierzy z tematem Holokaustu – jak wynika z tekstw badaczy zajmujcych si tym problemem (Ernst van Alphen, James E. Young) – jest spowodowana konwencjonalizacj rodkw przekazu nuda. Traumatyczne i unikalne dowiadczenie Holokaustu wymyka si bowiem wszelkim sposobom artystycznej wypowiedzi, wpisania w jakkolwiek form narracji, ktra uprzystpni groz, ktra wymyka si rozumieniu. Wydaje si zatem, e jedyn drog, jak moe pj wspczesny artysta mierzcy si z t tematyk, jest prowokacja naruszajca ramy dotychczasowych sposobw wypowiedzi. Awangardowe prowokacje maj jednak to do siebie, e do szybko ulegaj oswojeniu, stajc si now konwencj. I wanie dlatego wystawa „Architektura pamici”, ktra odbya si w Muzeum Sztuki w odzi, a ktrej gwnym wtkiem byo wanie przyjrzenie si sposobom utrwalania pamici o Holokaucie, powinna si odby przynajmniej dziesi lat temu.

Deimantas Narkevicius, „W nieznane”, 2009, kadr z filmu, fot. Piotr Tomczyk, materiay prasowe MS w odzi

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym