strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

\"Ssiedzi/Nachbarn. Wtki niemieckie w polskiej sztuce wspczesnej\", CSW ania, Gdask, 16.04-16.05.2010

W meczu Polska – Niemcy cigle 0:1
Jakub Dbrowski
Uderzajca jest na wystawie w ani monotematyczno, z jak polscy artyci podchodz do niemieckiej problematyki. W swoich pracach bardzo wybirczo odnosz si do zagadnienia Niemiec, Niemcw czy do ich kultury. W zasadzie od razu przechodz na poziom pewnych konkretnych relacji, czcych (dzielcych) oba narody. Jest to wic w wikszoci „refleksja o refleksji”, zbir dzie mierzcych si z bd posugujcych si pewnym wyobraeniem, a wyobraenie w zasadzie jest jedno – niemiecka dominacja, z bardzo siln obecnoci drugiej wojny wiatowej w tle. Problematyka ta, jak mi si wydaje, jest wszechobecna, wszechwypeniajca, przygniatajca, duszna i duszca do stopnia, w ktrym trudno zapa dystans i oddech. Nawet jeli twrcy staraj si komentowa wspczesne i uniwersalne problemy, na przykad schematy ikonograficzne (Libera, Maciejuk, Knaflewski), schematy edukacyjne (Kuskowski, d Kaliska), korporacyjn czy kulturow ekspansj Zachodu (Jakubowicz, Bajer, Jarodzki, Truciski), ksztat historii i pamici (Kowalski, Kowalska i Sejwa, Polisiewicz, Lewandowski, Twoywo), robi to – przynajmniej takie mam wraenie – z jakim poczuciem krzywdy, kompleksu albo przynajmniej bezradnoci.

Grupa Twoywo, „Polnische Schweine”, 2006, fot. materiay prasowe CSW ania

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym