strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

\"Sąsiedzi/Nachbarn. Wątki niemieckie w polskiej sztuce współczesnej\", CSW Łaźnia, Gdańsk, 16.04-16.05.2010

W meczu Polska – Niemcy ciągle 0:1
Jakub Dąbrowski
Uderzająca jest na wystawie w Łaźni monotematyczność, z jaką polscy artyści podchodzą do niemieckiej problematyki. W swoich pracach bardzo wybiórczo odnoszą się do zagadnienia Niemiec, Niemców czy do ich kultury. W zasadzie od razu przechodzą na poziom pewnych konkretnych relacji, łączących (dzielących) oba narody. Jest to więc w większości „refleksja o refleksji”, zbiór dzieł mierzących się z bądź posługujących się pewnym wyobrażeniem, a wyobrażenie w zasadzie jest jedno – niemiecka dominacja, z bardzo silną obecnością drugiej wojny światowej w tle. Problematyka ta, jak mi się wydaje, jest wszechobecna, wszechwypełniająca, przygniatająca, duszna i dusząca do stopnia, w którym trudno złapać dystans i oddech. Nawet jeśli twórcy starają się komentować współczesne i uniwersalne problemy, na przykład schematy ikonograficzne (Libera, Maciejuk, Knaflewski), schematy edukacyjne (Kuskowski, Łódź Kaliska), korporacyjną czy kulturową ekspansję Zachodu (Jakubowicz, Bajer, Jarodzki, Truściński), kształt historii i pamięci (Kowalski, Kowalska i Sejwa, Polisiewicz, Lewandowski, Twożywo), robią to – przynajmniej takie mam wrażenie – z jakimś poczuciem krzywdy, kompleksu albo przynajmniej bezradności.

Grupa Twożywo, „Polnische Schweine”, 2006, fot. materiały prasowe CSW Łaźnia

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym