strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

\"Ssiedzi/Nachbarn. Wtki niemieckie w polskiej sztuce wspczesnej\", CSW ania, Gdask, 16.04-16.05.2010

W meczu Polska – Niemcy cigle 0:1
Jakub Dbrowski
Uderzajca jest na wystawie w ani monotematyczno, z jak polscy artyci podchodz do niemieckiej problematyki. W swoich pracach bardzo wybirczo odnosz si do zagadnienia Niemiec, Niemcw czy do ich kultury. W zasadzie od razu przechodz na poziom pewnych konkretnych relacji, czcych (dzielcych) oba narody. Jest to wic w wikszoci „refleksja o refleksji”, zbir dzie mierzcych si z bd posugujcych si pewnym wyobraeniem, a wyobraenie w zasadzie jest jedno – niemiecka dominacja, z bardzo siln obecnoci drugiej wojny wiatowej w tle. Problematyka ta, jak mi si wydaje, jest wszechobecna, wszechwypeniajca, przygniatajca, duszna i duszca do stopnia, w ktrym trudno zapa dystans i oddech. Nawet jeli twrcy staraj si komentowa wspczesne i uniwersalne problemy, na przykad schematy ikonograficzne (Libera, Maciejuk, Knaflewski), schematy edukacyjne (Kuskowski, d Kaliska), korporacyjn czy kulturow ekspansj Zachodu (Jakubowicz, Bajer, Jarodzki, Truciski), ksztat historii i pamici (Kowalski, Kowalska i Sejwa, Polisiewicz, Lewandowski, Twoywo), robi to – przynajmniej takie mam wraenie – z jakim poczuciem krzywdy, kompleksu albo przynajmniej bezradnoci.

Grupa Twoywo, „Polnische Schweine”, 2006, fot. materiay prasowe CSW ania

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym