strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

\"Ssiedzi/Nachbarn. Wtki niemieckie w polskiej sztuce wspczesnej\", CSW ania, Gdask, 16.04-16.05.2010

W meczu Polska – Niemcy cigle 0:1
Jakub Dbrowski
Uderzajca jest na wystawie w ani monotematyczno, z jak polscy artyci podchodz do niemieckiej problematyki. W swoich pracach bardzo wybirczo odnosz si do zagadnienia Niemiec, Niemcw czy do ich kultury. W zasadzie od razu przechodz na poziom pewnych konkretnych relacji, czcych (dzielcych) oba narody. Jest to wic w wikszoci „refleksja o refleksji”, zbir dzie mierzcych si z bd posugujcych si pewnym wyobraeniem, a wyobraenie w zasadzie jest jedno – niemiecka dominacja, z bardzo siln obecnoci drugiej wojny wiatowej w tle. Problematyka ta, jak mi si wydaje, jest wszechobecna, wszechwypeniajca, przygniatajca, duszna i duszca do stopnia, w ktrym trudno zapa dystans i oddech. Nawet jeli twrcy staraj si komentowa wspczesne i uniwersalne problemy, na przykad schematy ikonograficzne (Libera, Maciejuk, Knaflewski), schematy edukacyjne (Kuskowski, d Kaliska), korporacyjn czy kulturow ekspansj Zachodu (Jakubowicz, Bajer, Jarodzki, Truciski), ksztat historii i pamici (Kowalski, Kowalska i Sejwa, Polisiewicz, Lewandowski, Twoywo), robi to – przynajmniej takie mam wraenie – z jakim poczuciem krzywdy, kompleksu albo przynajmniej bezradnoci.

Grupa Twoywo, „Polnische Schweine”, 2006, fot. materiay prasowe CSW ania

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym