strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

\"Ssiedzi/Nachbarn. Wtki niemieckie w polskiej sztuce wspczesnej\", CSW ania, Gdask, 16.04-16.05.2010

W meczu Polska – Niemcy cigle 0:1
Jakub Dbrowski
Uderzajca jest na wystawie w ani monotematyczno, z jak polscy artyci podchodz do niemieckiej problematyki. W swoich pracach bardzo wybirczo odnosz si do zagadnienia Niemiec, Niemcw czy do ich kultury. W zasadzie od razu przechodz na poziom pewnych konkretnych relacji, czcych (dzielcych) oba narody. Jest to wic w wikszoci „refleksja o refleksji”, zbir dzie mierzcych si z bd posugujcych si pewnym wyobraeniem, a wyobraenie w zasadzie jest jedno – niemiecka dominacja, z bardzo siln obecnoci drugiej wojny wiatowej w tle. Problematyka ta, jak mi si wydaje, jest wszechobecna, wszechwypeniajca, przygniatajca, duszna i duszca do stopnia, w ktrym trudno zapa dystans i oddech. Nawet jeli twrcy staraj si komentowa wspczesne i uniwersalne problemy, na przykad schematy ikonograficzne (Libera, Maciejuk, Knaflewski), schematy edukacyjne (Kuskowski, d Kaliska), korporacyjn czy kulturow ekspansj Zachodu (Jakubowicz, Bajer, Jarodzki, Truciski), ksztat historii i pamici (Kowalski, Kowalska i Sejwa, Polisiewicz, Lewandowski, Twoywo), robi to – przynajmniej takie mam wraenie – z jakim poczuciem krzywdy, kompleksu albo przynajmniej bezradnoci.

Grupa Twoywo, „Polnische Schweine”, 2006, fot. materiay prasowe CSW ania

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym