strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

\"Idealna wystawa. Supergrupa Azorro\", CSW \"Znaki Czasu\", Toru, 21.05-26.09.2010

Zaangaowani inaczej
Sabina Czajkowska
Wystawa Supergrupy Azorro w CSW w Toruniu jest midzy innymi mdra. Daje do mylenia. Nasuwa refleksje. Odnosi si do kondycji czowieka w wiecie wspczesnym. Nie tylko artysty. Podejmuje te problem rodziny, edukacji. Rozwija si jak dobry sitcom – czasem sodko, czasem miesznie, czasem dramatycznie. Z suspensem. I pozostawia niedosyt. Czyby wystawa idealna?! Panowie z grupy Azorro – jak sami stwierdzili w „Portrecie z kuratorem w tle” – w pewnym momencie kupili sobie kamery i zaczli robi filmy. Nie malowa czy rzebi, jednak. Dziaaj na styku fikcji i dokumentu: rejestrujc i odtwarzajc realno, ktra jest tak znajoma i prawdopodobna, e granica midzy nimi jest pynna. Czasem puszcz oko, pokazujc rozmylnie to przesunicie, wyolbrzymiajc i przerysowujc sytuacje. Bana, wyniesiony do godnoci tematu przez modernizm, staje si tu narzdziem niemale awangardowym! S zaangaowani inaczej. Cho z zasady ich sztuka nie jest powana, robiona jest na powanie. A krytyk pozostaje skonfundowany…

Supergrupa Azorro: Wojciech Niedzielko, Igor Krenz, ukasz Skpski, Oskar Dawicki, fot. materiay prasowe CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym