strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„(nie)obecnoci”, Centrum Kultury Zamek, Pozna, 8.04-16.05.2010; Galeria 2 wiaty, Krakw, 20.05-16.06.2010

Pami sfotografowana
Z Mu Chenem i Shao Yinongiem rozmawia Przemysaw Jdrowski
Przemysaw Jdrowski: Fotografia w Waszych rkach to narzdzie dokumentacji, dla ktrej kluczowym pojciem wydaje si pami. Dlaczego?
Mu Chen, Shao Yinong: Mona powiedzie, e fotografia jest niejako przejciem pomidzy histori a wspczesnoci; staramy si wykorzysta wskazwki/przesanki z historii, eby przedstawi absurdalno aktualnej rzeczywistoci.
„Sale zgromadze” to formalnie bardzo malarski, statyczny i wanitatywny w wymowie cykl. Na wypreparowanym motywie dokumentuje proces przemijania i destrukcji, tworzc swoist alegori chiskich przemian spoecznych i wiatopogldowych, ktre dokonuj si na Waszych oczach. Brakuje w nim jednak ludzi, bohaterw tych zmian. Czy s oni niewani, zbyt przedmiotowi? A moe obawiacie si tego rodzaju wiadkw?
Brak dwikw nie jest rwny ciszy, a pusta przestrze nie jest tosama z brakiem ludzi. Nie dokumentujemy, jedna po drugiej, historycznych zmian kadej przestrzeni z osobna. Dokumentujemy ludzi, ktrzy budowali, wykorzystywali i w kocu opuszczali te sale zgromadze – w przeszoci dotyczyo to wszystkich Chiczykw. Pync z prdem przeznaczenia historii, wspomnienie dawnego rwetesu czy pozostawione lady wypeniaj przestrzenie zagadkowoci.

Mu Chen, Shao Yinong, Yangjialing, 2006, dziki uprzejmoci Alexander Ochs Galleries Berlin | Beijing

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym