strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„(nie)obecnoci”, Centrum Kultury Zamek, Pozna, 8.04-16.05.2010; Galeria 2 wiaty, Krakw, 20.05-16.06.2010

Pami sfotografowana
Z Mu Chenem i Shao Yinongiem rozmawia Przemysaw Jdrowski
Przemysaw Jdrowski: Fotografia w Waszych rkach to narzdzie dokumentacji, dla ktrej kluczowym pojciem wydaje si pami. Dlaczego?
Mu Chen, Shao Yinong: Mona powiedzie, e fotografia jest niejako przejciem pomidzy histori a wspczesnoci; staramy si wykorzysta wskazwki/przesanki z historii, eby przedstawi absurdalno aktualnej rzeczywistoci.
„Sale zgromadze” to formalnie bardzo malarski, statyczny i wanitatywny w wymowie cykl. Na wypreparowanym motywie dokumentuje proces przemijania i destrukcji, tworzc swoist alegori chiskich przemian spoecznych i wiatopogldowych, ktre dokonuj si na Waszych oczach. Brakuje w nim jednak ludzi, bohaterw tych zmian. Czy s oni niewani, zbyt przedmiotowi? A moe obawiacie si tego rodzaju wiadkw?
Brak dwikw nie jest rwny ciszy, a pusta przestrze nie jest tosama z brakiem ludzi. Nie dokumentujemy, jedna po drugiej, historycznych zmian kadej przestrzeni z osobna. Dokumentujemy ludzi, ktrzy budowali, wykorzystywali i w kocu opuszczali te sale zgromadze – w przeszoci dotyczyo to wszystkich Chiczykw. Pync z prdem przeznaczenia historii, wspomnienie dawnego rwetesu czy pozostawione lady wypeniaj przestrzenie zagadkowoci.

Mu Chen, Shao Yinong, Yangjialing, 2006, dziki uprzejmoci Alexander Ochs Galleries Berlin | Beijing

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym