strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

„(nie)obecnoci”, Centrum Kultury Zamek, Pozna, 8.04-16.05.2010; Galeria 2 wiaty, Krakw, 20.05-16.06.2010

Pami sfotografowana
Z Mu Chenem i Shao Yinongiem rozmawia Przemysaw Jdrowski
Przemysaw Jdrowski: Fotografia w Waszych rkach to narzdzie dokumentacji, dla ktrej kluczowym pojciem wydaje si pami. Dlaczego?
Mu Chen, Shao Yinong: Mona powiedzie, e fotografia jest niejako przejciem pomidzy histori a wspczesnoci; staramy si wykorzysta wskazwki/przesanki z historii, eby przedstawi absurdalno aktualnej rzeczywistoci.
„Sale zgromadze” to formalnie bardzo malarski, statyczny i wanitatywny w wymowie cykl. Na wypreparowanym motywie dokumentuje proces przemijania i destrukcji, tworzc swoist alegori chiskich przemian spoecznych i wiatopogldowych, ktre dokonuj si na Waszych oczach. Brakuje w nim jednak ludzi, bohaterw tych zmian. Czy s oni niewani, zbyt przedmiotowi? A moe obawiacie si tego rodzaju wiadkw?
Brak dwikw nie jest rwny ciszy, a pusta przestrze nie jest tosama z brakiem ludzi. Nie dokumentujemy, jedna po drugiej, historycznych zmian kadej przestrzeni z osobna. Dokumentujemy ludzi, ktrzy budowali, wykorzystywali i w kocu opuszczali te sale zgromadze – w przeszoci dotyczyo to wszystkich Chiczykw. Pync z prdem przeznaczenia historii, wspomnienie dawnego rwetesu czy pozostawione lady wypeniaj przestrzenie zagadkowoci.

Mu Chen, Shao Yinong, Yangjialing, 2006, dziki uprzejmoci Alexander Ochs Galleries Berlin | Beijing

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym