strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

„(nie)obecnoci”, Centrum Kultury Zamek, Pozna, 8.04-16.05.2010; Galeria 2 wiaty, Krakw, 20.05-16.06.2010

Pami sfotografowana
Z Mu Chenem i Shao Yinongiem rozmawia Przemysaw Jdrowski
Przemysaw Jdrowski: Fotografia w Waszych rkach to narzdzie dokumentacji, dla ktrej kluczowym pojciem wydaje si pami. Dlaczego?
Mu Chen, Shao Yinong: Mona powiedzie, e fotografia jest niejako przejciem pomidzy histori a wspczesnoci; staramy si wykorzysta wskazwki/przesanki z historii, eby przedstawi absurdalno aktualnej rzeczywistoci.
„Sale zgromadze” to formalnie bardzo malarski, statyczny i wanitatywny w wymowie cykl. Na wypreparowanym motywie dokumentuje proces przemijania i destrukcji, tworzc swoist alegori chiskich przemian spoecznych i wiatopogldowych, ktre dokonuj si na Waszych oczach. Brakuje w nim jednak ludzi, bohaterw tych zmian. Czy s oni niewani, zbyt przedmiotowi? A moe obawiacie si tego rodzaju wiadkw?
Brak dwikw nie jest rwny ciszy, a pusta przestrze nie jest tosama z brakiem ludzi. Nie dokumentujemy, jedna po drugiej, historycznych zmian kadej przestrzeni z osobna. Dokumentujemy ludzi, ktrzy budowali, wykorzystywali i w kocu opuszczali te sale zgromadze – w przeszoci dotyczyo to wszystkich Chiczykw. Pync z prdem przeznaczenia historii, wspomnienie dawnego rwetesu czy pozostawione lady wypeniaj przestrzenie zagadkowoci.

Mu Chen, Shao Yinong, Yangjialing, 2006, dziki uprzejmoci Alexander Ochs Galleries Berlin | Beijing

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym