strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

„Wzlot biaego Cygana”, Galeria Miejska Arsena, Pozna, 12-31.03.2010

Kunsztowny pretekst
Anna Czaban
Wystawa „Wzlot biaego Cygana” nie jest wypowiedzi kuratorsk na konkretny temat. Tym, co czy prace Grzegorza Drozda, Konrada Smoleskiego i Honzy Zamojskiego, jest to, e zostay stworzone podczas pobytu artystw w Republice Czeskiej. Ale fakt ten to raczej zbieg okolicznoci, istotny o tyle, e sta si impulsem do powstania zupenie odmiennych dzie. Zamierzeniem kuratora, Kuby Bka, byo pokazanie trzech indywidualnoci, trzech „biaych Cyganw”, trzech artystw, ktrych postawa twrcza zasadza si na specyficznym, bardzo emocjonalnym podejciu do rzeczywistoci. Sztuka ta, bezporednia w swojej intymnoci, jest zarazem bardzo kunsztowna, charakteryzuje j niezwyka dbao o szczeg. Jak mwi kurator, nie jest zdeterminowana przez koncept, ktry znosiby sam form dziea. To wanie forma nadaje jej sens. Usytuowana jest na antypodach sztuki konceptualnej, ktra chciaa wyrugowa i uniewani rzemielniczy aspekt dziea sztuki, sprowadzajc artefakt do samego konceptu. Artyci biorcy udzia w wystawie nie tyle s przeciwni sztuce konceptualnej, ile jej chybionym wykwitom, gdzie saby koncept bynajmniej nie moe pretendowa do szlachetnego miana dziea sztuki. Std zwrot w kierunku precyzji wykonania. Jednoczenie opowiadane przez nich historie rozgrywaj si na takim poziomie subtelnoci, e potrzebuj wypielgnowanej formy, w jakiej maj by wyraone.

Fragment wystawy „Wzlot biaego Cygana”, dziki uprzejmoci Galerii Leto, fot. Bartek Grka

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym