strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

„Wzlot biaego Cygana”, Galeria Miejska Arsena, Pozna, 12-31.03.2010

Kunsztowny pretekst
Anna Czaban
Wystawa „Wzlot biaego Cygana” nie jest wypowiedzi kuratorsk na konkretny temat. Tym, co czy prace Grzegorza Drozda, Konrada Smoleskiego i Honzy Zamojskiego, jest to, e zostay stworzone podczas pobytu artystw w Republice Czeskiej. Ale fakt ten to raczej zbieg okolicznoci, istotny o tyle, e sta si impulsem do powstania zupenie odmiennych dzie. Zamierzeniem kuratora, Kuby Bka, byo pokazanie trzech indywidualnoci, trzech „biaych Cyganw”, trzech artystw, ktrych postawa twrcza zasadza si na specyficznym, bardzo emocjonalnym podejciu do rzeczywistoci. Sztuka ta, bezporednia w swojej intymnoci, jest zarazem bardzo kunsztowna, charakteryzuje j niezwyka dbao o szczeg. Jak mwi kurator, nie jest zdeterminowana przez koncept, ktry znosiby sam form dziea. To wanie forma nadaje jej sens. Usytuowana jest na antypodach sztuki konceptualnej, ktra chciaa wyrugowa i uniewani rzemielniczy aspekt dziea sztuki, sprowadzajc artefakt do samego konceptu. Artyci biorcy udzia w wystawie nie tyle s przeciwni sztuce konceptualnej, ile jej chybionym wykwitom, gdzie saby koncept bynajmniej nie moe pretendowa do szlachetnego miana dziea sztuki. Std zwrot w kierunku precyzji wykonania. Jednoczenie opowiadane przez nich historie rozgrywaj si na takim poziomie subtelnoci, e potrzebuj wypielgnowanej formy, w jakiej maj by wyraone.

Fragment wystawy „Wzlot biaego Cygana”, dziki uprzejmoci Galerii Leto, fot. Bartek Grka

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym