strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

„Wzlot biaego Cygana”, Galeria Miejska Arsena, Pozna, 12-31.03.2010

Kunsztowny pretekst
Anna Czaban
Wystawa „Wzlot biaego Cygana” nie jest wypowiedzi kuratorsk na konkretny temat. Tym, co czy prace Grzegorza Drozda, Konrada Smoleskiego i Honzy Zamojskiego, jest to, e zostay stworzone podczas pobytu artystw w Republice Czeskiej. Ale fakt ten to raczej zbieg okolicznoci, istotny o tyle, e sta si impulsem do powstania zupenie odmiennych dzie. Zamierzeniem kuratora, Kuby Bka, byo pokazanie trzech indywidualnoci, trzech „biaych Cyganw”, trzech artystw, ktrych postawa twrcza zasadza si na specyficznym, bardzo emocjonalnym podejciu do rzeczywistoci. Sztuka ta, bezporednia w swojej intymnoci, jest zarazem bardzo kunsztowna, charakteryzuje j niezwyka dbao o szczeg. Jak mwi kurator, nie jest zdeterminowana przez koncept, ktry znosiby sam form dziea. To wanie forma nadaje jej sens. Usytuowana jest na antypodach sztuki konceptualnej, ktra chciaa wyrugowa i uniewani rzemielniczy aspekt dziea sztuki, sprowadzajc artefakt do samego konceptu. Artyci biorcy udzia w wystawie nie tyle s przeciwni sztuce konceptualnej, ile jej chybionym wykwitom, gdzie saby koncept bynajmniej nie moe pretendowa do szlachetnego miana dziea sztuki. Std zwrot w kierunku precyzji wykonania. Jednoczenie opowiadane przez nich historie rozgrywaj si na takim poziomie subtelnoci, e potrzebuj wypielgnowanej formy, w jakiej maj by wyraone.

Fragment wystawy „Wzlot biaego Cygana”, dziki uprzejmoci Galerii Leto, fot. Bartek Grka

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym