strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„Wzlot biaego Cygana”, Galeria Miejska Arsena, Pozna, 12-31.03.2010

Kunsztowny pretekst
Anna Czaban
Wystawa „Wzlot biaego Cygana” nie jest wypowiedzi kuratorsk na konkretny temat. Tym, co czy prace Grzegorza Drozda, Konrada Smoleskiego i Honzy Zamojskiego, jest to, e zostay stworzone podczas pobytu artystw w Republice Czeskiej. Ale fakt ten to raczej zbieg okolicznoci, istotny o tyle, e sta si impulsem do powstania zupenie odmiennych dzie. Zamierzeniem kuratora, Kuby Bka, byo pokazanie trzech indywidualnoci, trzech „biaych Cyganw”, trzech artystw, ktrych postawa twrcza zasadza si na specyficznym, bardzo emocjonalnym podejciu do rzeczywistoci. Sztuka ta, bezporednia w swojej intymnoci, jest zarazem bardzo kunsztowna, charakteryzuje j niezwyka dbao o szczeg. Jak mwi kurator, nie jest zdeterminowana przez koncept, ktry znosiby sam form dziea. To wanie forma nadaje jej sens. Usytuowana jest na antypodach sztuki konceptualnej, ktra chciaa wyrugowa i uniewani rzemielniczy aspekt dziea sztuki, sprowadzajc artefakt do samego konceptu. Artyci biorcy udzia w wystawie nie tyle s przeciwni sztuce konceptualnej, ile jej chybionym wykwitom, gdzie saby koncept bynajmniej nie moe pretendowa do szlachetnego miana dziea sztuki. Std zwrot w kierunku precyzji wykonania. Jednoczenie opowiadane przez nich historie rozgrywaj si na takim poziomie subtelnoci, e potrzebuj wypielgnowanej formy, w jakiej maj by wyraone.

Fragment wystawy „Wzlot biaego Cygana”, dziki uprzejmoci Galerii Leto, fot. Bartek Grka

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym