strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

6. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej Inspiracje „Glamour”, Szczecin, 18-21.03.2010

Glamour – głos syren
Piotr Bernatowicz
Kiedy kurator wybiera jako temat wystawy słowo „glamour”, rysują się przed nim zasadniczo dwie drogi. Jedna afirmatywna, druga – krytyczna. Z jednej strony zanurzenie się w tym wszystkim, co współczesność uważa za przyciągające. Pójście za głosem syren śpiewających językiem kolorowych obrazów na ulicy, w mediach, w klubach. Z drugiej strony – gest ikonoklasty. Odrzucenie tego wszystkiego, zdarcie – w procesie krytycznej analizy – warstwa po warstwie wyblakłych plakatów pokrywających naszą rzeczywistość. Zatrzymanie pędu, ruchu, który jest niezbędnym warunkiem uwodzenia (wszak Odys, który dawał się uwieść głosowi syren, pozostawał na pokładzie płynącego statku). Można te perspektywy łączyć. Być zarazem admiratorem ulotnego piękna współczesnego miasta i jednocześnie przeczyć i dystansować się lub krytykować szaleńczy pęd, który je syci. Taką postawę reprezentował choćby Charles Baudelaire, a Marshall Berman, autor znakomitej książki „Wszystko rozpływa się w powietrzu”, której jednym z bohaterów jest francuski poeta, uznaje ową sprzeczność za kluczowe doświadczenie dla nowoczesnego człowieka. Twórcy szczecińskiego festiwalu Inspiracje, którzy hasłem przewodnim tegorocznej edycji uczynili właśnie glamour, nie poszli jednak ani jednym, ani drugim tropem. Nie próbowali także połączyć tych przeciwstawnych kierunków.

Eva & Adele na festiwalu Inspiracje w Szczecinie, fot. Marek Dudek materiały prasowe 6. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym