strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

6. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej Inspiracje „Glamour”, Szczecin, 18-21.03.2010

Glamour – głos syren
Piotr Bernatowicz
Kiedy kurator wybiera jako temat wystawy słowo „glamour”, rysują się przed nim zasadniczo dwie drogi. Jedna afirmatywna, druga – krytyczna. Z jednej strony zanurzenie się w tym wszystkim, co współczesność uważa za przyciągające. Pójście za głosem syren śpiewających językiem kolorowych obrazów na ulicy, w mediach, w klubach. Z drugiej strony – gest ikonoklasty. Odrzucenie tego wszystkiego, zdarcie – w procesie krytycznej analizy – warstwa po warstwie wyblakłych plakatów pokrywających naszą rzeczywistość. Zatrzymanie pędu, ruchu, który jest niezbędnym warunkiem uwodzenia (wszak Odys, który dawał się uwieść głosowi syren, pozostawał na pokładzie płynącego statku). Można te perspektywy łączyć. Być zarazem admiratorem ulotnego piękna współczesnego miasta i jednocześnie przeczyć i dystansować się lub krytykować szaleńczy pęd, który je syci. Taką postawę reprezentował choćby Charles Baudelaire, a Marshall Berman, autor znakomitej książki „Wszystko rozpływa się w powietrzu”, której jednym z bohaterów jest francuski poeta, uznaje ową sprzeczność za kluczowe doświadczenie dla nowoczesnego człowieka. Twórcy szczecińskiego festiwalu Inspiracje, którzy hasłem przewodnim tegorocznej edycji uczynili właśnie glamour, nie poszli jednak ani jednym, ani drugim tropem. Nie próbowali także połączyć tych przeciwstawnych kierunków.

Eva & Adele na festiwalu Inspiracje w Szczecinie, fot. Marek Dudek materiały prasowe 6. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym