strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

6. Midzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej Inspiracje „Glamour”, Szczecin, 18-21.03.2010

Glamour – gos syren
Piotr Bernatowicz
Kiedy kurator wybiera jako temat wystawy sowo „glamour”, rysuj si przed nim zasadniczo dwie drogi. Jedna afirmatywna, druga – krytyczna. Z jednej strony zanurzenie si w tym wszystkim, co wspczesno uwaa za przycigajce. Pjcie za gosem syren piewajcych jzykiem kolorowych obrazw na ulicy, w mediach, w klubach. Z drugiej strony – gest ikonoklasty. Odrzucenie tego wszystkiego, zdarcie – w procesie krytycznej analizy – warstwa po warstwie wyblakych plakatw pokrywajcych nasz rzeczywisto. Zatrzymanie pdu, ruchu, ktry jest niezbdnym warunkiem uwodzenia (wszak Odys, ktry dawa si uwie gosowi syren, pozostawa na pokadzie pyncego statku). Mona te perspektywy czy. By zarazem admiratorem ulotnego pikna wspczesnego miasta i jednoczenie przeczy i dystansowa si lub krytykowa szaleczy pd, ktry je syci. Tak postaw reprezentowa choby Charles Baudelaire, a Marshall Berman, autor znakomitej ksiki „Wszystko rozpywa si w powietrzu”, ktrej jednym z bohaterw jest francuski poeta, uznaje ow sprzeczno za kluczowe dowiadczenie dla nowoczesnego czowieka. Twrcy szczeciskiego festiwalu Inspiracje, ktrzy hasem przewodnim tegorocznej edycji uczynili wanie glamour, nie poszli jednak ani jednym, ani drugim tropem. Nie prbowali take poczy tych przeciwstawnych kierunkw.

Eva & Adele na festiwalu Inspiracje w Szczecinie, fot. Marek Dudek materiay prasowe 6. Midzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym