strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

„Modernizacje 1918-1939. Czas przyszy dokonany”, ms2, d, 11.03-30.05.2010

Niedokoczone modernizacje
Emilia Kiecko
Obiekty, jakie kurator ekspozycji „Modernizacje 1918-1939. Czas przyszy dokonany” w ms2 w odzi, Andrzej Szczerski, wytypowa na ni, w lapidarny sposb opowiadaj o zwizkach sztuk plastycznych, wzornictwa i architektury z szeroko pojtymi procesami unowoczeniania, przebiegajcymi w pewnym okrelonym miejscu i czasie: midzywojennej Europie rodkowo-Wschodniej. Kolejne przestrzenie wystawy prezentuj kazusy poszczeglnych krajw tego regionu, ktre po 1918 roku po raz pierwszy lub ponownie uzyskay wasn pastwowo: Jugosawii („Barbarogeniusz i bakanizacja Europy”), Czechosowacji („Zlin – miasto dobrych butw”), Polski („Gdynia – nasza brama na wiat”), Wgier („133 rewolucyjne dni na Wgrzech”), Estonii, Litwy i otwy („Nowe kraje nad Morzem Batyckim”). Te przypadki stanowi mog zarazem egzemplifikacje gwnych toposw nowoczesnoci: o „Nowym czowieku” mwi czci powicone Zlinowi (Czechosowacja) i Jugosawii, o „Nowym miecie” – dotyczce Gdyni i ponownie Zlinu, o „Nowej architekturze” – skupione na krajach nadbatyckich, a o „Nowym sposobie ycia” – cz powicona Wgrom i podsumowujca „Modernizacja ycia codziennego”. Tragiczne losy awangardy opisuj 133 dni Wgierskiej Republiki Rad i Bakany.

Josip Seissel (Jo Klek), „Reklamy”, 1923, rysunek i akwarela, Muzeum Narodowe w Belgradzie, materiay prasowe ms2

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym