strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Modernizacje 1918-1939. Czas przyszy dokonany”, ms2, d, 11.03-30.05.2010

Niedokoczone modernizacje
Emilia Kiecko
Obiekty, jakie kurator ekspozycji „Modernizacje 1918-1939. Czas przyszy dokonany” w ms2 w odzi, Andrzej Szczerski, wytypowa na ni, w lapidarny sposb opowiadaj o zwizkach sztuk plastycznych, wzornictwa i architektury z szeroko pojtymi procesami unowoczeniania, przebiegajcymi w pewnym okrelonym miejscu i czasie: midzywojennej Europie rodkowo-Wschodniej. Kolejne przestrzenie wystawy prezentuj kazusy poszczeglnych krajw tego regionu, ktre po 1918 roku po raz pierwszy lub ponownie uzyskay wasn pastwowo: Jugosawii („Barbarogeniusz i bakanizacja Europy”), Czechosowacji („Zlin – miasto dobrych butw”), Polski („Gdynia – nasza brama na wiat”), Wgier („133 rewolucyjne dni na Wgrzech”), Estonii, Litwy i otwy („Nowe kraje nad Morzem Batyckim”). Te przypadki stanowi mog zarazem egzemplifikacje gwnych toposw nowoczesnoci: o „Nowym czowieku” mwi czci powicone Zlinowi (Czechosowacja) i Jugosawii, o „Nowym miecie” – dotyczce Gdyni i ponownie Zlinu, o „Nowej architekturze” – skupione na krajach nadbatyckich, a o „Nowym sposobie ycia” – cz powicona Wgrom i podsumowujca „Modernizacja ycia codziennego”. Tragiczne losy awangardy opisuj 133 dni Wgierskiej Republiki Rad i Bakany.

Josip Seissel (Jo Klek), „Reklamy”, 1923, rysunek i akwarela, Muzeum Narodowe w Belgradzie, materiay prasowe ms2

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym