strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Tadeusz Kalinowski [1909-1997], w setną rocznicę urodzin”, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Galeria Miejska Arsenał, Galeria Ego, Art Stations Foundation, Poznań, 4-30.12.2009

Odkrywanie Tadeusza Kalinowskiego
Ewelina Jarosz
Z okazji setnej rocznicy urodzin Tadeusza Kalinowskiego (1909-1997), z inicjatywy Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu został zorganizowany retrospektywny festiwal twórczości artysty. Wydarzenie to wpisało się w tradycję dużych przeglądowych wystaw twórców poznańskiego środowiska, inicjowanych przez tę galerię od 2002 roku. Na przypomnienie, chociaż w wypadku Kalinowskiego bardziej właściwym określeniem byłoby zapewne „ponowne odkrycie”, złożyły się cztery duże ekspozycje, towarzyszący im panel dyskusyjny oraz publikacja katalogu z esejami proponującymi nowe spojrzenia na jego malarstwo. Stanęło ono w centrum zainteresowania czterech poznańskich przestrzeni wystawienniczych: Muzeum Narodowego (kurator Włodzimierz Nowaczyk), Arsenału (kurator Wojciech Makowiecki), Starego Browaru Słodownia plus 1 (kuratorka Agata Mazur) oraz Galerii Ego (kuratorki Joanna Madelska, Joanna Taszycka). Łącznie pokazanych zostało blisko 220 prac, stanowiących kuratorski wybór ze spuścizny liczącej ponad 1000 obiektów. Większość prac pochodziła z prywatnej kolekcji syna artysty, Adama Kalinowskiego.

Tadeusz Kalinowski, Bez tytułu, 1968, olej, fot. materiały prasowe Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym