strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

Wrocaw, BWA Galeria Awangarda, „KwieKulik. Forma jest faktem spoecznym”, 16.12.2009-7.02.2010

Gra w czerwone, czyli survival artysty neoawangardowego w PRL
Sabina Czajkowska

Duet artystyczny KwieKulik – Przemysaw Kwiek i Zofia Kulik, funkcjonujcy w latach 1971-1987, jest w polskiej historii sztuki ewenementem, zarwno ze wzgldu na specyfik praktykowania sztuki (ktr mona nazwa rodzinn), jak i na prekursorstwo w charakterze dziaa (ktre rozpoczli, wykorzystujc studenckie jeszcze dowiadczenia, wyniesione z pracowni Oskara Hansena) oraz w uyciu materiaw i nadaniu im nowego, wysokiego artystycznie znaczenia. Praktyka twrcza KwieKulik nie produkowaa jednak konkretnych przedmiotw sztuki: dzieem bya zainicjowana przez artystw sytuacja, proces, dziaanie – czsto wykonywane bez wiadkw, a w zwizku z tym – take wszelka dokumentacja takiej sytuacji: fotografia czy film. Podejmujc dziaania w szerokim spektrum idiomw artystycznych – od konceptualnych, przez uycie filmu, fotografii, po performance – stworzyli spjn taktyk, w ktrej zarwno zamys, jak i ciao artysty su krytyce sytuacji czowieka w spoeczestwie (socjalistycznym).
We wrocawskim BWA pokazano wystaw „Forma jest faktem spoecznym”, prezentujc histori KwieKulik.

KwieKulik, „Dziaanie z Dobromierzem” wersja II, detal, 1972-1974, fot. materiay prasowe BWA Wrocaw

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym