strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

Wrocaw, BWA Galeria Awangarda, „KwieKulik. Forma jest faktem spoecznym”, 16.12.2009-7.02.2010

Gra w czerwone, czyli survival artysty neoawangardowego w PRL
Sabina Czajkowska

Duet artystyczny KwieKulik – Przemysaw Kwiek i Zofia Kulik, funkcjonujcy w latach 1971-1987, jest w polskiej historii sztuki ewenementem, zarwno ze wzgldu na specyfik praktykowania sztuki (ktr mona nazwa rodzinn), jak i na prekursorstwo w charakterze dziaa (ktre rozpoczli, wykorzystujc studenckie jeszcze dowiadczenia, wyniesione z pracowni Oskara Hansena) oraz w uyciu materiaw i nadaniu im nowego, wysokiego artystycznie znaczenia. Praktyka twrcza KwieKulik nie produkowaa jednak konkretnych przedmiotw sztuki: dzieem bya zainicjowana przez artystw sytuacja, proces, dziaanie – czsto wykonywane bez wiadkw, a w zwizku z tym – take wszelka dokumentacja takiej sytuacji: fotografia czy film. Podejmujc dziaania w szerokim spektrum idiomw artystycznych – od konceptualnych, przez uycie filmu, fotografii, po performance – stworzyli spjn taktyk, w ktrej zarwno zamys, jak i ciao artysty su krytyce sytuacji czowieka w spoeczestwie (socjalistycznym).
We wrocawskim BWA pokazano wystaw „Forma jest faktem spoecznym”, prezentujc histori KwieKulik.

KwieKulik, „Dziaanie z Dobromierzem” wersja II, detal, 1972-1974, fot. materiay prasowe BWA Wrocaw

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym