strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Wrocaw, BWA Galeria Awangarda, „KwieKulik. Forma jest faktem spoecznym”, 16.12.2009-7.02.2010

Gra w czerwone, czyli survival artysty neoawangardowego w PRL
Sabina Czajkowska

Duet artystyczny KwieKulik – Przemysaw Kwiek i Zofia Kulik, funkcjonujcy w latach 1971-1987, jest w polskiej historii sztuki ewenementem, zarwno ze wzgldu na specyfik praktykowania sztuki (ktr mona nazwa rodzinn), jak i na prekursorstwo w charakterze dziaa (ktre rozpoczli, wykorzystujc studenckie jeszcze dowiadczenia, wyniesione z pracowni Oskara Hansena) oraz w uyciu materiaw i nadaniu im nowego, wysokiego artystycznie znaczenia. Praktyka twrcza KwieKulik nie produkowaa jednak konkretnych przedmiotw sztuki: dzieem bya zainicjowana przez artystw sytuacja, proces, dziaanie – czsto wykonywane bez wiadkw, a w zwizku z tym – take wszelka dokumentacja takiej sytuacji: fotografia czy film. Podejmujc dziaania w szerokim spektrum idiomw artystycznych – od konceptualnych, przez uycie filmu, fotografii, po performance – stworzyli spjn taktyk, w ktrej zarwno zamys, jak i ciao artysty su krytyce sytuacji czowieka w spoeczestwie (socjalistycznym).
We wrocawskim BWA pokazano wystaw „Forma jest faktem spoecznym”, prezentujc histori KwieKulik.

KwieKulik, „Dziaanie z Dobromierzem” wersja II, detal, 1972-1974, fot. materiay prasowe BWA Wrocaw

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym