strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Wrocaw, BWA Galeria Awangarda, „KwieKulik. Forma jest faktem spoecznym”, 16.12.2009-7.02.2010

Gra w czerwone, czyli survival artysty neoawangardowego w PRL
Sabina Czajkowska

Duet artystyczny KwieKulik – Przemysaw Kwiek i Zofia Kulik, funkcjonujcy w latach 1971-1987, jest w polskiej historii sztuki ewenementem, zarwno ze wzgldu na specyfik praktykowania sztuki (ktr mona nazwa rodzinn), jak i na prekursorstwo w charakterze dziaa (ktre rozpoczli, wykorzystujc studenckie jeszcze dowiadczenia, wyniesione z pracowni Oskara Hansena) oraz w uyciu materiaw i nadaniu im nowego, wysokiego artystycznie znaczenia. Praktyka twrcza KwieKulik nie produkowaa jednak konkretnych przedmiotw sztuki: dzieem bya zainicjowana przez artystw sytuacja, proces, dziaanie – czsto wykonywane bez wiadkw, a w zwizku z tym – take wszelka dokumentacja takiej sytuacji: fotografia czy film. Podejmujc dziaania w szerokim spektrum idiomw artystycznych – od konceptualnych, przez uycie filmu, fotografii, po performance – stworzyli spjn taktyk, w ktrej zarwno zamys, jak i ciao artysty su krytyce sytuacji czowieka w spoeczestwie (socjalistycznym).
We wrocawskim BWA pokazano wystaw „Forma jest faktem spoecznym”, prezentujc histori KwieKulik.

KwieKulik, „Dziaanie z Dobromierzem” wersja II, detal, 1972-1974, fot. materiay prasowe BWA Wrocaw

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym