strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Wrocaw, BWA Galeria Awangarda, „KwieKulik. Forma jest faktem spoecznym”, 16.12.2009-7.02.2010

Gra w czerwone, czyli survival artysty neoawangardowego w PRL
Sabina Czajkowska

Duet artystyczny KwieKulik – Przemysaw Kwiek i Zofia Kulik, funkcjonujcy w latach 1971-1987, jest w polskiej historii sztuki ewenementem, zarwno ze wzgldu na specyfik praktykowania sztuki (ktr mona nazwa rodzinn), jak i na prekursorstwo w charakterze dziaa (ktre rozpoczli, wykorzystujc studenckie jeszcze dowiadczenia, wyniesione z pracowni Oskara Hansena) oraz w uyciu materiaw i nadaniu im nowego, wysokiego artystycznie znaczenia. Praktyka twrcza KwieKulik nie produkowaa jednak konkretnych przedmiotw sztuki: dzieem bya zainicjowana przez artystw sytuacja, proces, dziaanie – czsto wykonywane bez wiadkw, a w zwizku z tym – take wszelka dokumentacja takiej sytuacji: fotografia czy film. Podejmujc dziaania w szerokim spektrum idiomw artystycznych – od konceptualnych, przez uycie filmu, fotografii, po performance – stworzyli spjn taktyk, w ktrej zarwno zamys, jak i ciao artysty su krytyce sytuacji czowieka w spoeczestwie (socjalistycznym).
We wrocawskim BWA pokazano wystaw „Forma jest faktem spoecznym”, prezentujc histori KwieKulik.

KwieKulik, „Dziaanie z Dobromierzem” wersja II, detal, 1972-1974, fot. materiay prasowe BWA Wrocaw

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym