strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

„Stanisaw Drd – Pocztekoniec. Pojcioksztaty. Poezja konkretna. Prace z lat 1967-2007”, Muzeum Narodowe we Wrocawiu, 26.10-6.12.2009

Ksztaty poj
Piotr Sodkowski

Wystaw „Pocztekoniec” przygotowao Muzeum Narodowe we Wrocawiu – to samo, w ktrym Drd urzdza przed laty midzynarodowe pokazy poezji konkretnej (1974, 1978), w miecie, gdzie debiutowa kluczowymi dla siebie „Pojcioksztatami” i wsppracowa ze synn Galeri Pod Mon Lis (1968). Wystaw planowano jako prezent na 70. urodziny artysty, przede wszystkim staa si ona jednak pierwszym i zarazem ostatnim tak duym projektem zrealizowanym za jego ycia. Drd bowiem zmar nieoczekiwanie siedem miesicy przed wernisaem. Z tych powodw wobec wystawy naleao zachowa rezerw. Jeli nie czas i miejsce wydarzenia (a zatem jubileusz obchodzony w miecie konkretysty), to z pewnoci wiadomo o odejciu Drda moga dziaa paraliujco; skoni kuratorw do przygotowania kompletnego przegldu jego twrczoci, ktry miaby wprawdzie warto dokumentacyjn, ale – pozbawiony prby interpretacji – byby te bardzo zachowawczy. Na szczcie nie wpadli oni w t puapk.

Stanisaw Drd, Bez tytuu (ja) 1 cz., 1998, fot. materiay prasowe Muzeum Narodowego we Wrocawiu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym