strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Stanisaw Drd – Pocztekoniec. Pojcioksztaty. Poezja konkretna. Prace z lat 1967-2007”, Muzeum Narodowe we Wrocawiu, 26.10-6.12.2009

Ksztaty poj
Piotr Sodkowski

Wystaw „Pocztekoniec” przygotowao Muzeum Narodowe we Wrocawiu – to samo, w ktrym Drd urzdza przed laty midzynarodowe pokazy poezji konkretnej (1974, 1978), w miecie, gdzie debiutowa kluczowymi dla siebie „Pojcioksztatami” i wsppracowa ze synn Galeri Pod Mon Lis (1968). Wystaw planowano jako prezent na 70. urodziny artysty, przede wszystkim staa si ona jednak pierwszym i zarazem ostatnim tak duym projektem zrealizowanym za jego ycia. Drd bowiem zmar nieoczekiwanie siedem miesicy przed wernisaem. Z tych powodw wobec wystawy naleao zachowa rezerw. Jeli nie czas i miejsce wydarzenia (a zatem jubileusz obchodzony w miecie konkretysty), to z pewnoci wiadomo o odejciu Drda moga dziaa paraliujco; skoni kuratorw do przygotowania kompletnego przegldu jego twrczoci, ktry miaby wprawdzie warto dokumentacyjn, ale – pozbawiony prby interpretacji – byby te bardzo zachowawczy. Na szczcie nie wpadli oni w t puapk.

Stanisaw Drd, Bez tytuu (ja) 1 cz., 1998, fot. materiay prasowe Muzeum Narodowego we Wrocawiu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym