strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Wystawa gwna – Midzynarodowe Triennale Grafiki, Krakw 2009, Bunkier Sztuki, Krakw, 16.09-11.10.2009

Midzynarodowe Triennale Grafiki Krakw 2009
Przemysaw Choda
Gwn wystaw konkursow zaaranowano w Bunkrze Sztuki (16.09-11.10.2009). Na ekspozycji mona byo zobaczy prace niemale trzystu autorw, wykonane w technikach tradycyjnych oraz cyfrowych. Rozpoznanie, w jakiej technice zostaa stworzona dana grafika mogo sprawi laikowi nie lada kopot. Rozwj technik cyfrowych stworzy bowiem moliwo doskonaej imitacji warsztatu rcznego, wirtuozeria manualna artystw za – iluzj obrbki technicznej. Dlatego te medium, sposb produkcji grafiki staje si w odbiorze mao istotny. Nie jest to jednak regu. Prace wywietlane na monitorach LCD, motion graphics, dziea zblione do wideoartu przycigaj uwag wanie dziki nowatorskiemu medium. Nowe sposoby prezentowania grafiki zmieniaj jako artystycznego komunikatu, poszerzaj pole twrczej ekspresji oraz stawiaj pytania o granice pomidzy poszczeglnymi dziedzinami twrczej aktywnoci. Tegoroczna edycja bya jednak nakierowana gwnie na prezentacj wspczesnej grafiki operujcej tradycyjnymi, tak zwanymi technikami szlachetnymi, eksplorujcymi wielkie tematy, narracyjno.

Mateusz Dbrowski (Polska), bez tytuu 2, grafika lentikularna 100 x 200 cm, materiay prasowe MTG Krakw 2009

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym