strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Wystawa główna – Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kraków 2009, Bunkier Sztuki, Kraków, 16.09-11.10.2009

Międzynarodowe Triennale Grafiki Kraków 2009
Przemysław Chodań
Główną wystawę konkursową zaaranżowano w Bunkrze Sztuki (16.09-11.10.2009). Na ekspozycji można było zobaczyć prace niemalże trzystu autorów, wykonane w technikach tradycyjnych oraz cyfrowych. Rozpoznanie, w jakiej technice została stworzona dana grafika mogło sprawić laikowi nie lada kłopot. Rozwój technik cyfrowych stworzył bowiem możliwość doskonałej imitacji warsztatu ręcznego, wirtuozeria manualna artystów zaś – iluzję obróbki technicznej. Dlatego też medium, sposób produkcji grafiki staje się w odbiorze mało istotny. Nie jest to jednak regułą. Prace wyświetlane na monitorach LCD, motion graphics, dzieła zbliżone do wideoartu przyciągają uwagę właśnie dzięki nowatorskiemu medium. Nowe sposoby prezentowania grafiki zmieniają jakość artystycznego komunikatu, poszerzają pole twórczej ekspresji oraz stawiają pytania o granice pomiędzy poszczególnymi dziedzinami twórczej aktywności. Tegoroczna edycja była jednak nakierowana głównie na prezentację współczesnej grafiki operującej tradycyjnymi, tak zwanymi technikami szlachetnymi, eksplorującymi wielkie tematy, narracyjność.

Mateusz Dąbrowski (Polska), bez tytułu 2, grafika lentikularna 100 x 200 cm, materiały prasowe MTG Kraków 2009

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym