strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„Polak, yd, artysta. Tosamo a awangarda”, ms2, Muzeum Sztuki, d, 17.10.2009-31.01.2010

Wyjte z szuflady
Eulalia Domanowska
Otwarta w ms2 Muzeum Sztukiw odzi wystawa o wiele mwicym tytule „Polak, yd, artysta. Tosamo a awangarda” jest niezwykle wan historyczn ekspozycj, eksplorujc wtki obecnoci kultury ydowskiej w awangardzie dwudziestolecia midzywojennego i jej przenikania si zarwno z nowoczesn sztuk Polski, jak i Europy. To prezentacja fascynujca bogactwem nieznanych szerszemu ogowi prac i wtkw.
Organizatorzy dostrzegli potrzeb nawietlenia pewnych zjawisk, ktre z perspektywy jednorodnego kulturowo pastwa czsto umykaj naszej uwadze lub s spychane do niszowo pojmowanych etnicznych szufladek. Badanie tosamoci narodowej, przy czsto podkrelanym uniwersalizmie awangardowego mylenia, moe si wyda niepotrzebnym zabiegiem. Jednak – jak zaznacza kurator – „to tylko cz prawdy o awangardzie”, ktra przecie nie wyrosa znikd, nawet  jeli pragna stworzy powszechnie zrozumiae formy sztuki.

Jankiel Adler, „Mody robotnik”, 1929, olej z piaskiem, ptno, kolekcja Muzeum Sztuki, d; Jankiel Adler, „Moi rodzice”, 1921, olej, deska, kolekcja Muzeum Sztuki, d; w gablocie zwj: Mojesz Broderson, Sikhes Kholin, „Pogawdka”, ilustracje El Lissitzky, Moskwa 1919, kolekcja Jewish Museum in Praque 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym