strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Polak, yd, artysta. Tosamo a awangarda”, ms2, Muzeum Sztuki, d, 17.10.2009-31.01.2010

Wyjte z szuflady
Eulalia Domanowska
Otwarta w ms2 Muzeum Sztukiw odzi wystawa o wiele mwicym tytule „Polak, yd, artysta. Tosamo a awangarda” jest niezwykle wan historyczn ekspozycj, eksplorujc wtki obecnoci kultury ydowskiej w awangardzie dwudziestolecia midzywojennego i jej przenikania si zarwno z nowoczesn sztuk Polski, jak i Europy. To prezentacja fascynujca bogactwem nieznanych szerszemu ogowi prac i wtkw.
Organizatorzy dostrzegli potrzeb nawietlenia pewnych zjawisk, ktre z perspektywy jednorodnego kulturowo pastwa czsto umykaj naszej uwadze lub s spychane do niszowo pojmowanych etnicznych szufladek. Badanie tosamoci narodowej, przy czsto podkrelanym uniwersalizmie awangardowego mylenia, moe si wyda niepotrzebnym zabiegiem. Jednak – jak zaznacza kurator – „to tylko cz prawdy o awangardzie”, ktra przecie nie wyrosa znikd, nawet  jeli pragna stworzy powszechnie zrozumiae formy sztuki.

Jankiel Adler, „Mody robotnik”, 1929, olej z piaskiem, ptno, kolekcja Muzeum Sztuki, d; Jankiel Adler, „Moi rodzice”, 1921, olej, deska, kolekcja Muzeum Sztuki, d; w gablocie zwj: Mojesz Broderson, Sikhes Kholin, „Pogawdka”, ilustracje El Lissitzky, Moskwa 1919, kolekcja Jewish Museum in Praque 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym