strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Polak, yd, artysta. Tosamo a awangarda”, ms2, Muzeum Sztuki, d, 17.10.2009-31.01.2010

Wyjte z szuflady
Eulalia Domanowska
Otwarta w ms2 Muzeum Sztukiw odzi wystawa o wiele mwicym tytule „Polak, yd, artysta. Tosamo a awangarda” jest niezwykle wan historyczn ekspozycj, eksplorujc wtki obecnoci kultury ydowskiej w awangardzie dwudziestolecia midzywojennego i jej przenikania si zarwno z nowoczesn sztuk Polski, jak i Europy. To prezentacja fascynujca bogactwem nieznanych szerszemu ogowi prac i wtkw.
Organizatorzy dostrzegli potrzeb nawietlenia pewnych zjawisk, ktre z perspektywy jednorodnego kulturowo pastwa czsto umykaj naszej uwadze lub s spychane do niszowo pojmowanych etnicznych szufladek. Badanie tosamoci narodowej, przy czsto podkrelanym uniwersalizmie awangardowego mylenia, moe si wyda niepotrzebnym zabiegiem. Jednak – jak zaznacza kurator – „to tylko cz prawdy o awangardzie”, ktra przecie nie wyrosa znikd, nawet  jeli pragna stworzy powszechnie zrozumiae formy sztuki.

Jankiel Adler, „Mody robotnik”, 1929, olej z piaskiem, ptno, kolekcja Muzeum Sztuki, d; Jankiel Adler, „Moi rodzice”, 1921, olej, deska, kolekcja Muzeum Sztuki, d; w gablocie zwj: Mojesz Broderson, Sikhes Kholin, „Pogawdka”, ilustracje El Lissitzky, Moskwa 1919, kolekcja Jewish Museum in Praque 

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym