strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

„Polak, Żyd, artysta. Tożsamość a awangarda”, ms2, Muzeum Sztuki, Łódź, 17.10.2009-31.01.2010

Wyjęte z szuflady
Eulalia Domanowska
Otwarta w ms2 Muzeum Sztukiw Łodzi wystawa o wiele mówiącym tytule „Polak, Żyd, artysta. Tożsamość a awangarda” jest niezwykle ważną historyczną ekspozycją, eksplorującą wątki obecności kultury żydowskiej w awangardzie dwudziestolecia międzywojennego i jej przenikania się zarówno z nowoczesną sztuką Polski, jak i Europy. To prezentacja fascynująca bogactwem nieznanych szerszemu ogółowi prac i wątków.
Organizatorzy dostrzegli potrzebę naświetlenia pewnych zjawisk, które z perspektywy jednorodnego kulturowo państwa często umykają naszej uwadze lub są spychane do niszowo pojmowanych etnicznych szufladek. Badanie tożsamości narodowej, przy często podkreślanym uniwersalizmie awangardowego myślenia, może się wydać niepotrzebnym zabiegiem. Jednak – jak zaznacza kurator – „to tylko część prawdy o awangardzie”, która przecież nie wyrosła znikąd, nawet  jeśli pragnęła stworzyć powszechnie zrozumiałe formy sztuki.

Jankiel Adler, „Młody robotnik”, 1929, olej z piaskiem, płótno, kolekcja Muzeum Sztuki, Łódź; Jankiel Adler, „Moi rodzice”, 1921, olej, deska, kolekcja Muzeum Sztuki, Łódź; w gablocie zwój: Mojżesz Broderson, Sikhes Kholin, „Pogawędka”, ilustracje El Lissitzky, Moskwa 1919, kolekcja Jewish Museum in Praque 

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym