strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Bytom
Muzeum Grnolskie
"ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Retrospektywa przygotowana we wsppracy z artyst zaprezentuje prace ukasza Korolkiewicza od okresu debiutu po dziea najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunkw z kolekcji ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Grnolskiego w Bytomiu. Rozpoczynajce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s charakteru suebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dziea sztuki to istotny akcent wystawy, obrazujcy drog twrczych poszukiwa, inspiracji i kreowania wasnej wizji twrczej. Wybrane akordy wczesnych dziaa w obszarach realizacji artystycznych bd jeszcze rozbrzmiewa w kolejnych latach, ale ju w zakresie prac malarskich. Cz stylistycznych „eksperymentw” zaniknie jednak bezpowrotnie.
Obrazy powstae na przestrzeni nastpujcych po sobie dekad uwidoczni rnorodno podejmowanych przez artyst wtkw tematycznych, ktre przez samego autora czsto zamykane s w ramy okrelonego cyklu. Obok wasnych dowiadcze stanowicych tak istotne zagadnienie pracy twrczej obrazy ujawni inspiracj dzieami innych artystw, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a take sztuk polskiego modernizmu, w szczeglnoci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja nie jest odbiciem wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez ukasza Korolkiewicza. Przeciwstawi si czsto powielanej tezie, definiujcej twrczo artysty jako przykad hiper- bd fotorealizmu. ukasz Korolkiewicz, pomijajc okres lat 80., nie komentowa biecych wydarze w kraju. Zaj miejsce gdzie obok, wyreyserowa swj wasny wiat, czsto wcielajc si w rol obserwatora. Wystawa moe wzbudzi w odbiorcy lawin pyta, domysw, poczucie wielowymiarowych moliwoci interpretacyjnych. Sprowokuje rwnie pytanie o granic analizy dziea sztuki oraz jego recepcj. Twrczo Korolkiewicza otwiera drog dla wyobrani, do poszukiwa w obszarach historii sztuki, w zakamarkach wasnego umysu.

ukasz Korolkiewicz, „Nagi”, 2001, olej, ptno, kolekcja prywatna artysty, mat. pras. Muzeum Grnolskiego w Bytomiu
[zwi]

   »

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

„Malarstwo bez ram”, 9. Konkurs Gepperta, BWA Wrocaw Galerie Sztuki Wspczesnej – Galeria Awangarda, Wrocaw, 9.10-22.11.2009

Malarskie ycie pozaramowe
Piotr Bernatowicz

Jakie s wic najbardziej aktualne tendencje w malarstwie? To pytanie zadaje Piotr Stasiowski w wstpie do katalogu tegorocznej wystawy 9. edycji Konkursu Gepperta. Pytanie jest retoryczne – odpowiedzi na nie maj udzieli prace, prezentowane na kolejnych stronach. Ale nie tylko dlatego jest to pytanie retoryczne. Ju w ramach wstpu autor uprzedza nas, e „trudno dzi stwierdzi, by medium uyte do wyraenia treci byo determinantem, skazujcym przynaleno pracy do tej czy innej dziedziny sztuki. Jeli wic szuka mamy malarstwa, niezawodne odnajdziemy je rwnie w pozornie »niemalarskich« technikach, takich jak wideo, proces, instalacja czy mural”.
Aktualne tendencje malarskie to zatem wideo, proces, instalacja czy mural.
Murale na wystawie prezentuj Sawek Czajkowski oraz Micha Stachyra. Ten pierwszy, nagrodzony Grand Prix, znany te jako Zbiok, jest reprezentantem polskiego street artu, a take animatorem tego nurtu sztuki w naszym kraju. Wsplnie z Joann Stembalsk kuratorowa gon wystaw „Out of sth.” w 2008 roku – mocne wejcie sztuki ulicy do polskich galerii. W ramach wystawy we wrocawskim BWA zaanektowa jedn ze cian w galerii, ktr pokry charakterystycznymi sylwetkami o nieproporcjonalnie wyduonych, jakby gumowych nogach i rkach. S to barwne cienie ludzkiego tumu, utrwalone na miejskich murach.

Sawek Czajkowski (Zbiok), „All the drugs in this world won’t save us from ourselves”, instalacja malarska, 2009

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym