strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

„Malarstwo bez ram”, 9. Konkurs Gepperta, BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej – Galeria Awangarda, Wrocław, 9.10-22.11.2009

Malarskie życie pozaramowe
Piotr Bernatowicz

Jakie są więc najbardziej aktualne tendencje w malarstwie? To pytanie zadaje Piotr Stasiowski w wstępie do katalogu tegorocznej wystawy 9. edycji Konkursu Gepperta. Pytanie jest retoryczne – odpowiedzi na nie mają udzielić prace, prezentowane na kolejnych stronach. Ale nie tylko dlatego jest to pytanie retoryczne. Już w ramach wstępu autor uprzedza nas, że „trudno dziś stwierdzić, by medium użyte do wyrażenia treści było determinantem, skazującym przynależność pracy do tej czy innej dziedziny sztuki. Jeśli więc szukać mamy malarstwa, niezawodne odnajdziemy je również w pozornie »niemalarskich« technikach, takich jak wideo, proces, instalacja czy mural”.
Aktualne tendencje malarskie to zatem wideo, proces, instalacja czy mural.
Murale na wystawie prezentują Sławek Czajkowski oraz Michał Stachyra. Ten pierwszy, nagrodzony Grand Prix, znany też jako Zbiok, jest reprezentantem polskiego street artu, a także animatorem tego nurtu sztuki w naszym kraju. Wspólnie z Joanną Stembalską kuratorował głośną wystawę „Out of sth.” w 2008 roku – mocne wejście sztuki ulicy do polskich galerii. W ramach wystawy we wrocławskim BWA zaanektował jedną ze ścian w galerii, którą pokrył charakterystycznymi sylwetkami o nieproporcjonalnie wydłużonych, jakby gumowych nogach i rękach. Są to barwne cienie ludzkiego tłumu, utrwalone na miejskich murach.

Sławek Czajkowski (Zbiok), „All the drugs in this world won’t save us from ourselves”, instalacja malarska, 2009

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym