strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Pawe Ksiek, \"Silent Utopia\", Art Stations Foundations, Pozna, 2.10-31.12.2009

Archeologia przyszoci
Sabina Czajkowska
Jeli kojarzymy Pawa Ksika z malarstwem, tym razem na jego wystawie „Silent Utopia” w Poznaniu malarstwa zobaczy mona najmniej. Projekt artysty jest swego rodzaju poszukiwaniem zwizkw historycznych, punktw zbienych pomidzy fantazj a rzeczywistoci. Ksiek siga po fenomen kina niemego, „Metropolis” Fritza Langa, ktre fascynuje nas chyba nawet bardziej dzi ni 80 lat temu. Imponujca produkcja filmowa, zwaszcza w warstwie scenografii i tak zwanych efektw specjalnych, jest wiadectwem czasu i wyrazem fantastycznej wizji miasta przyszoci. Pawa Ksika w „Metropolis” interesuje nie fabua czy jej ideologiczny wymiar, ale struktura wizualna filmu wraz z architektur, ktra gra gwn rol w dziele Langa. W projekcie malarza architektura ekspresjonistyczna lat 20. i 30. XX wieku pojawia si jako swego rodzaju rzeczywiste odbicie wiata fantasy w filmie. Ksiek w swojej twrczoci czsto miesza wizje surrealne z rzeczywistoci, wydawaoby si, prawdziw. Zaciera granice, idc w stron iluzji, bd puszcza oko do widza, ktry moe si zorientowa, e to, co widzi, to wizualna manipulacja. Jednak manipulacja, ktra jest uzasadniona – historycznie. Tym samym na paszczynie obrazu niemoliwe staje si moliwe.

Pawe Ksiek, wystawa „Silent Utopia”, fot. Piotr Scholtz, materiay prasowe Art Stations Foundation

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym