strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Pawe Ksiek, \"Silent Utopia\", Art Stations Foundations, Pozna, 2.10-31.12.2009

Archeologia przyszoci
Sabina Czajkowska
Jeli kojarzymy Pawa Ksika z malarstwem, tym razem na jego wystawie „Silent Utopia” w Poznaniu malarstwa zobaczy mona najmniej. Projekt artysty jest swego rodzaju poszukiwaniem zwizkw historycznych, punktw zbienych pomidzy fantazj a rzeczywistoci. Ksiek siga po fenomen kina niemego, „Metropolis” Fritza Langa, ktre fascynuje nas chyba nawet bardziej dzi ni 80 lat temu. Imponujca produkcja filmowa, zwaszcza w warstwie scenografii i tak zwanych efektw specjalnych, jest wiadectwem czasu i wyrazem fantastycznej wizji miasta przyszoci. Pawa Ksika w „Metropolis” interesuje nie fabua czy jej ideologiczny wymiar, ale struktura wizualna filmu wraz z architektur, ktra gra gwn rol w dziele Langa. W projekcie malarza architektura ekspresjonistyczna lat 20. i 30. XX wieku pojawia si jako swego rodzaju rzeczywiste odbicie wiata fantasy w filmie. Ksiek w swojej twrczoci czsto miesza wizje surrealne z rzeczywistoci, wydawaoby si, prawdziw. Zaciera granice, idc w stron iluzji, bd puszcza oko do widza, ktry moe si zorientowa, e to, co widzi, to wizualna manipulacja. Jednak manipulacja, ktra jest uzasadniona – historycznie. Tym samym na paszczynie obrazu niemoliwe staje si moliwe.

Pawe Ksiek, wystawa „Silent Utopia”, fot. Piotr Scholtz, materiay prasowe Art Stations Foundation

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym