strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K N O P R S T U W KONKURSY
   »

W sierpniowym „Arteonie”: sztuce tatuau przyglda si Aleksandra Kargul, wystaw „Cricot idzie!” w krakowskiej Crikotece recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. O monumentalnej realizacji Christo i Jeanne-Claude, ktra stana na jeziorze w Hyde Parku, pisze Wojciech Delikta. W serii „Duchowo w sztuce” Karolina Staszak pisze o Wsplnocie Twrcw Chrzecijaskich Vera Icon.
W najnowszym „Arteonie” ponadto: Zbigniew J. Makowski recenzuje wystaw „Kociotrupy musz wstawa” w Gdaskiej Galerii Miejskiej, spotkanie z Wilhelmem Sasnalem oraz Jarosawem Modzelewskim, ktre odbyo si w warszawskim MSN, komentuje Andrzej Biernacki, Tomasz Bika OP rekomenduje twrczo Kamila Kuzko, , a seri „Poznaska awangarda” kontynuuje Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o Arturze Marii Swinarskim. Dorota aglewska z kolei w rubryce „Rynek sztuki” pisze o retoryce rynku: jak sucha antykwariuszy i jak mwi do klienta. W sierpniowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 

Okadka: tatua autorstwa Bianki Szlachty, fot. dziki uprzejmoci autorki

Pawe Ksiek, \"Silent Utopia\", Art Stations Foundations, Pozna, 2.10-31.12.2009

Archeologia przyszoci
Sabina Czajkowska
Jeli kojarzymy Pawa Ksika z malarstwem, tym razem na jego wystawie „Silent Utopia” w Poznaniu malarstwa zobaczy mona najmniej. Projekt artysty jest swego rodzaju poszukiwaniem zwizkw historycznych, punktw zbienych pomidzy fantazj a rzeczywistoci. Ksiek siga po fenomen kina niemego, „Metropolis” Fritza Langa, ktre fascynuje nas chyba nawet bardziej dzi ni 80 lat temu. Imponujca produkcja filmowa, zwaszcza w warstwie scenografii i tak zwanych efektw specjalnych, jest wiadectwem czasu i wyrazem fantastycznej wizji miasta przyszoci. Pawa Ksika w „Metropolis” interesuje nie fabua czy jej ideologiczny wymiar, ale struktura wizualna filmu wraz z architektur, ktra gra gwn rol w dziele Langa. W projekcie malarza architektura ekspresjonistyczna lat 20. i 30. XX wieku pojawia si jako swego rodzaju rzeczywiste odbicie wiata fantasy w filmie. Ksiek w swojej twrczoci czsto miesza wizje surrealne z rzeczywistoci, wydawaoby si, prawdziw. Zaciera granice, idc w stron iluzji, bd puszcza oko do widza, ktry moe si zorientowa, e to, co widzi, to wizualna manipulacja. Jednak manipulacja, ktra jest uzasadniona – historycznie. Tym samym na paszczynie obrazu niemoliwe staje si moliwe.

Pawe Ksiek, wystawa „Silent Utopia”, fot. Piotr Scholtz, materiay prasowe Art Stations Foundation

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym