strona gwna > patronaty

W lutowym „Arteonie” wystaw „Wielka Wojna”, odbywajc si w Muzeum Sztuki w odzi, recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka. Jerzy Fober z kolei prezentuje sylwetk i rzebiarsk twrczo Stanisawa Kulona. Prezentacj „Trzy pocztki – 1918, 1945, 1989” we wrocawskim Muzeum Architektury omawia Karolina Majkowska. W stulecie Bauhausu seri przybliajc szko Waltera Gropiusa i fenomen tego ruchu inauguruje Wojciech Delikta. Aleksandra Sikorska komentuje premier filmu dokumentalnego „Walka: ycie i zaginiona twrczo Stanisawa Szukalskiego”.
Ponadto w najnowszym „Arteonie” w rubryce „Zaprojektowane” rodowisko wrocawskich artystw sztuk uytkowych omawia Julia Baszczyska. W „Archiwum” o wystawie „Advancing American Art” z 1947 roku pisze Diana Stelowska. Z kolei w dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia graficzk Ewelin Koakowsk, a Aleksandra Kargul – Magdalen Obsadn. W lutowym „Arteonie” take inne recenzje i artykuy oraz aktualia i stae rubryki.

Okadka: Stanisaw Ignacy Witkiewicz, „Walka (Rbanie lasu)”, 1921-1922, farby olejne, ptno, Muzeum Sztuki w odzi

 

Pawe Ksiek, \"Silent Utopia\", Art Stations Foundations, Pozna, 2.10-31.12.2009

Archeologia przyszoci
Sabina Czajkowska
Jeli kojarzymy Pawa Ksika z malarstwem, tym razem na jego wystawie „Silent Utopia” w Poznaniu malarstwa zobaczy mona najmniej. Projekt artysty jest swego rodzaju poszukiwaniem zwizkw historycznych, punktw zbienych pomidzy fantazj a rzeczywistoci. Ksiek siga po fenomen kina niemego, „Metropolis” Fritza Langa, ktre fascynuje nas chyba nawet bardziej dzi ni 80 lat temu. Imponujca produkcja filmowa, zwaszcza w warstwie scenografii i tak zwanych efektw specjalnych, jest wiadectwem czasu i wyrazem fantastycznej wizji miasta przyszoci. Pawa Ksika w „Metropolis” interesuje nie fabua czy jej ideologiczny wymiar, ale struktura wizualna filmu wraz z architektur, ktra gra gwn rol w dziele Langa. W projekcie malarza architektura ekspresjonistyczna lat 20. i 30. XX wieku pojawia si jako swego rodzaju rzeczywiste odbicie wiata fantasy w filmie. Ksiek w swojej twrczoci czsto miesza wizje surrealne z rzeczywistoci, wydawaoby si, prawdziw. Zaciera granice, idc w stron iluzji, bd puszcza oko do widza, ktry moe si zorientowa, e to, co widzi, to wizualna manipulacja. Jednak manipulacja, ktra jest uzasadniona – historycznie. Tym samym na paszczynie obrazu niemoliwe staje si moliwe.

Pawe Ksiek, wystawa „Silent Utopia”, fot. Piotr Scholtz, materiay prasowe Art Stations Foundation

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym