strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Paweł Książek, \"Silent Utopia\", Art Stations Foundations, Poznań, 2.10-31.12.2009

Archeologia przyszłości
Sabina Czajkowska
Jeśli kojarzymy Pawła Książka z malarstwem, tym razem na jego wystawie „Silent Utopia” w Poznaniu malarstwa zobaczyć można najmniej. Projekt artysty jest swego rodzaju poszukiwaniem związków historycznych, punktów zbieżnych pomiędzy fantazją a rzeczywistością. Książek sięga po fenomen kina niemego, „Metropolis” Fritza Langa, które fascynuje nas chyba nawet bardziej dziś niż 80 lat temu. Imponująca produkcja filmowa, zwłaszcza w warstwie scenografii i tak zwanych efektów specjalnych, jest świadectwem czasu i wyrazem fantastycznej wizji miasta przyszłości. Pawła Książka w „Metropolis” interesuje nie fabuła czy jej ideologiczny wymiar, ale struktura wizualna filmu wraz z architekturą, która gra główną rolę w dziele Langa. W projekcie malarza architektura ekspresjonistyczna lat 20. i 30. XX wieku pojawia się jako swego rodzaju rzeczywiste odbicie świata fantasy w filmie. Książek w swojej twórczości często miesza wizje surrealne z rzeczywistością, wydawałoby się, prawdziwą. Zaciera granice, idąc w stronę iluzji, bądź puszcza oko do widza, który może się zorientować, że to, co widzi, to wizualna manipulacja. Jednak manipulacja, która jest uzasadniona – historycznie. Tym samym na płaszczyźnie obrazu niemożliwe staje się możliwe.

Paweł Książek, wystawa „Silent Utopia”, fot. Piotr Scholtz, materiały prasowe Art Stations Foundation

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym