strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

Pawe Ksiek, \"Silent Utopia\", Art Stations Foundations, Pozna, 2.10-31.12.2009

Archeologia przyszoci
Sabina Czajkowska
Jeli kojarzymy Pawa Ksika z malarstwem, tym razem na jego wystawie „Silent Utopia” w Poznaniu malarstwa zobaczy mona najmniej. Projekt artysty jest swego rodzaju poszukiwaniem zwizkw historycznych, punktw zbienych pomidzy fantazj a rzeczywistoci. Ksiek siga po fenomen kina niemego, „Metropolis” Fritza Langa, ktre fascynuje nas chyba nawet bardziej dzi ni 80 lat temu. Imponujca produkcja filmowa, zwaszcza w warstwie scenografii i tak zwanych efektw specjalnych, jest wiadectwem czasu i wyrazem fantastycznej wizji miasta przyszoci. Pawa Ksika w „Metropolis” interesuje nie fabua czy jej ideologiczny wymiar, ale struktura wizualna filmu wraz z architektur, ktra gra gwn rol w dziele Langa. W projekcie malarza architektura ekspresjonistyczna lat 20. i 30. XX wieku pojawia si jako swego rodzaju rzeczywiste odbicie wiata fantasy w filmie. Ksiek w swojej twrczoci czsto miesza wizje surrealne z rzeczywistoci, wydawaoby si, prawdziw. Zaciera granice, idc w stron iluzji, bd puszcza oko do widza, ktry moe si zorientowa, e to, co widzi, to wizualna manipulacja. Jednak manipulacja, ktra jest uzasadniona – historycznie. Tym samym na paszczynie obrazu niemoliwe staje si moliwe.

Pawe Ksiek, wystawa „Silent Utopia”, fot. Piotr Scholtz, materiay prasowe Art Stations Foundation

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym