strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Anabasis. Rytuały powrotu do domu”,wystawa w ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, Willa Ludwika Grohmana, Łódź, 5.09-4.10.2009

Widmowa wystawa w widmowym mieście
Eulalia Domanowska
Nie było żadnego dialogu międzykulturowego w dawnej Łodzi – mówią organizatorzy ósmej edycji Dialogu Czterech Kultur, Agata Siwiak i Grzegorz Niziołek, krakowska para, która po raz drugi przygotowała festiwal. „W Łodzi pojęcia »ziemi obiecanej« i »wielokulturowości« są nadużywane i często pojawiają się w kontekście miejskich festynów. Takie atrakcyjne klisze kulturowe. Dla mnie brzmią one ironicznie, gorzko. Historia wielokulturowej Łodzi nie była sielanką. W XIX wieku były tu pogromy Żydów, a na Bałutach, czyli w obrębie założonego przez Niemców Litzmanstadt Getto, już przed wojną mieszkali biedni Żydzi, którzy nie mieli prawa osiedlać się w innych częściach miasta, chyba że wykazali się majątkiem pozwalającym im założyć własny biznes” (Marta Skłodowska, „Uczestnictwo w zdarzeniach, które nie chcą odejść. Rozmowa z Agatą Siwiak i Grzegorzem Niziołkiem”, „Obieg”, 4.09.2009, www.obieg.pl). Takie założenie przyjął też zaproszony przez organizatorów kurator Adam Budak, tworząc wystawę „Anabasis. Rytuały powrotu do domu”. Skonstruował międzynarodowy pokaz wokół tematu „Terytorium” z udziałem około 30 znanych artystów z całego świata.

Jonas Dahlberg, „Three rooms. Trzy pokoje”, instalacja wideo, 2008, dzięki uprzejmości artysty i Galerie Nordenhake Sztokholm/Berlin, PKM Gallery Seul/Pekin oraz Magazzino D’arte Moderna, Rzym, materiały prasowe Festiwalu Dialogu Czterech Kultur

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym