strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

„Biuro podróży”, 3. edycja, Zona Sztuki Aktualnej, Fabryka Sztuki, Łódź, 3.07-31.08.2009

Wańka – wstańka
Projekt Wojciecha Dudy
Legendarny przywódca „Solidarności” Lech Wałęsa jest niewątpliwie postacią pomnikową, jednak wystawienie pomnika byłemu prezydentowi nie byłoby czynem łatwym. Jest on postacią kontrowersyjną, często zmienia polityczne sojusze, a jego decyzje szokują także jego aktualnych zwolenników. Z drugiej jednak strony, solidarnościowa karta jego historii wydaje się być niepodważalna i godna największych wyrazów pamięci. Próbę rozstrzygnięcia tego dylematu – wystawienia pomnika Lechowi Wałęsie, który satysfakcjonowałby aktualnych i byłych zwolenników Wałęsy, a także jego zagorzałych przeciwników – podjął Wojciech Duda, w pracy prezentowanej podczas 3. edycji projektu „Biuro podróży”, realizowanego tego lata przez łódzką galerię Zona Sztuki Aktualnej (http://www. zona-art. pl/biuro_podrozy). W tymczasowym pomniku autorstwa Wojciecha Dudy bohater sierpniowych strajków, który patetycznym gestem godnym wieszcza wyraża troskę o losy ojczyzny, już po chwili tym samym gestem maskuje klęskę, jaką niewątpliwie poniosły solidarnościowe ideały w nowej, kapitalistycznej rzeczywistości, czego symbolem jest kondycja ekonomiczna kolebki ruchu – Stoczni Gdańskiej. Ale w pracy Dudy klęska nie jest wcale końcem, pomnikowy bohater odradza się – więc może i jego pierwowzór czeka jeszcze chwila prawdziwego triumfu?

Zdjęcia: materiały prasowe Zony Sztuki Aktualnej

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym