strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

„Urban legend. Legenda miejska”, Festiwal sztuki w przestrzeni publicznej, Pozna, 13.06.2009

Poznaska jednodniwka miejska
Przemysaw Jdrowski
W Poznaniu odby si 13 czerwca „Urban legend. Legenda miejska” – jednodniowy festiwal sztuki w przestrzeni publicznej. Uczestniczcy w nim artyci (wszyscy zwizani z poznask Akademi Sztuk Piknych) weszli w fabularn struktur Poznania i mikrohistorie miasta, interpretujc je, wskrzeszajc i mistyfikujc. Sposobem na ich poznanie by udzia w specjalnej wyprawie – autokarowo-pieszej wycieczce z przewodnikiem, ktry przez megafon objania poszczeglne prace. Festiwal rozpocz si okoo godziny 11 akcj Izabelli Gustowskiej w Parku Soackim, a zakoczy dwanacie godzin pniej koncertem Gracjana Roztockiego w wildeckim klubie SPOT. W tym czasie na mapie poznaskich legend do odznaczenia byy 24 przystanki. Zaintrygowany ide festiwalu i godny pozagaleryjnej witalnoci sztuki postanowiem poszuka miejskich legend i spojrze na festiwal z zewntrz, oczyma poznaniaka, ktry nie zdy na artystyczny autobus. Dlaczego? Poniewa zaoyem, e dziaania w przestrzeni publicznej s adresowane do moliwie szerokiego grona odbiorcw i takiego powinny dotyczy (jeli tak nie jest w praktyce, dotycz jedynie artystw i ich rodowiska). A ten, powszechny odbiorca, raczej bdzie unika autobusw z artystami, krytykami, ich krewnymi i znajomymi. I co waniejsze, prezentacja sztuki w przestrzeni miasta z definicji zawiera w sobie fragmentaryczno odbioru – twrcy festiwalu musieli wic si z nim liczy. Zaoyem, e tylko sztuka, ktra jest w stanie zaintrygowa lub sprowokowa przechodnia, moe zmieni swj status i w realny sposb zaistnie w przestrzeni rnicej si od obszaru artystycznego. Nie ukrywam, e ten aspekt festiwalu interesowa mnie najbardziej.

Aleksandra Ska, „Fat love”, wideoinstalacja w delikatesach misnych, fot. materiay prasowe festiwalu „Urban Legend. Legenda miejska”

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym