strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Urban legend. Legenda miejska”, Festiwal sztuki w przestrzeni publicznej, Pozna, 13.06.2009

Poznaska jednodniwka miejska
Przemysaw Jdrowski
W Poznaniu odby si 13 czerwca „Urban legend. Legenda miejska” – jednodniowy festiwal sztuki w przestrzeni publicznej. Uczestniczcy w nim artyci (wszyscy zwizani z poznask Akademi Sztuk Piknych) weszli w fabularn struktur Poznania i mikrohistorie miasta, interpretujc je, wskrzeszajc i mistyfikujc. Sposobem na ich poznanie by udzia w specjalnej wyprawie – autokarowo-pieszej wycieczce z przewodnikiem, ktry przez megafon objania poszczeglne prace. Festiwal rozpocz si okoo godziny 11 akcj Izabelli Gustowskiej w Parku Soackim, a zakoczy dwanacie godzin pniej koncertem Gracjana Roztockiego w wildeckim klubie SPOT. W tym czasie na mapie poznaskich legend do odznaczenia byy 24 przystanki. Zaintrygowany ide festiwalu i godny pozagaleryjnej witalnoci sztuki postanowiem poszuka miejskich legend i spojrze na festiwal z zewntrz, oczyma poznaniaka, ktry nie zdy na artystyczny autobus. Dlaczego? Poniewa zaoyem, e dziaania w przestrzeni publicznej s adresowane do moliwie szerokiego grona odbiorcw i takiego powinny dotyczy (jeli tak nie jest w praktyce, dotycz jedynie artystw i ich rodowiska). A ten, powszechny odbiorca, raczej bdzie unika autobusw z artystami, krytykami, ich krewnymi i znajomymi. I co waniejsze, prezentacja sztuki w przestrzeni miasta z definicji zawiera w sobie fragmentaryczno odbioru – twrcy festiwalu musieli wic si z nim liczy. Zaoyem, e tylko sztuka, ktra jest w stanie zaintrygowa lub sprowokowa przechodnia, moe zmieni swj status i w realny sposb zaistnie w przestrzeni rnicej si od obszaru artystycznego. Nie ukrywam, e ten aspekt festiwalu interesowa mnie najbardziej.

Aleksandra Ska, „Fat love”, wideoinstalacja w delikatesach misnych, fot. materiay prasowe festiwalu „Urban Legend. Legenda miejska”

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym