strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Zoografika”, Muzeum Pocztkw Pastwa Polskiego, 6.03-28.06.2009

Ikony modernizmu w Gnienie
Szymon Piotr Kubiak
Monumentalny abakan to nie jedyna modernistyczna atrakcja wntrz Muzeum Pocztkw Pastwa Polskiego. Przynajmniej raz na dwa lata zbiory archeologiczne oraz tradycyjne rzemioso i malarstwo zostaj tu skonfrontowane z kolekcj Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu, podan wedug koncepcji jednego z jej pracownikw. Ju od 1995 roku udostpnia si widzom najciekawsze przykady grafiki uytkowej, na razie z Polski, Francji, Finlandii, Niemiec, Szwajcarii, Danii i Japonii.
Tej wiosny kuratorka wystawy, Anna Grabowska-Konwent, postanowia zerwa z formu przedstawiania narodowych szk w plakacie i zaproponowaa prezentacj motyww zwierzcych, przewijajcych si na afiszach z caego wiata od pocztkw istnienia tej formy przekazu.

Hubert Hilscher, „Lampart”, plakat autorski, offset, 1970, materiay prasowe Muzeum Pocztkw Pastwa Polskiego w Gnienie

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym