strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„Zoografika”, Muzeum Pocztkw Pastwa Polskiego, 6.03-28.06.2009

Ikony modernizmu w Gnienie
Szymon Piotr Kubiak
Monumentalny abakan to nie jedyna modernistyczna atrakcja wntrz Muzeum Pocztkw Pastwa Polskiego. Przynajmniej raz na dwa lata zbiory archeologiczne oraz tradycyjne rzemioso i malarstwo zostaj tu skonfrontowane z kolekcj Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu, podan wedug koncepcji jednego z jej pracownikw. Ju od 1995 roku udostpnia si widzom najciekawsze przykady grafiki uytkowej, na razie z Polski, Francji, Finlandii, Niemiec, Szwajcarii, Danii i Japonii.
Tej wiosny kuratorka wystawy, Anna Grabowska-Konwent, postanowia zerwa z formu przedstawiania narodowych szk w plakacie i zaproponowaa prezentacj motyww zwierzcych, przewijajcych si na afiszach z caego wiata od pocztkw istnienia tej formy przekazu.

Hubert Hilscher, „Lampart”, plakat autorski, offset, 1970, materiay prasowe Muzeum Pocztkw Pastwa Polskiego w Gnienie

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym