strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Zoografika”, Muzeum Pocztkw Pastwa Polskiego, 6.03-28.06.2009

Ikony modernizmu w Gnienie
Szymon Piotr Kubiak
Monumentalny abakan to nie jedyna modernistyczna atrakcja wntrz Muzeum Pocztkw Pastwa Polskiego. Przynajmniej raz na dwa lata zbiory archeologiczne oraz tradycyjne rzemioso i malarstwo zostaj tu skonfrontowane z kolekcj Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu, podan wedug koncepcji jednego z jej pracownikw. Ju od 1995 roku udostpnia si widzom najciekawsze przykady grafiki uytkowej, na razie z Polski, Francji, Finlandii, Niemiec, Szwajcarii, Danii i Japonii.
Tej wiosny kuratorka wystawy, Anna Grabowska-Konwent, postanowia zerwa z formu przedstawiania narodowych szk w plakacie i zaproponowaa prezentacj motyww zwierzcych, przewijajcych si na afiszach z caego wiata od pocztkw istnienia tej formy przekazu.

Hubert Hilscher, „Lampart”, plakat autorski, offset, 1970, materiay prasowe Muzeum Pocztkw Pastwa Polskiego w Gnienie

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym