Muzeum Okrêgowe im. Leona Wyczó³kowskiego
APEL
Muzeum Okrêgowe im. Leona Wyczó³kowskiego w Bydgoszczy przygotowuje wystawê monograficzn± Karola Mondrala (1880-1957), grafika i malarza oraz pedagoga zwi±zanego m.in. ze ¶rodowiskiem artystycznym dwudziestolecia miêdzywojennego w Bydgoszczy (w latach 1921-1932). Ekspozycja bêdzie pierwsz± tak pe³n± prezentacjê dzie³ artysty, którego twórczo¶æ po raz ostatni by³a przedstawiona na wystawie w 1959 roku. Planowana wystawa bêdzie obejmowa³a grafikê artystyczn±, ekslibrisy, nieliczne zachowane rysunki i obrazy oraz sporadycznie wykonywane rze¼by. Muzeum zwraca siê z pro¶b± o udostêpnienie materia³ów zwi±zanych z Karolem Mondralem oraz informacje o jego pracach. Informacje mo¿na przesy³aæ na adres: barbara.chojnacka@muzeum.bydgoszcz.pl
[zwiñ]

Muzeum Górno¶l±skie
"£ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019

Retrospektywa
przygotowana we wspó³pracy z artyst± zaprezentuje prace £ukasza Korolkiewicza
od okresu debiutu po dzie³a najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunków z
kolekcji £ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Górno¶l±skiego w Bytomiu.
Rozpoczynaj±ce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s±
charakteru s³u¿ebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dzie³a sztuki to
istotny akcent wystawy, obrazuj±cy drogê twórczych poszukiwañ, inspiracji i
kreowania w³asnej wizji twórczej. Wybrane akordy wczesnych dzia³añ w obszarach
realizacji artystycznych bêd± jeszcze rozbrzmiewaæ w kolejnych latach, ale ju¿
w zakresie prac malarskich. Czê¶æ stylistycznych „eksperymentów” zaniknie
jednak bezpowrotnie.
Obrazy
powsta³e na przestrzeni nastêpuj±cych po sobie dekad uwidoczni± ró¿norodno¶æ
podejmowanych przez artystê w±tków tematycznych, które przez samego autora czêsto
zamykane s± w ramy okre¶lonego cyklu. Obok w³asnych do¶wiadczeñ stanowi±cych
tak istotne zagadnienie pracy twórczej obrazy ujawni± inspiracjê dzie³ami
innych artystów, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a tak¿e sztuk± polskiego
modernizmu, w szczególno¶ci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja
nie jest odbiciem ¶wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez £ukasza
Korolkiewicza. Przeciwstawi siê czêsto powielanej tezie, definiuj±cej twórczo¶æ
artysty jako przyk³ad hiper- b±d¼ fotorealizmu. £ukasz Korolkiewicz, pomijaj±c
okres lat 80., nie komentowa³ bie¿±cych wydarzeñ w kraju. Zaj±³ miejsce gdzie¶
obok, wyre¿yserowa³ swój w³asny ¶wiat, czêsto wcielaj±c siê w rolê obserwatora.
Wystawa mo¿e wzbudziæ w odbiorcy lawinê pytañ, domys³ów, poczucie
wielowymiarowych mo¿liwo¶ci interpretacyjnych. Sprowokuje równie¿ pytanie o
granicê analizy dzie³a sztuki oraz jego recepcjê. Twórczo¶æ Korolkiewicza
otwiera drogê dla wyobra¼ni, do poszukiwañ w obszarach historii sztuki, w
zakamarkach w³asnego umys³u.

„Zoografika”, Muzeum Pocz±tków Pañstwa Polskiego, 6.03-28.06.2009
Ikony modernizmu w Gnie¼nie
Szymon Piotr Kubiak
Monumentalny abakan to nie jedyna modernistyczna atrakcja wnêtrz Muzeum Pocz±tków Pañstwa Polskiego. Przynajmniej raz na dwa lata zbiory archeologiczne oraz tradycyjne rzemios³o i malarstwo zostaj± tu skonfrontowane z kolekcj± Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu, podan± wed³ug koncepcji jednego z jej pracowników. Ju¿ od 1995 roku udostêpnia siê widzom najciekawsze przyk³ady grafiki u¿ytkowej, na razie z Polski, Francji, Finlandii, Niemiec, Szwajcarii, Danii i Japonii.
Tej wiosny kuratorka wystawy, Anna Grabowska-Konwent, postanowi³a zerwaæ z formu³± przedstawiania narodowych szkó³ w plakacie i zaproponowa³a prezentacjê motywów zwierzêcych, przewijaj±cych siê na afiszach z ca³ego ¶wiata od pocz±tków istnienia tej formy przekazu.
Hubert Hilscher, „Lampart”, plakat autorski, offset, 1970, materia³y prasowe Muzeum Pocz±tków Pañstwa Polskiego w Gnie¼nie
Artyku³ dostêpny w wydaniu drukowanym