strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

„Zoografika”, Muzeum Początków Państwa Polskiego, 6.03-28.06.2009

Ikony modernizmu w Gnieźnie
Szymon Piotr Kubiak
Monumentalny abakan to nie jedyna modernistyczna atrakcja wnętrz Muzeum Początków Państwa Polskiego. Przynajmniej raz na dwa lata zbiory archeologiczne oraz tradycyjne rzemiosło i malarstwo zostają tu skonfrontowane z kolekcją Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu, podaną według koncepcji jednego z jej pracowników. Już od 1995 roku udostępnia się widzom najciekawsze przykłady grafiki użytkowej, na razie z Polski, Francji, Finlandii, Niemiec, Szwajcarii, Danii i Japonii.
Tej wiosny kuratorka wystawy, Anna Grabowska-Konwent, postanowiła zerwać z formułą przedstawiania narodowych szkół w plakacie i zaproponowała prezentację motywów zwierzęcych, przewijających się na afiszach z całego świata od początków istnienia tej formy przekazu.

Hubert Hilscher, „Lampart”, plakat autorski, offset, 1970, materiały prasowe Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym