strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

I Festiwal Sztuk Wizualnych Art Boom, Krakw, 12-22.06.2009

Artystyczne bum w Krakowie
Katarzyna Jagodziska
Krakw przey w czerwcu prawdziw inwazj sztuki wspczesnej. Na niespotykan dotd skal w przestrzeni publicznej szacownego miasta narodowych pamitek, tradycji i ostoi konserwatyzmu zaistnia katalog prac czowki polskich (ale te kilku zagranicznych) artystw. Pierwsza edycja Festiwalu Sztuk Wizualnych Art Boom pokazaa, e taka inicjatywa jest potrzebna, e jest zainteresowanie i e warto mieszkacw miasta zaraa sztuk wspczesn. Szkoda, e tylko przez dziesi dni w roku. Niektrych prac nie dao si nie zauway. Do innych trzeba si byo specjalnie pofatygowa i wypatrywa zgodnie ze wskazwkami, umieszczonymi na festiwalowej mapce. Oprcz prac typu site-specific byy projekcje, dyskusje, spotkania, wykady, seminarium i spacery powicone sztuce w przestrzeni publicznej. To jednak prace byy najwaniejsze i miay najwiksze znaczenie dla Krakowa, w ktrym wci bardzo trudno przeama mentaln barier midzy tradycj a nowoczesnoci.

Julian Tomaszuk, „Boom”, fot. K. Jagodziska

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym