strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Grzegorz Sztwiertnia, „Serial”, 15.05-14.06.2009; Wojciech Doroszuk, „Special features”, 14.05-14.06.2009, Galeria BWA Awangarda, Wrocław

O dwóch wystawach
Sabina Czajkowska
Dwie wystawy, dwie osobne wypowiedzi. Pozostające jednak w jakimś związku, choć niekoniecznie bezpośrednim dialogu. To wystawy prezentujące prace filmowe dwóch artystów, bardzo bogate, właściwie przeglądowe, prezentujące obfity materiał – a przez to czasochłonne. Ćwiczące widza, niewątpliwie, w cierpliwości i uważności oglądania. W obu wypowiedziach pojawia się motyw przewodni: ciało, choć realizacja jest zupełnie inna. Ciało wyparte, ciało martwe, bezwładne, chore, poddawane analizie. Ciało zmienione, ciało poddawane próbie, ciało podlegające rytuałom. Ciało performatywne, wykonujące czynności, ćwiczone. Sztwiertnię i Doroszuka łączy także fakt, że ten ostatni był studentem pierwszego. We wrocławskim BWA spotkali się na równych prawach, każdy dokonał własnej próby podsumowania.

Grzegorz Sztwiertnia, z cyklu „Serial”, kadr z filmu, materiały prasowe BWA Awangarda, Wrocław

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym