strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Grzegorz Sztwiertnia, „Serial”, 15.05-14.06.2009; Wojciech Doroszuk, „Special features”, 14.05-14.06.2009, Galeria BWA Awangarda, Wrocaw

O dwch wystawach
Sabina Czajkowska
Dwie wystawy, dwie osobne wypowiedzi. Pozostajce jednak w jakim zwizku, cho niekoniecznie bezporednim dialogu. To wystawy prezentujce prace filmowe dwch artystw, bardzo bogate, waciwie przegldowe, prezentujce obfity materia – a przez to czasochonne. wiczce widza, niewtpliwie, w cierpliwoci i uwanoci ogldania. W obu wypowiedziach pojawia si motyw przewodni: ciao, cho realizacja jest zupenie inna. Ciao wyparte, ciao martwe, bezwadne, chore, poddawane analizie. Ciao zmienione, ciao poddawane prbie, ciao podlegajce rytuaom. Ciao performatywne, wykonujce czynnoci, wiczone. Sztwiertni i Doroszuka czy take fakt, e ten ostatni by studentem pierwszego. We wrocawskim BWA spotkali si na rwnych prawach, kady dokona wasnej prby podsumowania.

Grzegorz Sztwiertnia, z cyklu „Serial”, kadr z filmu, materiay prasowe BWA Awangarda, Wrocaw

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym