strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Grzegorz Sztwiertnia, „Serial”, 15.05-14.06.2009; Wojciech Doroszuk, „Special features”, 14.05-14.06.2009, Galeria BWA Awangarda, Wrocaw

O dwch wystawach
Sabina Czajkowska
Dwie wystawy, dwie osobne wypowiedzi. Pozostajce jednak w jakim zwizku, cho niekoniecznie bezporednim dialogu. To wystawy prezentujce prace filmowe dwch artystw, bardzo bogate, waciwie przegldowe, prezentujce obfity materia – a przez to czasochonne. wiczce widza, niewtpliwie, w cierpliwoci i uwanoci ogldania. W obu wypowiedziach pojawia si motyw przewodni: ciao, cho realizacja jest zupenie inna. Ciao wyparte, ciao martwe, bezwadne, chore, poddawane analizie. Ciao zmienione, ciao poddawane prbie, ciao podlegajce rytuaom. Ciao performatywne, wykonujce czynnoci, wiczone. Sztwiertni i Doroszuka czy take fakt, e ten ostatni by studentem pierwszego. We wrocawskim BWA spotkali si na rwnych prawach, kady dokona wasnej prby podsumowania.

Grzegorz Sztwiertnia, z cyklu „Serial”, kadr z filmu, materiay prasowe BWA Awangarda, Wrocaw

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym