strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Olafur Eliasson, „The truth of non-digital colours”, Art Stations Foundation, Pozna, 28.05-30.08.2009

O artycie, ktry ukrad soce
Sabina Czajkowska
Eliasson swoimi pracami zwraca uwag na indywidualne doznania, w ktrych ciao odgrywa wan rol, jednoczenie pokazujc, e istotne jest kontemplowanie nie tyle obrazu, ktry przed nami si jawi, ile obserwowanie siebie samego przygldajcego si i doznajcego wiata. Prace takie, jak „360…” czy „Your colour memory”, a take prezentowana w poznaskiej Art Stations Foundation na wystawie „The truth of non-digital colours” „Abstract afterimage star”, dotycz take tych kwestii. Centralnym problemem percepcyjnym s tu kolor i zjawisko powidokw. Poszczeglne elementy geometryczne „Gwiazdy”, kady w innym kolorze, projektowane s po kolei w odstpach kilkunastosekundowych. Jeli patrze w centralny punkt, okae si, e po wyganiciu jednego albo po naoeniu jednego na drugi moemy zaobserwowa zjawisko powidoku, wynikajce z dziaania wiata na nasze oko: pojawi si kolor, ktrego w rzeczywistoci nie ma, jest on tylko produktem naszego umysu. Projekcja jest bardzo wcigajca, hipnotyzuje i zdaje si wyzwala bardzo pozytywne emocje. Trudno wyobrazi sobie bardziej artystyczne zjawisko ni kolor, a take nierozerwalnie z nim zwizane wiato.

Olafur Eliasson, „Abstract afterimage star”, 2008, studio Olafur Eliasson, fot. materiay prasowe Art Stations Foundation

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym