strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

Olafur Eliasson, „The truth of non-digital colours”, Art Stations Foundation, Pozna, 28.05-30.08.2009

O artycie, ktry ukrad soce
Sabina Czajkowska
Eliasson swoimi pracami zwraca uwag na indywidualne doznania, w ktrych ciao odgrywa wan rol, jednoczenie pokazujc, e istotne jest kontemplowanie nie tyle obrazu, ktry przed nami si jawi, ile obserwowanie siebie samego przygldajcego si i doznajcego wiata. Prace takie, jak „360…” czy „Your colour memory”, a take prezentowana w poznaskiej Art Stations Foundation na wystawie „The truth of non-digital colours” „Abstract afterimage star”, dotycz take tych kwestii. Centralnym problemem percepcyjnym s tu kolor i zjawisko powidokw. Poszczeglne elementy geometryczne „Gwiazdy”, kady w innym kolorze, projektowane s po kolei w odstpach kilkunastosekundowych. Jeli patrze w centralny punkt, okae si, e po wyganiciu jednego albo po naoeniu jednego na drugi moemy zaobserwowa zjawisko powidoku, wynikajce z dziaania wiata na nasze oko: pojawi si kolor, ktrego w rzeczywistoci nie ma, jest on tylko produktem naszego umysu. Projekcja jest bardzo wcigajca, hipnotyzuje i zdaje si wyzwala bardzo pozytywne emocje. Trudno wyobrazi sobie bardziej artystyczne zjawisko ni kolor, a take nierozerwalnie z nim zwizane wiato.

Olafur Eliasson, „Abstract afterimage star”, 2008, studio Olafur Eliasson, fot. materiay prasowe Art Stations Foundation

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym