strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

Olafur Eliasson, „The truth of non-digital colours”, Art Stations Foundation, Pozna, 28.05-30.08.2009

O artycie, ktry ukrad soce
Sabina Czajkowska
Eliasson swoimi pracami zwraca uwag na indywidualne doznania, w ktrych ciao odgrywa wan rol, jednoczenie pokazujc, e istotne jest kontemplowanie nie tyle obrazu, ktry przed nami si jawi, ile obserwowanie siebie samego przygldajcego si i doznajcego wiata. Prace takie, jak „360…” czy „Your colour memory”, a take prezentowana w poznaskiej Art Stations Foundation na wystawie „The truth of non-digital colours” „Abstract afterimage star”, dotycz take tych kwestii. Centralnym problemem percepcyjnym s tu kolor i zjawisko powidokw. Poszczeglne elementy geometryczne „Gwiazdy”, kady w innym kolorze, projektowane s po kolei w odstpach kilkunastosekundowych. Jeli patrze w centralny punkt, okae si, e po wyganiciu jednego albo po naoeniu jednego na drugi moemy zaobserwowa zjawisko powidoku, wynikajce z dziaania wiata na nasze oko: pojawi si kolor, ktrego w rzeczywistoci nie ma, jest on tylko produktem naszego umysu. Projekcja jest bardzo wcigajca, hipnotyzuje i zdaje si wyzwala bardzo pozytywne emocje. Trudno wyobrazi sobie bardziej artystyczne zjawisko ni kolor, a take nierozerwalnie z nim zwizane wiato.

Olafur Eliasson, „Abstract afterimage star”, 2008, studio Olafur Eliasson, fot. materiay prasowe Art Stations Foundation

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym