strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” Wojciech Delikta przyblia twrczo projektantki Rei Kawakubo, ktra zainicjowaa zjawisko... antymody. Fotografiom Irwinga Penna, pokazywanym w nowojorskim Metropolitan Museum, przyglda si Aleksandra Kargul. Weronika Kobyliska-Bunsch z kolei rekomenduje twrczo fotograficzn Joanny Chudy. Karolina Staszak komentuje konkurs „Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie” Nagroda Artystyczna UAP, a Andrzej Biernacki przewietla spraw nowej lokalizacji warszawskiego MSN w kontekcie finansw tej instytucji.
W najnowszym „Arteonie”
take: wystaw „Superorganizm. Awangarda i dowiadczenie przyrody” w ms2 w odzi recenzuje Justyna arczyska, prezentacj Emila Nolde w gdaskim Muzeum Narodowym komentuje Agnieszka Salamon-Radecka, a o wiedeskiej wystawie Lawrence’a Alma-Tademy pisze Grayna Krzechowicz.W „Czytaniu sztuki” z kolei Aleksandra Kargul odczytuje obraz „Matka Whistlera” Jamesa McNeilla Whistlera.
W majowym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Rei Kawakubo, „Body meets dress – Dress meets body”, spring/summer 1997, mat. pras. The Metropolitan Museum of Art

Olafur Eliasson, „The truth of non-digital colours”, Art Stations Foundation, Pozna, 28.05-30.08.2009

O artycie, ktry ukrad soce
Sabina Czajkowska
Eliasson swoimi pracami zwraca uwag na indywidualne doznania, w ktrych ciao odgrywa wan rol, jednoczenie pokazujc, e istotne jest kontemplowanie nie tyle obrazu, ktry przed nami si jawi, ile obserwowanie siebie samego przygldajcego si i doznajcego wiata. Prace takie, jak „360…” czy „Your colour memory”, a take prezentowana w poznaskiej Art Stations Foundation na wystawie „The truth of non-digital colours” „Abstract afterimage star”, dotycz take tych kwestii. Centralnym problemem percepcyjnym s tu kolor i zjawisko powidokw. Poszczeglne elementy geometryczne „Gwiazdy”, kady w innym kolorze, projektowane s po kolei w odstpach kilkunastosekundowych. Jeli patrze w centralny punkt, okae si, e po wyganiciu jednego albo po naoeniu jednego na drugi moemy zaobserwowa zjawisko powidoku, wynikajce z dziaania wiata na nasze oko: pojawi si kolor, ktrego w rzeczywistoci nie ma, jest on tylko produktem naszego umysu. Projekcja jest bardzo wcigajca, hipnotyzuje i zdaje si wyzwala bardzo pozytywne emocje. Trudno wyobrazi sobie bardziej artystyczne zjawisko ni kolor, a take nierozerwalnie z nim zwizane wiato.

Olafur Eliasson, „Abstract afterimage star”, 2008, studio Olafur Eliasson, fot. materiay prasowe Art Stations Foundation

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym