strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Olafur Eliasson, „The truth of non-digital colours”, Art Stations Foundation, Poznań, 28.05-30.08.2009

O artyście, który ukradł słońce
Sabina Czajkowska
Eliasson swoimi pracami zwraca uwagę na indywidualne doznania, w których ciało odgrywa ważną rolę, jednocześnie pokazując, że istotne jest kontemplowanie nie tyle obrazu, który przed nami się jawi, ile obserwowanie siebie samego przyglądającego się i doznającego świata. Prace takie, jak „360°…” czy „Your colour memory”, a także prezentowana w poznańskiej Art Stations Foundation na wystawie „The truth of non-digital colours” „Abstract afterimage star”, dotyczą także tych kwestii. Centralnym problemem percepcyjnym są tu kolor i zjawisko powidoków. Poszczególne elementy geometryczne „Gwiazdy”, każdy w innym kolorze, projektowane są po kolei w odstępach kilkunastosekundowych. Jeśli patrzeć w centralny punkt, okaże się, że po wygaśnięciu jednego albo po nałożeniu jednego na drugi możemy zaobserwować zjawisko powidoku, wynikające z działania światła na nasze oko: pojawi się kolor, którego w rzeczywistości nie ma, jest on tylko produktem naszego umysłu. Projekcja jest bardzo wciągająca, hipnotyzuje i zdaje się wyzwalać bardzo pozytywne emocje. Trudno wyobrazić sobie bardziej artystyczne zjawisko niż kolor, a także nierozerwalnie z nim związane światło.

Olafur Eliasson, „Abstract afterimage star”, 2008, studio Olafur Eliasson, fot. materiały prasowe Art Stations Foundation

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym