strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L N O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

„Lucim yje”, Centrum Sztuki Wspczesnej „Znaki Czasu”, Toru, 3.04-31.05.2009

Wsi spokojna, wsi wesoa…
Sabina Czajkowska
Lucim to wie w wojewdztwie kujawsko-pomorskim, ktra trzydzieci lat temu bya miejscem dziaa grupy artystw, skupionych w Grupie Dziaania (od 1978 roku: Bogdan Chmielewski, Witold Chmielewski, Andrzej Maziec, Wiesaw Smuny i Stanisaw Wasilewski; w 1981 roku odeszli Maziec i Wasilewski, pozostali kontynuowali dziaania w Lucimiu pod nazw Grupa 111). Stworzyli oni program dziaania artystycznego, ktry zakada bezporedni kontakt artystw i odbiorcw sztuki tak, by wytworzy siln wi midzy nimi, a nawet, by dochodzio do zamiany rl. „Sztuka spoeczna”, jak nazwali swoj ide, zakadaa wejcie w rodowisko ludzi, do ktrych artysta mia si zbliy, pozna ich potrzeby i poprzez swoje dziaania stymulowa wzrost kultury wizualnej w danej spoecznoci. Ich poczynania miay zatem w duej mierze charakter performatywny, sowo „akcja”, ktre pojawia si jako okrelenie pierwszych dziaa w Lucimiu w kocu lat 70., wyranie na to wskazuje.
Na wystawie zatytuowanej „Lucim yje!” w toruskim CSW pokazano dokumentacj dziaa grupy oraz wspczesne prace artystw z ni niezwizanych, ale podejmujcych tematy, ktre mona wywie z historii lucimskiej, takie jak wie (i jej spoeczno), dom, przyroda.

Andrzej Maziec, Realizacja filmu „Procesja” 1978, materiay prasowe CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym