strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Lucim yje”, Centrum Sztuki Wspczesnej „Znaki Czasu”, Toru, 3.04-31.05.2009

Wsi spokojna, wsi wesoa…
Sabina Czajkowska
Lucim to wie w wojewdztwie kujawsko-pomorskim, ktra trzydzieci lat temu bya miejscem dziaa grupy artystw, skupionych w Grupie Dziaania (od 1978 roku: Bogdan Chmielewski, Witold Chmielewski, Andrzej Maziec, Wiesaw Smuny i Stanisaw Wasilewski; w 1981 roku odeszli Maziec i Wasilewski, pozostali kontynuowali dziaania w Lucimiu pod nazw Grupa 111). Stworzyli oni program dziaania artystycznego, ktry zakada bezporedni kontakt artystw i odbiorcw sztuki tak, by wytworzy siln wi midzy nimi, a nawet, by dochodzio do zamiany rl. „Sztuka spoeczna”, jak nazwali swoj ide, zakadaa wejcie w rodowisko ludzi, do ktrych artysta mia si zbliy, pozna ich potrzeby i poprzez swoje dziaania stymulowa wzrost kultury wizualnej w danej spoecznoci. Ich poczynania miay zatem w duej mierze charakter performatywny, sowo „akcja”, ktre pojawia si jako okrelenie pierwszych dziaa w Lucimiu w kocu lat 70., wyranie na to wskazuje.
Na wystawie zatytuowanej „Lucim yje!” w toruskim CSW pokazano dokumentacj dziaa grupy oraz wspczesne prace artystw z ni niezwizanych, ale podejmujcych tematy, ktre mona wywie z historii lucimskiej, takie jak wie (i jej spoeczno), dom, przyroda.

Andrzej Maziec, Realizacja filmu „Procesja” 1978, materiay prasowe CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym