strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Lucim yje”, Centrum Sztuki Wspczesnej „Znaki Czasu”, Toru, 3.04-31.05.2009

Wsi spokojna, wsi wesoa…
Sabina Czajkowska
Lucim to wie w wojewdztwie kujawsko-pomorskim, ktra trzydzieci lat temu bya miejscem dziaa grupy artystw, skupionych w Grupie Dziaania (od 1978 roku: Bogdan Chmielewski, Witold Chmielewski, Andrzej Maziec, Wiesaw Smuny i Stanisaw Wasilewski; w 1981 roku odeszli Maziec i Wasilewski, pozostali kontynuowali dziaania w Lucimiu pod nazw Grupa 111). Stworzyli oni program dziaania artystycznego, ktry zakada bezporedni kontakt artystw i odbiorcw sztuki tak, by wytworzy siln wi midzy nimi, a nawet, by dochodzio do zamiany rl. „Sztuka spoeczna”, jak nazwali swoj ide, zakadaa wejcie w rodowisko ludzi, do ktrych artysta mia si zbliy, pozna ich potrzeby i poprzez swoje dziaania stymulowa wzrost kultury wizualnej w danej spoecznoci. Ich poczynania miay zatem w duej mierze charakter performatywny, sowo „akcja”, ktre pojawia si jako okrelenie pierwszych dziaa w Lucimiu w kocu lat 70., wyranie na to wskazuje.
Na wystawie zatytuowanej „Lucim yje!” w toruskim CSW pokazano dokumentacj dziaa grupy oraz wspczesne prace artystw z ni niezwizanych, ale podejmujcych tematy, ktre mona wywie z historii lucimskiej, takie jak wie (i jej spoeczno), dom, przyroda.

Andrzej Maziec, Realizacja filmu „Procesja” 1978, materiay prasowe CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym