strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Event Horizon”, Galeria Raster, Warszawa, 4.04-16.05.2009

Poza horyzont zdarzeń
Weronika Dobrowolska
„Event Horizon” to gościnny projekt Karoliny Dankov i Mariny Leuenberger, pracujących wspólnie od 2006 roku pod szyldem Karma International. Działalność szwajcarskiego duetu kuratorskiego koncentruje się przede wszystkim na promocji młodych artystów – zarówno poprzez prezentację w prywatnej galerii Karma International, jak i realizację międzynarodowych projektów, niezwiązanych bezpośrednio z przestrzenią wystawową w Zurychu. W przygotowanej dla Galerii Raster wystawie wzięło udział siedmiu artystów pracujących w Szwajcarii. Całości dopełnił program działań performatywnych i muzycznych, realizowany w wynajętej Willi Żoliborz.
Przywołując w tytule wystawy film angielskiego reżysera, Paula W. Andersona, kuratorki stworzyły szeroką płaszczyznę dla prezentacji współpracujących z zuryską galerią artystów. Kreśląc paralelę między filmowymi wizjami przyszłości a współczesnymi praktykami artystycznymi, wskazały na intuicyjne próby zbadania i komentowania zjawisk, dla których zrozumienia nie dysponujemy jeszcze u progu XXI wieku odpowiednimi narzędziami.

David Hominal, „Le Trou”, 2008, fot. Weronika Dobrowolska

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym