strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W lipcowym „Arteonie” Wodzimierz Wrzesiski przyblia histori kolekcji rodziny Ishibashi udostpnionej w ramach wystawy „Tokyo–Paris. Masterpieces from the Bridgestone Museum of Art in Tokyo Ishibashi Foundation Collection” w paryskim Muse de l’Orangeriewystaw, wystaw „Historiofilia. Sztuka i polska pami”, organizowan przez Narodowe Centrum Kultury w Warszawie, recenzuje Karolina Staszak, a Micha Haake komentuje pokaz „Sztuka w sztuce” w krakowskim MOCAK-u. Paula Milczarczyk zastanawia si nad zjawiskiem sztuki przejmujcej rol religii, a wystawie „Tak widz. Panorama fotografii wgierskiej” w Muzeum Narodowym w Warszawie przyglda si Weronika Kobyliska-Bunsch.
W najnowszym „Arteonie” take: Marcin Krajewski rekomenduje twrczo Krzysztofa Gila, a w rubryce „Czytanie sztuki” Paulina Adamczyk przedstawia obraz Henryka Siemiradzkiego „Sd Parysa”, znajdujcy si w Muzeum Narodowym w Warszawie. W rubryce „Filmowo” Wojciech Delikta omawia film „Troublemakers. The Story of Land Art”, a w „Notatniku” komentuje akcje Fundacji Bc Zmiana pt. „Biednale”. W tej rubryce take Karolina Staszak pisze o ksice-wywiadzie Jakuba Banasiaka z Wilhelmem Sasnalem.  W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Paul Czanne, „Montagne Sainte-Victoire et Chteau Noir”, vers 1904-1906, Huile sur toile, 66,2 82,1 cm, Tokyo, Bridgestone Museum of Art, Don de Shjir Ishibashi, 1961, © Bridgestone Museum of Art, Ishibashi Foundation, mat. pras. Muse de l’Orangerie

Daniel Buren, „Hommage à Henryk Staewski, Cabane clate avec tissu blanc et noir, travail situ, 1985-2009”, Muzeum Sztuki w odzi, ms, ekspozycja staa, od 28.04.2009

Przestrze dialogu
Lidia Surdyk
Po dugich staraniach do kolekcji Muzeum Sztuki w odzi trafia, na stae, praca autorstwa Daniela Burena pt. „Hommage à Henryk Staewski, Cabane clate avec tissu blanc et noir, travail situ, 1985-2009”, dedykowana wanie Henrykowi Staewskiemu.
„Cabane clate” (co mona przetumaczy jako pknita czy rozerwana chata) jest kolejnym wariantem instalacji, majcej swoje pocztki w 1985 roku w sztokholmskim Moderna Museet, podczas wystawy „Dialog”, kiedy to pierwszy raz doszo do wsppracy midzy Henrykiem Staewskim a Danielem Burenem.Najnowsza „Cabane clate” jest form, ktra niewtpliwie przykuwa uwag kadego wchodzcego do sali. Ten niby-pokj, umieszczony w samym centrum, z pewnoci zdominowa otoczenie. Dzieje si to poprzez jego ksztat zbliony do szecianu oraz zastosowanie czarno-biaej kolorystyki cian, ktre odbijaj si na tle biaych muzealnych. Jest to miejsce, ktre samo wciga widza do swego rodka, pochania go.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym