strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

Daniel Buren, „Hommage à Henryk Staewski, Cabane clate avec tissu blanc et noir, travail situ, 1985-2009”, Muzeum Sztuki w odzi, ms, ekspozycja staa, od 28.04.2009

Przestrze dialogu
Lidia Surdyk
Po dugich staraniach do kolekcji Muzeum Sztuki w odzi trafia, na stae, praca autorstwa Daniela Burena pt. „Hommage à Henryk Staewski, Cabane clate avec tissu blanc et noir, travail situ, 1985-2009”, dedykowana wanie Henrykowi Staewskiemu.
„Cabane clate” (co mona przetumaczy jako pknita czy rozerwana chata) jest kolejnym wariantem instalacji, majcej swoje pocztki w 1985 roku w sztokholmskim Moderna Museet, podczas wystawy „Dialog”, kiedy to pierwszy raz doszo do wsppracy midzy Henrykiem Staewskim a Danielem Burenem.Najnowsza „Cabane clate” jest form, ktra niewtpliwie przykuwa uwag kadego wchodzcego do sali. Ten niby-pokj, umieszczony w samym centrum, z pewnoci zdominowa otoczenie. Dzieje si to poprzez jego ksztat zbliony do szecianu oraz zastosowanie czarno-biaej kolorystyki cian, ktre odbijaj si na tle biaych muzealnych. Jest to miejsce, ktre samo wciga widza do swego rodka, pochania go.

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym