strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B D G K L Ł N O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Daniel Buren, „Hommage à Henryk Stażewski, Cabane éclatée avec tissu blanc et noir, travail situé, 1985-2009”, Muzeum Sztuki w Łodzi, ms, ekspozycja stała, od 28.04.2009

Przestrzeń dialogu
Lidia Surdyk
Po długich staraniach do kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi trafiła, na stałe, praca autorstwa Daniela Burena pt. „Hommage à Henryk Stażewski, Cabane éclatée avec tissu blanc et noir, travail situé, 1985-2009”, dedykowana właśnie Henrykowi Stażewskiemu.
„Cabane éclatée” (co można przetłumaczyć jako pęknięta czy rozerwana chata) jest kolejnym wariantem instalacji, mającej swoje początki w 1985 roku w sztokholmskim Moderna Museet, podczas wystawy „Dialog”, kiedy to pierwszy raz doszło do współpracy między Henrykiem Stażewskim a Danielem Burenem.Najnowsza „Cabane éclatée” jest formą, która niewątpliwie przykuwa uwagę każdego wchodzącego do sali. Ten niby-pokój, umieszczony w samym centrum, z pewnością zdominował otoczenie. Dzieje się to poprzez jego kształt zbliżony do sześcianu oraz zastosowanie czarno-białej kolorystyki ścian, które odbijają się na tle białych muzealnych. Jest to miejsce, które samo wciąga widza do swego środka, pochłania go.

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym