strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K L N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

„Enter/Escape. Jak malarstwo ksztatuje nowe przestrzenie?”, w ramach 5. Midzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje, Zamek Ksit Pomorskich, Szczecin, 19.03-19.04.200

Jedna przestrze – wiele obrazw – jeden obraz – wiele przestrzeni
ukasz Guzek

Niezwykle rzadko pojawiaj si dzi wystawy ukazujce problem artystyczny. Zazwyczaj wystawa jest budowana wok dowolnie pojemnej metafory, a dziea sztuki su za pretekst tworzenia mniej lub bardziej mtnej literatury. O sztuce nie mwi si wcale. Tymczasem wystawa „Enter/escape” podejmuje temat przestrzeni w malarstwie, gdzie przestrze jest rozumiana jako problem artystyczny, czyli formalny (a nie na przykad spoeczny).
Ekspozycja „Enter/escape” w Szczecinie ma charakter wystawy-instalacji. Jej przestrze jest zasadniczo jedn przestrzeni. Poszczeglne prace zachowuj swoj specyfik, a zarazem ich przestrzenie si przenikaj, uzupeniaj. Typologia przestrzeni malarskich w sztuce polskiej jest w wystawie ukazana w perspektywie historycznej. W jednej przestrzeni spotkali si artyci kilku generacji. Pozwala to uchwyci zarwno zmiany, jak i cigo zagadnienia przestrzeni malarskiej.

Piotr C. Kowalski, z cyklu „Obrazy naturalne – obrazy smaczne”, 2009, fot. materiay prasowe 5. Midzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym