strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G K O P R S T U W Z KONKURSY
   »

W padziernikowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystaw „Dotykajc horyzontu poznania. Pejzae T.P. Potworowskiego” w Muzeum Ziemi Kpiskiej, Karolina Staszak natomiast komentuje prac Katarzyny Kozyry „Szukajc Jezusa”. Zbigniew J. Makowski pisze o mioci do sztuki, a wystawie „Mska rzecz”, odbywajcej si w Muzeum lskim w Katowicach, przyglda si Jdrzej Krystek. W rubryce „Rekomendacje” natomiast Tomasz Bika przedstawia projekt „Rnica” Jacka Hajnosa, dotyczcy problemu bezdomnoci.
W najnowszym „Arteonie” ponadto wystaw „Women of surrealism. Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen, and Elsa Thoresen” w kopenhaskim Kunstforeningen GL STRAND recenzuje Wojciech Delikta, Micha Haake komentuje prezentacj „Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a Kajetan Giziski w rubryce „Duchowo w sztuce” przyblia dziea i teori Wassily’ego Kandinsky’ego. W serii „Poznaska awangarda” Agnieszka Salamon-Radecka omawia sylwetk Jana Panieskiego. W padziernikowym „Arteonie” take, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Piotr Potworowski, „Dziewczyna siedzca na pasiaku”, 1959, olej na ptnie, 100 x 135 cm, praca ze zbiorw Muzeum Narodowego w Poznaniu, fot. mat. pras. Muzeum Ziemi Kpiskiej im. T. P. Potworowskiego

„Enter/Escape. Jak malarstwo ksztatuje nowe przestrzenie?”, w ramach 5. Midzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje, Zamek Ksit Pomorskich, Szczecin, 19.03-19.04.200

Jedna przestrze – wiele obrazw – jeden obraz – wiele przestrzeni
ukasz Guzek

Niezwykle rzadko pojawiaj si dzi wystawy ukazujce problem artystyczny. Zazwyczaj wystawa jest budowana wok dowolnie pojemnej metafory, a dziea sztuki su za pretekst tworzenia mniej lub bardziej mtnej literatury. O sztuce nie mwi si wcale. Tymczasem wystawa „Enter/escape” podejmuje temat przestrzeni w malarstwie, gdzie przestrze jest rozumiana jako problem artystyczny, czyli formalny (a nie na przykad spoeczny).
Ekspozycja „Enter/escape” w Szczecinie ma charakter wystawy-instalacji. Jej przestrze jest zasadniczo jedn przestrzeni. Poszczeglne prace zachowuj swoj specyfik, a zarazem ich przestrzenie si przenikaj, uzupeniaj. Typologia przestrzeni malarskich w sztuce polskiej jest w wystawie ukazana w perspektywie historycznej. W jednej przestrzeni spotkali si artyci kilku generacji. Pozwala to uchwyci zarwno zmiany, jak i cigo zagadnienia przestrzeni malarskiej.

Piotr C. Kowalski, z cyklu „Obrazy naturalne – obrazy smaczne”, 2009, fot. materiay prasowe 5. Midzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym