strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

„Enter/Escape. Jak malarstwo kształtuje nowe przestrzenie?”, w ramach 5. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin, 19.03-19.04.200

Jedna przestrzeń – wiele obrazów – jeden obraz – wiele przestrzeni
Łukasz Guzek

Niezwykle rzadko pojawiają się dziś wystawy ukazujące problem artystyczny. Zazwyczaj wystawa jest budowana wokół dowolnie pojemnej metafory, a dzieła sztuki służą za pretekst tworzenia mniej lub bardziej mętnej literatury. O sztuce nie mówi się wcale. Tymczasem wystawa „Enter/escape” podejmuje temat przestrzeni w malarstwie, gdzie przestrzeń jest rozumiana jako problem artystyczny, czyli formalny (a nie na przykład społeczny).
Ekspozycja „Enter/escape” w Szczecinie ma charakter wystawy-instalacji. Jej przestrzeń jest zasadniczo jedną przestrzenią. Poszczególne prace zachowują swoją specyfikę, a zarazem ich przestrzenie się przenikają, uzupełniają. Typologia przestrzeni malarskich w sztuce polskiej jest w wystawie ukazana w perspektywie historycznej. W jednej przestrzeni spotkali się artyści kilku generacji. Pozwala to uchwycić zarówno zmiany, jak i ciągłość zagadnienia przestrzeni malarskiej.

Piotr C. Kowalski, z cyklu „Obrazy naturalne – obrazy smaczne”, 2009, fot. materiały prasowe 5. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym