strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

„Enter/Escape. Jak malarstwo ksztatuje nowe przestrzenie?”, w ramach 5. Midzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje, Zamek Ksit Pomorskich, Szczecin, 19.03-19.04.200

Jedna przestrze – wiele obrazw – jeden obraz – wiele przestrzeni
ukasz Guzek

Niezwykle rzadko pojawiaj si dzi wystawy ukazujce problem artystyczny. Zazwyczaj wystawa jest budowana wok dowolnie pojemnej metafory, a dziea sztuki su za pretekst tworzenia mniej lub bardziej mtnej literatury. O sztuce nie mwi si wcale. Tymczasem wystawa „Enter/escape” podejmuje temat przestrzeni w malarstwie, gdzie przestrze jest rozumiana jako problem artystyczny, czyli formalny (a nie na przykad spoeczny).
Ekspozycja „Enter/escape” w Szczecinie ma charakter wystawy-instalacji. Jej przestrze jest zasadniczo jedn przestrzeni. Poszczeglne prace zachowuj swoj specyfik, a zarazem ich przestrzenie si przenikaj, uzupeniaj. Typologia przestrzeni malarskich w sztuce polskiej jest w wystawie ukazana w perspektywie historycznej. W jednej przestrzeni spotkali si artyci kilku generacji. Pozwala to uchwyci zarwno zmiany, jak i cigo zagadnienia przestrzeni malarskiej.

Piotr C. Kowalski, z cyklu „Obrazy naturalne – obrazy smaczne”, 2009, fot. materiay prasowe 5. Midzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym