strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G k O P R S T U W Z KONKURSY
   »

We wrzeniowym numerze „Arteonu” wystaw „Szczeliny wolnoci – sztuka polska w latach 1945-1948/1949”, ktra odbywa si w poznaskim Muzeum Narodowym recenzuje Micha Haake, „Najlepsze Dyplomy ASP 2017” komentuje Karolina Staszak, o pokazie „Dioramas”, odbywajcym si w paryskim Palais de Tokio pisze Aleksandra Kargul, a Sawomir Marzec wspomina Zbigniewa Gostomskiego przez pryzmat jego ostatniej wystawy w Galerii Foksal. Tomasz Ratajczak komentuje rzdowy pomys odbudowy zamkw kazimierzowskich, Dorota aglewska omawia kapitay na rynku sztuki, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Magdaleny Daniec. W rubryce „Czytanie sztuki” Wojciech Delikta przyglda si obrazowi „A Closer Grand Canyon” Davida Hockneya, natomiast w rubryce „Zaprojektowane” Aleksandra Sikorska przyblia sylwetk projektanta Rajmunda T. Haasa. W najnowszym „Arteonie” ponadto komentarz niepokorny Andrzeja Biernackiego i inne stae rubryki.

Okadka: Artur Nacht-Samborski, „Kwiaty i licie w garnku”, 1963, olej na ptnie, 100 x 73 cm, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fot. dziki uprzejmoci MNP

„Enter/Escape. Jak malarstwo ksztatuje nowe przestrzenie?”, w ramach 5. Midzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje, Zamek Ksit Pomorskich, Szczecin, 19.03-19.04.200

Jedna przestrze – wiele obrazw – jeden obraz – wiele przestrzeni
ukasz Guzek

Niezwykle rzadko pojawiaj si dzi wystawy ukazujce problem artystyczny. Zazwyczaj wystawa jest budowana wok dowolnie pojemnej metafory, a dziea sztuki su za pretekst tworzenia mniej lub bardziej mtnej literatury. O sztuce nie mwi si wcale. Tymczasem wystawa „Enter/escape” podejmuje temat przestrzeni w malarstwie, gdzie przestrze jest rozumiana jako problem artystyczny, czyli formalny (a nie na przykad spoeczny).
Ekspozycja „Enter/escape” w Szczecinie ma charakter wystawy-instalacji. Jej przestrze jest zasadniczo jedn przestrzeni. Poszczeglne prace zachowuj swoj specyfik, a zarazem ich przestrzenie si przenikaj, uzupeniaj. Typologia przestrzeni malarskich w sztuce polskiej jest w wystawie ukazana w perspektywie historycznej. W jednej przestrzeni spotkali si artyci kilku generacji. Pozwala to uchwyci zarwno zmiany, jak i cigo zagadnienia przestrzeni malarskiej.

Piotr C. Kowalski, z cyklu „Obrazy naturalne – obrazy smaczne”, 2009, fot. materiay prasowe 5. Midzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej Inspiracje

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym