Muzeum Okrêgowe im. Leona Wyczó³kowskiego
APEL
Muzeum Okrêgowe im. Leona Wyczó³kowskiego w Bydgoszczy przygotowuje wystawê monograficzn± Karola Mondrala (1880-1957), grafika i malarza oraz pedagoga zwi±zanego m.in. ze ¶rodowiskiem artystycznym dwudziestolecia miêdzywojennego w Bydgoszczy (w latach 1921-1932). Ekspozycja bêdzie pierwsz± tak pe³n± prezentacjê dzie³ artysty, którego twórczo¶æ po raz ostatni by³a przedstawiona na wystawie w 1959 roku. Planowana wystawa bêdzie obejmowa³a grafikê artystyczn±, ekslibrisy, nieliczne zachowane rysunki i obrazy oraz sporadycznie wykonywane rze¼by. Muzeum zwraca siê z pro¶b± o udostêpnienie materia³ów zwi±zanych z Karolem Mondralem oraz informacje o jego pracach. Informacje mo¿na przesy³aæ na adres: barbara.chojnacka@muzeum.bydgoszcz.pl
[zwiñ]

Muzeum Górno¶l±skie
"£ukasz Korolkiewicz. Subterytorium"
07.02.2019 - 31.03.2019

Retrospektywa
przygotowana we wspó³pracy z artyst± zaprezentuje prace £ukasza Korolkiewicza
od okresu debiutu po dzie³a najnowsze – 38 prac malarskich oraz 25 rysunków z
kolekcji £ukasza Korolkiewicza oraz Muzeum Górno¶l±skiego w Bytomiu.
Rozpoczynaj±ce pokaz rzadko eksponowane rysunki z lat 70. pozbawione s±
charakteru s³u¿ebnej roli wobec malarstwa. Te autonomiczne dzie³a sztuki to
istotny akcent wystawy, obrazuj±cy drogê twórczych poszukiwañ, inspiracji i
kreowania w³asnej wizji twórczej. Wybrane akordy wczesnych dzia³añ w obszarach
realizacji artystycznych bêd± jeszcze rozbrzmiewaæ w kolejnych latach, ale ju¿
w zakresie prac malarskich. Czê¶æ stylistycznych „eksperymentów” zaniknie
jednak bezpowrotnie.
Obrazy
powsta³e na przestrzeni nastêpuj±cych po sobie dekad uwidoczni± ró¿norodno¶æ
podejmowanych przez artystê w±tków tematycznych, które przez samego autora czêsto
zamykane s± w ramy okre¶lonego cyklu. Obok w³asnych do¶wiadczeñ stanowi±cych
tak istotne zagadnienie pracy twórczej obrazy ujawni± inspiracjê dzie³ami
innych artystów, m.in. Davida Hockneya, Balthusa, a tak¿e sztuk± polskiego
modernizmu, w szczególno¶ci dokonaniami Jacka Malczewskiego.
Ekspozycja
nie jest odbiciem ¶wiata rzeczywistego, ale miejsc wykreowanych przez £ukasza
Korolkiewicza. Przeciwstawi siê czêsto powielanej tezie, definiuj±cej twórczo¶æ
artysty jako przyk³ad hiper- b±d¼ fotorealizmu. £ukasz Korolkiewicz, pomijaj±c
okres lat 80., nie komentowa³ bie¿±cych wydarzeñ w kraju. Zaj±³ miejsce gdzie¶
obok, wyre¿yserowa³ swój w³asny ¶wiat, czêsto wcielaj±c siê w rolê obserwatora.
Wystawa mo¿e wzbudziæ w odbiorcy lawinê pytañ, domys³ów, poczucie
wielowymiarowych mo¿liwo¶ci interpretacyjnych. Sprowokuje równie¿ pytanie o
granicê analizy dzie³a sztuki oraz jego recepcjê. Twórczo¶æ Korolkiewicza
otwiera drogê dla wyobra¼ni, do poszukiwañ w obszarach historii sztuki, w
zakamarkach w³asnego umys³u.

Weng Fen „Fataurbana”, Centrum Kultury Zamek, Poznañ, 13.03.-30.04.2009
Powierzchowna chiñsko¶æ mnie nie interesuje
Z Weng Fenem rozmawia Przemys³aw Jêdrowski
Przemys³aw Jêdrowski: Sztuka na ca³ym ¶wiecie operuje dzi¶ niemal to¿samym jêzykiem, czy zale¿y Ci na chiñsko¶ci w³asnych prac? Co j± definiuje?
Weng Fen: Prawdê mówi±c, trudno by³oby siê dzisiaj nie pos³ugiwaæ tym samym jêzykiem. Je¿eli chodzi o rozumienie chiñsko¶ci, to wydaje mi siê, ¿e ka¿dy operuje w³asn± definicj±. Dla mnie osobi¶cie wywodzi siê ona bezpo¶rednio z rzeczywisto¶ci spo³ecznej wspó³czesnych Chin. Widzê j± w pytaniach, które implikuj± urbanizacja i modernizacja. Co wiêcej, jestem zdania, ¿e nie mo¿emy siê ograniczaæ do patrzenia wy³±cznie na problemy wspó³czesnych Chin, bo one nie s± dzisiaj ju¿ tylko problemami tego kraju. Na tle globalizacji wiele kwestii – niewa¿ne, czy dotycz±cych kultury, ekonomii, polityki, historii, religii, urbanizacji, czy nowoczesno¶ci – ³±czy siê z kontekstem azjatyckim i ¶wiatowym. Powierzchowna, siêgaj±ca po symbole chiñsko¶æ mnie nie interesuje.
Mówi±c o Chinach, trudno uciec od kontekstu politycznego – kwestii wolno¶ci my¶li i dzia³ania. Co dla Ciebie oznacza bycie wspó³czesnym chiñskim artyst±?
W dzisiejszych czasach, jak z reszta w ka¿dej epoce, nie mo¿na i nie by³o mo¿na odci±æ siê od w³a¶ciwego danym czasom kontekstu politycznego. Polityka jest czê¶ci± sk³adow± wspó³czesnych spo³eczeñstw. Gdyby artysta nie by³ jednostk± autonomiczn± i nie posiada³ w³asnych przemy¶leñ, by³by bezu¿yteczny. Wed³ug mnie, artysta to my¶liciel i krytyk rzeczywisto¶ci. Chcê poprzez swoje prace pokazaæ pewne pêkniêcia w rzeczywisto¶ci i wprowadziæ widza do wspó³czesnych Chin. Uwa¿am, ¿e nie mam mocy, ¿eby zmieniaæ rzeczywisto¶æ, ale ¿eby j± pokazywaæ – tak.
Weng Fen, „Staring at the Sea”, fot. materia³y prasowe CK Zamek w Poznaniu
Artyku³ dostêpny w wydaniu drukowanym