strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

18. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2008”, Galeria Sztuki w Legnicy, 5-30.11.2008

Przemysław Jedrowski
Osiemnastka
Od początku głównym celem Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych „Promocje” w Legnicy, który odbył się w 2008 roku już po raz osiemnasty, pozostawała prezentacja poszukiwań twórczych najmłodszego pokolenia artystów. Wśród prac nadesłanych przez absolwentów szkół artystycznych z ostatnich dwóch lat (dyplomy z 2007 i 2008 roku) trudno odnaleźć jednak oznaki sporu z funkcjonującymi definicjami malarstwa, nie wspominając o ich kontestacji. To niemal rozczarowanie, ponieważ właśnie świeżości spojrzenia i buntowniczego fermentu, nawet za cenę warsztatowych niedoróbek i potknięć, oczekujemy od artystów rozpoczynających artystyczną karierę. Nie nowości za wszelką cenę, ale twórczej anarchii, prób odkrywania malarskiej Ameryki od nowa, indywidualnego podejścia do płótna, igrania z tradycją i przekomarzania się z zastaną rzeczywistością. Ciekawości i wrażliwości dziecka, które wciąż odkrywa, do czego służą farby, i chce wszystko robić po swojemu. Tymczasem na osiemnasty przegląd w Legnicy trafiły w większości prace dobrze ułożonych „dorosłych dzieci”, które rzadko chodziły na wagary i pilnie odrabiały lekcje.

Eliza Danowska, bez tutułu, 2008, fot. materiały prasowe Galerii Sztuki w Legnicy

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym