strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z
   »

W czerwcowym „Arteonie” wystaw „Teraz komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie omawia Natalia Mrozkowiak. W rubryce „Dossier” Andrzej Szarek przypomina twrczo Jana Kucza. Wojciech Delikta z kolei pisze o dizajnerskich obiektach Donalda Judda, pokazywanych na wystawie w San Francisco. Natomiast wystaw zatytuowan „Tu strzyka, tam upie, ale ry. A sumienie ksa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, lady”, przygotowan z okazji stulecia urodzin Tadeusza Brzozowskiego w Pawilonie Czterech Kopu we Wrocawiu, opisuje Agnieszka Salamon-Radecka.
W najnowszym „Arteonie
take Joanna Winnicka-Gburek recenzuje wystaw „Ojczyzna w sztuce” w krakowskim MOCAK-u, Marcel Skierski komentuje wystaw „Warsztaty z rewolucji” w poznaskiej Galerii Miejskiej Arsena, a cykl powicony duchowoci w sztuce inauguruje tekstem „Rado Heroda” Tomasz Bika OP. Z kolei Dorota aglewska w rubryce „Rynek sztuki” pisze o tym, co rynkowi da internet. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast kontynuuje seri „Poznaska awangarda”, przybliajc posta Wadysawa Skotarka. W czerwcowym „Arteonie” ponadto, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, tym razem skomentowany przez redaktor naczeln, inne recenzje, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Tadeusz Baranowski, „Skd si bierze woda sodowa”, plansza 41/41 (fragment), blaudruk, akwarela na papierze, diapozytyw, 1982, mat. pras. Muzeum Narodowego w Krakowie

18. Oglnopolski Przegld Malarstwa Modych „Promocje 2008”, Galeria Sztuki w Legnicy, 5-30.11.2008

Przemysaw Jedrowski
Osiemnastka
Od pocztku gwnym celem Oglnopolskiego Przegldu Malarstwa Modych „Promocje” w Legnicy, ktry odby si w 2008 roku ju po raz osiemnasty, pozostawaa prezentacja poszukiwa twrczych najmodszego pokolenia artystw. Wrd prac nadesanych przez absolwentw szk artystycznych z ostatnich dwch lat (dyplomy z 2007 i 2008 roku) trudno odnale jednak oznaki sporu z funkcjonujcymi definicjami malarstwa, nie wspominajc o ich kontestacji. To niemal rozczarowanie, poniewa wanie wieoci spojrzenia i buntowniczego fermentu, nawet za cen warsztatowych niedorbek i potkni, oczekujemy od artystw rozpoczynajcych artystyczn karier. Nie nowoci za wszelk cen, ale twrczej anarchii, prb odkrywania malarskiej Ameryki od nowa, indywidualnego podejcia do ptna, igrania z tradycj i przekomarzania si z zastan rzeczywistoci. Ciekawoci i wraliwoci dziecka, ktre wci odkrywa, do czego su farby, i chce wszystko robi po swojemu. Tymczasem na osiemnasty przegld w Legnicy trafiy w wikszoci prace dobrze uoonych „dorosych dzieci”, ktre rzadko chodziy na wagary i pilnie odrabiay lekcje.

Eliza Danowska, bez tutuu, 2008, fot. materiay prasowe Galerii Sztuki w Legnicy

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym