strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C D G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Wystawa laureatów 5. edycji konkursu Samsung Art Master, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 14.11-7.12.2008

Eulalia Domanowska
Siła młodego egocentryzmu
5. edycję konkursu Samsung Art Master, skierowanego do młodych artystów, wygrali studenci i absolwenci dwóch szkół artystycznych – akademii poznańskiej i warszawskiej. Czy to znaczy, że te uczelnie są najlepsze w kraju?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ale na pewno kształcą one myślących młodych twórców. Widać to było w piątej edycji konkursu, na którą nadesłano prawie 500 prac. Juror konkursu, prof. Maria Poprzęcka, podkreśla co prawda, że młodzi zdają się nie być zdominowani przez akademickie nauczanie, ale dodaje też, że tu: „nie czuje się ducha rebelii czy negacji, które tak często towarzyszyły wybijaniu się na artystyczną niepodległość”. Myślę, że są oni na pewno lepiej zorientowani w możliwościach i strukturze obecnego świata sztuki niż ich starsi koledzy.

Piotr Wysocki, „Zbliżenie”, instalacja wideo, materiały prasowe konkursu Samsung Art Master

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym