strona gwna > patronaty
wybierz miasto:
B G J K N O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Wystawa laureatw 5. edycji konkursu Samsung Art Master, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 14.11-7.12.2008

Eulalia Domanowska
Sia modego egocentryzmu
5. edycj konkursu Samsung Art Master, skierowanego do modych artystw, wygrali studenci i absolwenci dwch szk artystycznych – akademii poznaskiej i warszawskiej. Czy to znaczy, e te uczelnie s najlepsze w kraju?
Trudno jednoznacznie odpowiedzie na to pytanie, ale na pewno ksztac one mylcych modych twrcw. Wida to byo w pitej edycji konkursu, na ktr nadesano prawie 500 prac. Juror konkursu, prof. Maria Poprzcka, podkrela co prawda, e modzi zdaj si nie by zdominowani przez akademickie nauczanie, ale dodaje te, e tu: „nie czuje si ducha rebelii czy negacji, ktre tak czsto towarzyszyy wybijaniu si na artystyczn niepodlego”. Myl, e s oni na pewno lepiej zorientowani w moliwociach i strukturze obecnego wiata sztuki ni ich starsi koledzy.

Piotr Wysocki, „Zblienie”, instalacja wideo, materiay prasowe konkursu Samsung Art Master

Artyku dostpny w wydaniu drukowanym