strona główna > patronaty

W grudniowym, ostatnim „Arteonie”: pożegnalny wstępniak redaktor naczelnej.Ponadto:Łukasz Murzyn porusza temat zarządzania polską kulturą – sferą komunikacyjną i symboliczną, wystawę „Metafizyka obecności” w Muzeum Archidiecezjalnym w Krakowie recenzuje Joanna Winnicka-Gburek, Karolina Staszak z kolei komentuje 29. Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych „Promocje 2019” w Legnicy. Ponadto Wojciech Delikta pisze o wystawie „rzeźbiarza tkaniny” Daniela Lismore’a w poznańskim Starym Browarze, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje wystawę „Jan Hrynkowski. Opowieść artysty”, odbywającą się w Muzeum Narodowym w Krakowie. W najnowszym „Arteonie” także: o retrospektywie Pierre’a Bonnarda w Wiedniu pisze Grażyna Krzechowicz, Kajetan Giziński natomiast omawia prezentację „Geo. Migracje Transgraficzne” w BWA w Kielcach. Ponadto Karolina Greś przygląda się prezentacji „Siostry prerafaelitki” w The National Portrait Gallery w Londynie, Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Dariusza Milczarka. Zbigniew J. Mańkowski natomiast pisze o zapachu w sztuce – o zapachu Bożego Narodzenia, A w rubryce „Zaprojektowane” Alicja Wilczak przybliża temat dizajnu kulinarnego”. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki. 

Okładka: Tadeusz Gustaw Wiktor, „Światło dla Bożeny X”, 2019, olej na płótnie, relief, 160 × 160 cm, fot. materiały prasowe Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Z dniem 1 stycznia 2020 roku wydawanie magazynu o sztuce „Arteon” zostaje zawieszone.

Wystawa laureatów 5. edycji konkursu Samsung Art Master, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 14.11-7.12.2008

Eulalia Domanowska
Siła młodego egocentryzmu
5. edycję konkursu Samsung Art Master, skierowanego do młodych artystów, wygrali studenci i absolwenci dwóch szkół artystycznych – akademii poznańskiej i warszawskiej. Czy to znaczy, że te uczelnie są najlepsze w kraju?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ale na pewno kształcą one myślących młodych twórców. Widać to było w piątej edycji konkursu, na którą nadesłano prawie 500 prac. Juror konkursu, prof. Maria Poprzęcka, podkreśla co prawda, że młodzi zdają się nie być zdominowani przez akademickie nauczanie, ale dodaje też, że tu: „nie czuje się ducha rebelii czy negacji, które tak często towarzyszyły wybijaniu się na artystyczną niepodległość”. Myślę, że są oni na pewno lepiej zorientowani w możliwościach i strukturze obecnego świata sztuki niż ich starsi koledzy.

Piotr Wysocki, „Zbliżenie”, instalacja wideo, materiały prasowe konkursu Samsung Art Master

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym